• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  چاپارخانه عقدا شهرستان یزد استان اردکان


چاپارخانه عقدا

نام مرکز دیدنی

Chaparkhaneh Aghda

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اردکان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، اردکان، بخش عقدا، دهستان عقدا، خیابان رباط ابوالقاسم رشتی، جنب رباط اداره پست عقدا

معرفی چاپارخانه عقدا
یکی از سازه های مهم و حیاتی در دوران های گذشته چاپارخانه ها بودند که در میان جاده ها ساخته می شدند تا محلی برای استراحت چاپارهای دولتی باشند. به علاوه، این ساختمان های ارزشمند که بیشتر خدمات پستی ارائه می دادند، برای تعویض اسب ها نیز استفاده می شدند. تعدادی از این بناهای حیرت انگیز، از دوران های مختلف تاریخی تا کنون باقی مانده اند که چاپارخانه عقدا اردکان نیز یکی از آنها می باشد. این چاپارخانه در مسیر راه شاهی و بیرون از محدوده شهر عقدا قرار گرفته است و تاریخ ساخت آن به دوران صفوی باز می گردد. جالب است بدانید که چاپارخانه عقدا در زمان رضاخان محل استقرار ژاندرمری بوده است. 

معماری و شکل ظاهری
این بنا به قدری به چاپارخانه میبد شباهت دارد که گفته می شود از آن کپی برداری شده است. پلان اصلی بنا چهار ضلعی با ابعاد 29 در 23.6 متر می باشد و در هر یک از گوشه های آن برجی دیده می شود. اگرچه برج های این بنا در مقایسه با دیگر بناهای نظیر خودش، ارتفاع کمتری دارند، ولی برای دیده بانی استفاده می شدند. 
تنها قسمتی که به صورت دو طبقه نماسازی شده، سردر ورودی است که همان نشیمن گاه چاپارها می باشد. از زیبایی های این مجموعه می توان به کنگره قسمت های فوقانی برج ها و دیوارها اشاره کرد. در ضلع های شرقی و غربی دو فضا برای نگهداری چارپایان و در ضلع شمالی آخورهایی برای آنها ساخته شده است. این بنای زیبا با مصالحی نظیر خشت، چوب و گل ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری نزدیک
برای سپری کردن لحظات لذت بخش بیشتر در این منطقه، می توانید از آب انبار حاج محمود عقدا، مدرسه علمیه عقدا، دروازه عقدا، رباط ابوالقاسم رشتی، حصار خواجه نصیر عقدا، برج خواجه نعمت، خانه میرزا رضای کرمانی، قلعه سامه، اقامتگاه بوم گردی انار عقدا، مسجد جامع عقدا، مسجد هلاکو عقدا و مسجد صلیب عقدا که از جاذبه های بسیار دیدنی نزدیک به این اثر هستند نیز بازدید کنید.

بهترین زمان برای برای بازدید
به دلیل قرارگیری این اثر در منطقه کویری، از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوا بازدید از آن در فصل های بهار و پاییز توصیه می شود. با این حال، اگر شرایط آب و هوایی برایتان اهمیت چندانی ندارد و بیشتر ترجیح می دهید از شلوغی شهر دور باشید بهتر است در فصل های تابستان و زمستان به این منطقه سفر کنید. 

ثبت ملی چاپارخانه عقدا
این بنای باشکوه به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی که از آن برخوردار است در تاریخ 14 اسفند سال 1385 با شماره 17897 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به چاپارخانه عقدا

تفریحات نزدیک به چاپارخانه عقدا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید