• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع اردستان شهرستان اصفهان استان اردستان
  •  مسجد جامع اردستان شهرستان اصفهان استان اردستان
  •  مسجد جامع اردستان شهرستان اصفهان استان اردستان
  •  مسجد جامع اردستان شهرستان اصفهان استان اردستان


مسجد جامع اردستان

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Ardestan

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اردستان

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال به جز جمعه صبح

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، شهر اردستان، خیابان امام، محله محال اردستان

معرفی مسجد جامع اردستان
مسجد جامع 4 ایوانی اردستان با قدمتی چند هزار ساله از بناهای با ارزش ایرانی است. این بنای تاریخی پیش از آنکه مسجد باشد در دوره حکومت ساسانیان به عنوان معبد و یا آتشکده مورد استفاده قرار می گرفت و به مرور زمان به مسجد شبستانی تغییر کاربری داد. کافی است در زمان طلوع آفتاب و یا غروب آن به داخل مسجد بی آیید تا نظاره گر انعکاس خورشید از میان پنجره های منحصر به فرد آن باشید.

تاریخچه
پس از تغییر کاربری این بنا به مسجد، در دوره های گوناگون تغییراتی بر روی آن انجام شد. در قرن 3 قمری مسجد جامع اردستان از آتشکده به مسجد شبستانی تغییر یافت و از شیوه خراسانی برای ساخت خود پیروی کرد، اما زمانی نگذشت تا در میان قرن های 3 و 4 قمری فرم این بنا همچون مسجدی کوشک مانند شد. در قرن 6 قمری همزمان با حکومت سلجوقیان، بیشتر قسمت های بنا تخریب شد و مسجدی جدید به شیوه رازی و 4 ایوانی بنا شد.

معماری
ساخت مسجد جامع اردستان به سبک رازی و 2 طبقه بودنش می تواند شما را به یاد مسجد جامع اصفهان بی اندازد. ایوان های این مسجد هر یک اسمی منحصر به فرد داشته و بسیار چشم نواز هستند.

ورودی های متعدد مسجد جامع اردستان همچون آغوشی باز مردم را از هر طرف به سمت خود می کشاند. سردر اصلی بنا در ضلع جنوبی غربی قرار گرفته است و با عبور از راهرویی طولانی به داخل بنا هدایت خواهید شد. این سردر به زیبایی طاق نما های محرابی شکل را در میان قوس قرار گرفته بر روی ستون ها به نمایش گذاشته است و محله فهره و دشت محال به آن راه دارند.
در بخش شمالی مسجد 2 ورودی تعبیه شده است. یکی از این ورودی ها به سمت مدرسه علمیه می رود و آن یکی نقش اتصال گذر شمالی به داخل مسجد را ایفا می کند. با عبور از این بخش صحنی مستطیل شکل را خواهید یافت که ایوان هایش جلوه ای متفاوت بدان بخشیده اند.
ایوان شمالی با نام صفحه صفا در قرن 10 قمری و دوره پادشاهی شاه طهماسب صفوی تکمیل شد. این شاهکار توسط معمار مشهور آن دوران استاد حیدر علی بن ذوالفقار اردستانی ساخته شده است.
ایوان جنوبی قدیمی ترین ایوان این مجموعه به شمار می رود و تاریخ آن به اواخر قرن 5 قمری همزمان با حکومت سلجوقیان باز می گردد. این بخش به ایوان صاحب الزمان شهرت دارد و با عبور از آن به گنبدخانه ای می رسید که تزئیناتش یکی از چشم نواز ترین بخش های مسجد جامع اردستان به حساب می آید. طاق بندی منحصر به فرد این فضا با کتیبه های منقوش به خط ثلث، جزییاتی است که آن را از سایر مساجد هم دوره خود متمایز جلوه می دهد.
با ورود به ایوان غربی شاهد آیات قرآن و نقاشی هایی خواهید که بر روی سقف نقش بسته اند و مناره ای در بالای خود جای داده اند. کتیبه خطی نوشته شده به نستعلیق نیز در این بخش وجود دارد اما هم اکنون قسمت هایی از آن از بین رفته اند. ایوان شرقی نیز بخش بجا مانده از قرن 11 قمری است و اثری از میر محمد سعید است. 

ثبت ملی مسجد جامع اردستان
مسجد جامع اردستان با شماره 180 در 18 تیرماه سال 1311 جزو آثار ملی و با ارزش ایران قرار گرفت.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع اردستان

تفریحات نزدیک به مسجد جامع اردستان

نظرها

  • 0 0

    با سلام و احترام. در خصوص معرفی مسجد جامع اردستان.‌ قدمت دین اسلام ۱۴۰۰ سال است، مرقوم فرموده اید مسجد چند هزار ساله خطاست. قدمت این مسجد نزدیک ۱۰۰۰ سال است.‌


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید