• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دهستان بنافت شهرستان مازندران استان ساری
  •  دهستان بنافت شهرستان مازندران استان ساری


دهستان بنافت

نام مرکز دیدنی

Banaft Rural District

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، بخش دودانگه ساری

معرفی دهستان بنافت
استان سرسبز مازندران با جاذبه های متنوع خود یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران ایرانی می باشد که در هر زمانی از سال پذیرای آنان است. علاوه بر جنگل های هیرکانی و سواحل زیبای این استان که هر کسی را مجذوب خود می کند، روستاها و دهستان های آن نیز خود بخشی از این جذابیت هستند. ناگفته نماند بناهای تاریخی متعددی که در جای جای این روستاها به چشم می خورند نیز دلیل خوبی برای سفر به این منطقه هستند. 
دهستان بنافت واقع در بخش دودانگه شهرستان ساری یکی از مقاصد گردشگری برتر این استان می باشد و بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام شده است، حدود 2759 نفر در این منطقه ساکن هستند. 

درباره نامگذاری این دهستان
بناپ یک واژه پهلوی می باشد که از دو بخش بن به معنی ریشه و آپ به معنی نوشیدنی روان تشکیل شده است و روی هم رفته معنی سرچشمه رود را می دهد. این واژه در طول زمان دچار تغییر شده و در نهایت به بنافت تبدیل شده است. 
با این وجود، دو روایت نسبتا متفاوت در خصوص نام این منطقه وجود دارد؛ یکی آنکه بنافت در ابتدا در زبان پهلوی ساسانی بن آپت بوده که هر بخش آن معنی جداگانه دارند، بن به معنی منشا و آپت به معنی آباد و در مجموع به یک مکان آباد، بن آپت گفته می شده است. 
بر اساس روایت دوم، دو بخش بنه به معنی محل پرورش دام و آفت، که مخفف یک کلمه اوستایی یعنی آیفت است، کلمه بنافت را به وجود آورده اند و در کل معنی مکانی را می دهند که برای دامپروری ایجاد شده باشد. 

موقعیت مکانی
در قسمت شمالی رشته کوه های البرز مرکزی، یعنی دامنه شمالی خط الراس قله نرو خرو، دهستان بنافت قرار گرفته و از همین رو می توان گفت دهستان بنافت منطقه ای کوهپایه ای همراه با آب و هوای کوهستانی است. تابستان های این بخش کوتاه و خنک و زمستان هایش سرد و برفی می باشد. 
در واقع این منطقه مرتفع ترین بخش مازندران است و سرچشمه رودهای بسیاری نیز می باشد که در نهایت به دریای مازندران سرازیر می شوند. برخی از این چشمه ها دارای آب هایی با خواص درمانی هستند و به همین علت مورد توجه افراد بسیاری قرار می گیرند. 
بخش های مختلف دهستان بنافت
11 عدد آبادی در این دهستان وجود دارد که شامل دادوکلا، سودکلا، ولیک چال، ولیک بن، وزملا، درزیکلا، سنگده، میانا، پاجی، جورجاده و جیجاد می شوند. در میان این 11 آبادی، آبادی های دادکلا، سودکلا، پاجی، میانا، سنگده، پاجی، جورجاده، جیجاد، وزملا، ولیک بن، ولیک چال و درزیکلا دارای جاذبه های طبیعی بسیاری می باشند. 
درختان تنومند در میان جنگل های سرسبز، رودها و چشمه های خروشان، آبشارها، رشته کوه ها و غارها از این دست جاذبه ها می باشند که بازدید از آنها تجربه ای به یادماندی خواهد بود. 

جاذبه های گردشگری
به علاوه جنگل های انبوه و رشته کوه های البرز، جاذبه های دیگر بسیاری در دهستان بنافت یافت می شود که سفر به این منطقه را مهیج تر می کند. رودخانه تالار از جاذبه های این دهستان است که از ارتفاعات کیجا قلعه، زرجو و بندبن سرچشمه گرفته و از روستاهای سنگده، درزیکلا، وزملا و ولیک بن عبور می کند و به شهر شیرگاه می رسد. رودخانه اشک هم یکی دیگر از رودهای قابل توجه این منطقه است که شما می توانید در هر یک از روستای میانا، پاجی، خوش نشان و کرچا از آن دیدن کنید. سه آبشار عروس و داماد، سنگ نو و بزپل و مجموعه آبشارهای کوچک رودخانه تالار هم از دیدنی های بنافت هستند که نباید بازدید از آنها را از دست بدهید. آبشار اوجرجری و چشمه ورگینه وا نیز در میان گردشگران این دهستان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. 
غار عروس و داماد روستای دادوکلا و غار تنگه لی هم برای دوست داران فعالیت ها و مکان های مهیج مقصد مناسبی می باشند. در رابطه با غار تنگه لی گفته می شود که کسی تا به حال موفق به دسترسی به انتهای آن نشده است. 
از جذابیت بخش های جنوبی دهستان بنافت نیز می توان به ارتفاعات آن اشاره کرد، این مجموعه از منطقه خطیرکوه واقع در سوادکوه شروع و در منطقه فینسک سمنان تمام می شود. این دیوار صخره ای، مازندران سرسبز و سمنان خشک را از یکدیگر جدا ساخته است. 
قله های این مجموعه به طور میانگین دارای 3000 متر ارتفاع هستند که از مهم ترین آنان می توان به زرجو، کیجا قلعه، نرو و خرو، سه گسپنگ و گوگلی اشاره کرد. کوهنوردی در میان این قله ها از فعالیت های تابستانی محبوب این منطقه می باشد که افراد بسیاری را به خود جذب می کند. 

جاذبه های مذهبی
در کنار رودخانه تالار و در ضلع شمالی روستای ولیک بن، امامزاده سید عسکری قرار گرفته و قابل ذکر است که یک سری از امکانات ابتدایی مناسب برای کمپینگ در این منطقه در نظر گرفته شده است. 
امامزاده اسماعیل در مسیر جاده فریم به سمت روستای جیجاد هم از اماکن مذهبی این منطقه می باشد که متاسفانه توسط افراد سودجو دچار آسیب بسیاری شده اما با وجود رودخانه و جنگل زیبای اطرافش هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است. در میان جاده پر پیچ  و خم میانا به سنگده نیز امامزاده ابراهیم به چشم می خورد. 

بهترین زمان برای بازدید
این دهستان کوهستانی دارای آب هوایی نسبتا سرد است و تابستان های کوتاه و خنک آن باعث شده تا افراد زیادی، تابستان را به عنوان زمان سفر خود به این منطقه انتخاب کنند تا بتوانند از این آب هوای آن نهایت لذت را ببرند. عده ای هم به جهت علاقه بسیار به تفریحات زمستانی، در آخرین فصل سال به دیدن این دهستان می روند. 

دیدنی های نزدیک به دهستان بنافت

تفریحات نزدیک به دهستان بنافت

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید