• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران
  •  موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شهرستان تهران استان تهران


موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

نام مرکز دیدنی

Iranian National Science and Technology Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه علمی

استان

شهرستان

تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

۱ الی ۲ ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 الی 16:00, پنج شنبه از ساعت 10:00 الی 20:00, جمعه از ساعت 9:00 الی 17:00

وب سایت

آدرس

تهران، خیابان امام خمینی خیابان، خیابان سی تیر

معرفی موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران
موزه علوم و فناوری مرکزی برای معرفی مبانی تئوریک علوم مختلف و همچنین علوم کشف شده در ایران مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام می باشد. پیشنهاد تاسیس این موزه برای اولین بار توسط وزارت علوم در سال 1356 مطرح شد. که با مصادف شدن با جریانات انقلاب شکوهمند اسلامی مانند همه پروژه ها متوقف گردید و  بالاخره 33 سال بعد، مصادف با بهمن 1389 در محل کتابخانه ملی ایران افتتاح شد. که در سال 1391 به محل قدیمی کتابخانه ملی ایران در خیابان سی تیر منتقل شد. در حال حاضر این موزه دارای هفت بخش  به شرح زیر می باشد:
1) فناوری های بومی
این موزه در مورد آسیاب، بادگیر و یخچال های طبیعی است و البته یک فیل فضانورد هم در راه پله های منتهی به این گالری قرار گرفته که کاملا بی ربط به این بخش می باشد و صرفا جنبه تزیینی دارد.
2) مرکز علم
مبانی علم فیزیک به بازدیدکنندگان است در این بخش بازدید کنندگان می توانند آنچه که در تئوری علم فیزیک توضیح داده شده با دستگاههای موجود در این بخش آزمایش کنند و با چشم خودشان اثبات عملی این دسته از تئوری های را ببینند.
3) گالری نور
سازمان جهانی یونسکو به پاس بزرگداشت دانشمندان جهان اسلام ابن هیثم سال 2015 را سال جهانی نور و فناوری های نوری اعلام کرد و به دنبال آن گالری نور در مرکز موزه علوم و فناوری ایران شکل گرفت. ابن هیثم برای اولین مرتبه به مبانی شناخت نور، شکست نور و تئوری های مرتبط با شکست نور پرداخت. 
در این بخش بازدیدکنندگان با اشکال لیساژور، پلاریزور، اصل فرما، هولوگرام، بازی نور، آینه های بی نهایت، ساختار چشم و عیوب انکساری، بازی کوررنگی، میز قطعات اپتیکی و دیسک بنهام آشنا می شوند. یک دوربین قدیمی هم در این بخش وجود دارد که سمبل اتاق تاریک ابن هیثم می باشد.
4) گالری ابزار نجومی 
این بخش ابزارآلات موجود در رصدخانه های سمرقند و مراغه را به نمایش گذاشته است. آنچه در این بخش دیده می شود بر مبنای رساله ای در باب نجوم از مویدالدین عرضی می باشد. که در رصدخانه مراغه از منجمان نامی بوده است. این بخش در اردیبهشت 96 به موزه علوم و فناوری اضافه شده است.
5) گالری ابزار جراحی
ابزارهای جراحی به نمایش گذاشته در این گالری مربوط به دوره چهارم هجری اوج پیشرفت جراحی در ایران می باشد. این ابزارها با توجه به آنچه که در کتاب «لتصریف لمن عجز عن التالیف» اثر خلف بن عباس زهراوی آورده شده است. طراحی و بازسازی شده است.
6) گالری انرژی هسته ای
این گالری در 8 بخش قصد دارد مزایای انرژی هسته ای را به بازدیدکنندگان آموزش دهد و در بخشی هم از شهدای هسته ای تجلیل به عمل آمده است.
7) از مورس تا موبایل
در این بخش با یک اینفوگرافیک 360 درجه سیر تحول تکنولوژی ارتباطات از تلگراف تا موبایل روی دیوارهای این گالری طراحی شده است.
8) کتابخانه 
در کتابخانه موزه علوم و فناوری کتابهایی در زمینه فیزیک، نجوم، شیمی و تاریخ علم برای آگاه ساختن بازدیدکنندگان با ساخت دستاوردهای علمی دانشمندان می باشد.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: موزه علوم و فناوری ایران در خیابان امام خمینی خیابان، خیابان سی تیر قرار گرفته است.
اتوبوس: با استفاده از خط 4 اتوبوس های تندرو تقاطع پارک وی-چهارراه روغن نباتی در خیابان امام خمینی پیاده شوید. مستقیم بروید تا به خیابان سی تیر برسید. موزه علوم و فناوری ایران در خیابان سی تیر واقع شده است.
مترو: با استفاده از خط 1 یا 2 مترو در ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید از قطار پیاده شوید. مستقیم بروید تا به خیابان خیام برسید مسیرتان را به سمت راست خیابان خیام ادامه دهید تا به خیابان امام خمینی برسید. در سمت چپ مسیرتان را در امام خمینی ادامه دهید تا به  خیابان سی تیر برسید. البته می توانید با استفاده از خط 2 مترو در ایستگاه حسن آباد نیز از قطار پیاده شوید. وارد خیابان امام خمینی شده و مستقیم بروید تا به خیابان سی تیر برسید. موزه علوم و فناوری ایران در خیابان سی تیر واقع شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

تفریحات نزدیک به موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید