• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کارخانه اقبال یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  کارخانه اقبال یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  کارخانه اقبال یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  کارخانه اقبال یزد شهرستان یزد استان یزد


کارخانه اقبال یزد

نام مرکز دیدنی

Iqbal Yazd Factory

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

آدرس

یزد، بلوار شهید مطهری، حد فاصل چهار راه فرهنگیان و میدان آزادی، کارخانه اقبال

معرفی کارخانه اقبال یزد
کارخانه اقبال یزد اثری به جا مانده از دوران پهلوی می باشد. این کارخانه که یکی از قدیمی ترین کارخانه های ریسندگی و بافندگی در ایران می باشد در سال 1312 شمسی تاسیس شده است و اولین کارخانه ای است که روش های نوین نساجی و نخ ریسی را به یزد وارد کرد. 

معماری کارخانه
کارخانه اقبال یزد هیچ شباهتی به کارخانه های امروزی ندارد و به سبکی ساخته شده است که در کل شباهتی به کارخانه ندارد. این بنا کاملا آجری می باشد و با پنجره های چوبی و طاق های قوس دار در سرتاسر حیاط تزئین شده است. سردر آجری بسیار زیبای بنا شما را به سمت برج مستطیل شکل منقش به گل های زیبا با کنگره های جذاب و اشکال هندسی دیگر راهنمایی می کند. 
عمارت های کلاه فرنگی بسیار زیبای سنتی در تمامی جهات سالن کارخانه کار شده اند که با پنجره های چوبی نور سالن را تامین می کنند. این نور آنچنان زیبا در فضای سالن پخش می شود که به آن دالان روشنایی می گویند. 

مختصری از تاریخچه 
این کارخانه تاریخی در سال 1312 توسط امیرخان کوراوغلی ابتدا با عنوان شرکت سهامی نخ ریسی یزد تاسیس شد و اولین قدم های لازم برای صنعتی شدن یزد را برداشت. بعد از آن سرمایه گذاران دیگر هم شروع به احداث کارخانه هایی در این شهر کردند. کارخانه اقبال یزد در سال 1357 تعطیل شد و از سال 1381 به پارک علم و فناوری تغییر کاربری داده شد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
پارک باغ ملی یزد، مجموعه امیرچخماق، موزه آب و اقامتگاه بوم گردی بادگیر در نزدیکی این کارخانه واقع شده اند و شما می توانید در طول سفرتان از آنها نیز دیدن کنید و اوقات خوشی را برای خود بسازید. 

بهترین زمان برای بازدید
از آنجایی که این کارخانه در شهری کویری قرار گرفته است فصل های بهار و پاییز از نظر آب و هوایی انتخاب های مناسب تری می باشند اما از نظر خلوت بودن شهر فصل های تابستان و زمستان انتخاب های مناسب تری هستند.

ثبت ملی کارخانه اقبال یزد
این مکان در تاریخ 17 اسفند سال 1381با شماره 7781 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کارخانه اقبال یزد

تفریحات نزدیک به کارخانه اقبال یزد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید