• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه قمیشلو شهرستان اصفهان استان نجف اباد
  •  قلعه قمیشلو شهرستان اصفهان استان نجف اباد
  •  قلعه قمیشلو شهرستان اصفهان استان نجف اباد
  •  قلعه قمیشلو شهرستان اصفهان استان نجف اباد


قلعه قمیشلو

نام مرکز دیدنی

Qomishlu Castle

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

نجف اباد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهر نجف آباد، 12 کیلومتری شمال شرق شهر تیران، پارک کلی و حیات وحش قمیشلو

معرفی قلعه قمیشلو
قلعه تاریخی قمیشلو با قدمتی چند صد ساله یکی از با ارزش ترین جاذبه های تاریخ استان اصفهان و شهر نجف آباد است. این قلعه در خود 120 فضای گوناگون را جای داده است. سلطان مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان از شاهزاده های قاجاری بود و در مدت حکومت در اصفهان هر ساله در ماه های خرداد تا نیمه نخست شهریور در این قلعه زندگی می کرد. از آنجایی که منطقه قمیشلو از گونه های جانوری متعددی برخوردار بود، یکی از تفریحات ظل السلطان در این قلعه شکار آهو، قوچ، بز کوهی و میش بود.

وجه تسمیه
از آنجایی که قلعه قمیشلو در نزدیکی باتلاقی مملو از نیزار قرار گرفته است، به آن لقب قلعه قمیشلو را داده اند و به معنی قلعه قرار گرفته در حاشیه نیزار ها است.

بخش های قلعه
صحن ها، اتاق ها، شاه نشین، حرمسرا، شربت خانه، مطبخ، بخش مخصوص خدمه، اصطبل و باغی بزرگ از جمله بخش های متنوع قلعه قمیشلو به شمار می روند. در دور تا دور قلعه نیز حصار و برجی قرار گرفته است تا مانع ورود افراد غیر به داخل آن شود.
با نگاه به 4 دروازه ورودی را خواهید یافت که هر کدام در 4 جهت جغرافیایی قرار گرفته اند. ورودی جنوبی برای رفت و آمد شاهزاده بود و به حرمسرا راه داشت و در مقابل آن ورودی شمالی مخصوص خدمه و باغبانان بود. سواره نظام و چوپانان از در غربی وارد قلعه می شدند و برای دسترسی مستقیم به باغ نیز می توانستند از ضلع شرقی وارد شوند.

تاریخچه و سرگذشت
در میان اسناد تاریخی و خاطرات ظل السلطان اشاره شده است این بنا به دستور او برای ییلاق و شکار ساخته شده است لذا قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. پس از سلطان مسعود میرزا فرزندانش قلعه را در اختیار گرفتند و بخش هایی را به بنا اضافه کردند.
قلعه قمیشلو همچون سایر بناهای تاریخی، در گذر تاریخ دستخوش بلایای طبیعی بوده است و برای پایدار سازی آن تا کنون 3 مرحله ترمیم بر رویش انجام شده است.

مکان های گردشگری نزدیک
قرارگیری قلعه قمیشلو در منطقه گردشگری و پارک ملی قمیشلو یکی از مزیت های این مجموعه است و می توان در کنار بازدید از این بنای تاریخی زمانی را در پارک ملی قمیشلو سپری کرد و از دیدن انوع جانواران لذت برد. قلعه یاور و قلعه شاه ماهور نیز دیگر آثار تاریخی هستند که می توانید به راحتی پس از بازدید از قلعه قمیشلو از آن ها نیز دیدن کنید.

ثبت ملی قلعه قمیشلو
این مجموعه ارزشمند در سال 1380 با شماره 5437 در میان دیگر آثار ملی به ثبت رسید و عنوان منطقه نمونه گردشگری را در سال 1386 از آن خود کرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه قمیشلو

تفریحات نزدیک به قلعه قمیشلو

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید