• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد حظیره شهرستان یزد استان یزد


مسجد حظیره

نام مرکز دیدنی

Hazireh Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، محله ابر و مبارکه‌

معرفی مسجد حظیره
مسجد حظیره اثری باقی مانده از سال 843 هجری می باشد که توسط حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علی شاه میبدی ساخته شده است. گفته می شود ایشان این مسجد را برای استفاده و اسکان افراد تهی دست و همچنین به منظور عبادت و نماز خواندن بنا کرده است. این مسجد امروزه به روضه مهدیه نیز معروف شده است. 
براساس گفته برخی، هنگامی که همسر حاج علی شاه گرفتار مریضی سختی می شود که درمانی برایش وجود ندارد حاج علی نذر می کند که در صورت بهبود همسرش مسجدی به همراه حمام، آب انبار و محلی برای اسکان فقرا بنا کند. بعد از درمان همسرش نذرش را به جا می آورد اما متاسفانه اکنون فقط سنگ مرمر محراب از بنای اولیه این مسجد باقی مانده است. بعد از آن در سال 1357 ساخت بنای فعلی مسجد توسط آیت الله صدوقی شروع شد. 

معماری و شکل ظاهری
بنای ابتدایی مسجد درواقع یک اتاق با پوششی گچی بوده است که نمای بیرونی آن با آجر کار شده بوده است. نمای بیرونی کنونی مسجد حظیره آجری و کف آن سیمانی هستند. صحن مسجد نیز که سیمانی می باشد وسعت بسیاری از مسجد را شامل می شود و دارای حوضی بسیار زیبا در وسطش می باشد. گنبد این قسمت، گنبدی با قوس های شبدر و پوشیده از آجر می باشد. از تزئینات این مسجد زیبا می توان به کاشی های معرق منقش به گل و بوته اسلیمی، خطایی ترنجی در کنار کتیبه هایی با خط ثلث اسپر، پیشخوان و دو مناره مسجد اشاره کرد که حسابی در میان این مجموعه تاریخی خودنمایی می کنند. 
اکنون این مسجد دارای سه درب ورودی می باشد که درب ورودی اصلی از جنس فلز ساخته شده است و از ویژگی های آن می توان به طرح های هندسی کار شده بر رویش اشاره کرد. به علاوه این بخش جدید دارای سازه های نظیر یک سکوی سنگ فرش شده، تعدادی درب چوبی و ستون های بسار مرتفع و قطور در بخش داخلی می باشد. سقف این قسمت با شیشه های رنگی و سنگ بطور بسیار ظریفی زیباسازی شده است. از آثاری که در این مسجد به چشم می خورد مهم ترین آنها تعداد دو قبر هستند که بر روی پیشانی یکی از آنها دو بیت شعر و عبارت های لا اله الا الله و محمد رسوال الله نوشته شده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
دور و اطراف این مسجد جاذبه های گردشگری بسیار دیدنی نظیر مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، خانه لاری ها، زندان اسکندر و بقعه دوازده امام قرار گرفته اند که شما می توانید در طول بازدیدتان از این منطقه از آنها نیز دیدن کنید و اوقات بسیار خوشی را برای خودتان بسازید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی این شهر، از نظر آب و هوا فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوت بودن شهر فصل های تابستان و زمستان انتخاب های بهتری برای بازدید از این بنا و بناهای اطرافش خواهند بود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد حظیره

تفریحات نزدیک به مسجد حظیره

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید