• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آب انبار تالار سرو (سرور) شهرستان یزد استان یزد
  •  آب انبار تالار سرو (سرور) شهرستان یزد استان یزد
  •  آب انبار تالار سرو (سرور) شهرستان یزد استان یزد


آب انبار تالار سرو (سرور)

نام مرکز دیدنی

Ab anbar Talare Sarve

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، بلوار شهید طالقانی، کوچه شهید هدایتی، تقاطع کوچه وحدت، رو به روی تالار سرو

معرفی آب انبار تالار سرو
یکی از آب انبارهای متعدد موجود در شهر گرم و خشک یزد، آب انبار تالار سرو می باشد که به دلیل قرارگرفتن در کنار تالار سرور، این نام بر آن نهاده شده است. این آب انبار در محله خرمشاه قرار دارد و آب انبار خرمشاه نیز نامیده می شود و اگرچه در اسناد ثبتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آن به عنوان آب انبار سرو یاد می شود، ولی نام سرور صحیح است.
آب انبار تالار سرو دارای دو راه پله است که یکی از آنها مخصوص استفاده مسلمانان و دیگری مخصوص استفاده زرتشتیان می باشد. آب انبار سرو بعد از احداث لوله کشی نیز استفاده می شده است اما بعدتر به دلیل جلوگیری از مسدود شدن دهانه های آن با زباله و همچنین جلوگیری از ورود افراد معتاد به این مکان، درب ورودی آن را با آجر بسته اند و متاسفانه امکان بازدید از داخل آن فراهم نیست. این آب انبار اثری باقی مانده از دوران پهلوی می باشد. 
این آب انبار با مصالحی نظیر آجر، گل، خشت خام، ساروج، چوب و سنگ ساخته شده و دارای سه بادگیر چهار طرفه می باشد. تمامی قسمت های مختلف آب انبار توسط استاد مهربان اردشیر معماری شده است. علاوه بر این، در ضلع غربی و در نزدیکی درب ورودی تالار سرور یک کتیبه قدیمی به چشم می خورد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اگر قصد دارید از سفرتان به این منطقه بیشتر لذت ببرید بهتر است علاوه بر بازدید از این آب انبار، از مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، خانه لاری ها، زندان اسکندر و خانه تهرانی ها که در نزدیکی این جاذبه گردشگری هستند نیز دیدن کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرارگیری این آب انبار در موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کویری، از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوا بهتر است فصل های بهار و پاییز را برای بازدید از این اثر انتخاب کنید. در صورتی که شرایط آب و هوایی برایتان آنچنان اهمیت ندارد و بیشتر ترجیح می دهید از شلوغی شهر دور باشید، بهتر است در فصول تابستان و زمستان به اینجا سفر کنید. 

ثبت ملی آب انبار تالار سرور
این مکان با شماره 15904 در تاریخ 24 مرداد سال 1385 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آب انبار تالار سرو (سرور)

تفریحات نزدیک به آب انبار تالار سرو (سرور)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید