• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  دانشگاه تهران شهرستان تهران استان تهران


دانشگاه تهران

نام مرکز دیدنی

Tehran University

نوع مرکز دیدنی

مکان تحصیلی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

جمهوری و انقلاب

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:00 الی 14:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، میدان انقلاب

معرفی دانشگاه تهران
دانشگاه تهران یکی از دانشگاههای مادر در ایران محسوب می گردد. که سه جاذبه گردشگری در خودش جای داده است. یکی باغ نگارستان که باغ بزرگی بود و فتحعلی شاه دستور ساخت آن را داده بود و در سال 1307 تبدیل به دارالمعلمین عالی شده بود. دیگری موزه مقدم که آثار هنری دکتر محسن مقدم از اساتید دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در آن نگهداری می شود و دیگری مسجد دانشگاه می باشد که معماری اسلامی آن جالب توجه است.

تاریخچه ساخت
از سال 1307 پروفسور محمود حسابی نیاز کشور به دانشگاه را با علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ در میان گذاشته بود اما از جانب وی هیچ گامی در این راستا برداشته نشد. در سال 1312 بود که بالاخره رفت و آمدهای پروفسور حسابی نتیجه داد و توانست رضا شاه را ملاقات کند و برای او اهمیت دانشگاه و کوتاه شدن دست بیگانگان را توضیح دهد، در جلسه دولت وقت این موضوع مطرح شد و بودجه ای 250 هزار تومانی برای تاسیس دانشگاه تهران در نظر گرفته شد. 21 هکتار زمین در اختیار دانشگاه قرار گرفت و این  بسیار بزرگتر و عظیم تر از آن چیزی بود که پروفسور حسابی فکرش را می کرد. اما قرار بود اینجا مکانی باشد تا تحصیلکرده ها هر آنچه که در دانشگاههای خارج آموخته اند را به سایرین آموزش دهند و ایران ده میلیون نفری را آباد کنند و دست بیگانگان را از منابع و آب و خاک این کشور ساقط نمایند. در ابتدا قرار بود باغ جلالیه را به این منظور برگزینند اما با زد و بندهایی که با وزیر مالیه وجود داشت صاحبان اراضی بهجت آباد با پرداخت رشوه سعی کردند زمین های خود به چند برابر قیمت به دولت بفروشند. نهایتا باغ جلالیه از حاج رحیم اتحادیه متری 5 ریال برای دانشگاه خریداری شد و نهایتا در سال 1313 دانشگاه تاسیس شد. معمار فرانسوی این باغ فردی به نام گدار بود که بعد از نرده کشی اطراف زمین دانشگاه، طرح درختکاری و خیابان کشی اطراف دانشگاه را داد و اکنون چنارهای تنومند خیابان های اطراف دانشگاه 87 ساله اند. دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هنرهای زیبا، علوم، فنی و مهندسی، حقوق و علوم سیاسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه در این مجموعه آغاز به کار کردند که از سال 1370 دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی از دانشگاه تهران جدا شدند و مجموعا دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.
پردیس های دانشگاهی دیگری نیز در خارج از تهران، به عنوان زیرمجموعه دانشگاه فعالیت دارند. پردیس البرز، پردیس بین المللی ارس و پردیس کیش، پردیس های دانشگاه تهران هستند که در سایر استان ها به دانشجویان خدمات رسانی می کنند که البته تحصیل در آن ها مانند دانشگاه تهران رایگان نمی باشد.
دانشگاه تهران در میانه خیابان های انقلاب، پورسینا، 16 آذر و قدس قرار گرفته است و به همین دلیل خیابان انقلاب تبدیل به یکی از مراکز مهم فروش کتابهای دانشگاهی و دفاتر فنی و حتی مغازه هایی شده که اقدام به نوشتن و فروش پایان نامه و مدرک به دانشجویان می نمایند. 

آرم دانشگاه 
آرم دانشگاه تهران در داخل یک قاب مربعی شکل قرار دارد که از نقش های گچبری شده در کاخ تیسفون و سایر کاخ های ساسانی الهام گرفته شده است. این نقش بر روی تاج شاهان ساسانی هم دیده شده و فردوسی در شاهنامه اش آن را نقش دوپر نامیده است. نام دانشگاه بر روی دو بال قرار دارد که گویی علم و دانش بال پرواز آدمی می باشد.

سر در دانشگاه
سر در دانشگاه تهران نیز مانند دو بال یک پرنده است که نماد این می باشد که علم و دانش دو بال پرواز انسان می باشد.

وقایع تاریخی دانشگاه تهران
1) 15 بهمن 1313: افتتاح دانشگاه تهران
2) 14 اسفند 1313: انتصاب علی اصغر حکمت به ریاست دانشگاه
3) 1315 اعتراض دانشجویان دانشکده فنی به کمبود امکانات آزمایشگاهی
4) 16 مهر 1332: حمایت دانشجویان از مصدق و کشته شدن 3 تن از آنها (روز دانشجو)
5) 21 فروردین 1342: اعتراض غذای دانشجویان و دیدار با آیت اله خمینی
6) 1346: افتتاح راکتور اتمی
7) 1350: اعتراض دانشجویان به جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی و دستگیری 20 نفر از آنها
8) 18 اسفند 1351: انفجار بمب در دانشگاه تهران
9) 13 آبان 1353: اعتصاب و اعتراض دانشجویان به تعهد خدمتی
10) 1 دی 1355 : حمله عده ای باتوم به دست به دانشجویان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
11) 15 خرداد 1356: تظاهرات دانشجویان برای یادبود 15 خرداد 1342
12) 1 تیر 1356: تظاهرات دانشجویان در تریای دانشگاه با شعار«شعریعتی قاتلت را می کشیم»
13) 3 تیر 1356: تظاهرات دانشجویان در محل دانشگاه تهران با شعار«شریعتی نمرده، شریعتی را کشتند».
14) 17 تیر 1378: تظاهرات دانشجویان در اعتراض به تعطیلی روزنامه سلام
 
دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: دانشگاه تهران در میدان انقلاب قرار گرفته است.
مترو: با استفاده از خط 4 مترو در ایستگاه انقلاب از قطار پیاده شوید و با اندکی پیاده روی خودتان را به دانشگاه تهران برسانید.
اتوبوس: با استفاده از خط 1 سامانه تندوری اتوبوسرانی نیز می توانید در میدان انقلاب پیاده شوید و تا دانشگاه تهران اندکی پیاده روی فرمایید.

ثبت ملی
این اثر در تاریخ 11 بهمن 1384 به شماره ثبت 12541به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دانشگاه تهران

تفریحات نزدیک به دانشگاه تهران

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید