• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه نعمت اللهی شهرستان یزد استان یزد


خانه نعمت اللهی

نام مرکز دیدنی

Nematollahi House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، خیابان امام، کوچه کربلائی اکرمی، جنب خانه مشروطه

معرفی خانه نعمت اللهی
خانه های باقی مانده از دوران های مختلف تاریخی در استان یزد، به دلیل معماری ویژه آب و هوای کویری که دارا هستند از جاذبه های گردشگری محبوب این شهر محسوب می شوند. یکی از این خانه های ارزشمند با قدمتی مربوط به دوران قاجار، خانه نعمت اللهی می باشد که در سال 1286 توسط یکی از بزرگان شهر به نام محمد ابراهیم الری ساخته شد. جالب است بدانید این خانه در سال 1342 خورشیدی توسط شخصی به نام محمد علی مودت خریداری شده است، که از آن پس به نام خانه مودت نیز شناخته می شود.

معماری
این خانه که دارای پلان مستطیل شکل است، مانند دیگر خانه های این منطقه با مصالحی نظیر آجر و کاهگل ساخته شده است. سردر این بنا بسیار ساده اما زیبا طراحی شده و تنها قسمتي از نماي بيروني است كه در آن از آجر استفاده شده است. پوشش دیوارهای بیرونی مانند سایر خانه های مجاور خود از جنس کاهگل است. حیاط خانه نیز مستطیلی شكل بوده که با دو باغچه و یک حوض در میان آنها فضای دلنشین و سرسبزی را ایجاده کرده است. درب ها، پنجره ‌ها و ارسي هاي خانه و همچنین اتاق هاي آيينه كاري و نقاشي شده آن، از نمونه هاي بسیار دیدنی و بی نظیر خانه هاي مجلل دوران خود در شهر يزد است. 
خانه نعمت اللهی دارای تزئینات بسیاری می باشد که از زیباترین آنها می توان آینه کاری ها و نقاشی های خاص آن را نام برد. یکی از مهم ترین و زیباترین نقاشی های آن، نقاشی از صحنه معراج حضرت رسول (ص) بر روی قسمت بالایی دیوار اتاق گشواره غربی می باشد. این نقاشی با امضای "عمل فرخ خان فی شهر شعبان سنه 1286 هجری" ثبت شده است. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که این اثر در آن قرار دارد بازدید از آن از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوا در فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوتی شهر در فصل های تابستان و زمستان مناسب می باشد.

جاذبه های گردشگری نزدیک
هنگام گشت و گذار در این منطقه حتما از بازار خان، بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار مسجد ملااسماعیل، بازار افشار، بازار محمد علی خان، بازار صدری، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری، باغ مشیر الممالک و حمام خان بافقی نیز دیدن کنید.

ثبت ملی خانه نعمت اللهی
خانه باشکوه نعمت اللهی در تاریخ 27 دی سال 1377 با شماره 2249 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه نعمت اللهی

تفریحات نزدیک به خانه نعمت اللهی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید