• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز
  •  قبرستان دار الاسلام شهرستان فارس استان شیراز


قبرستان دار الاسلام

نام مرکز دیدنی

Dar Al-Salam Cemetery

نوع مرکز دیدنی

قبرستان

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، بلوار سیبویه

معرفی قبرستان دار الاسلام
در شهر دیدنی شیراز با توجه به وجود آثار متعدد و مشهور تاریخی، برخی دیگر از آثار و مکان ها کمتر مورد توجه و شناخت قرار می گیرند. قبرستان دارالسلم یا دارالسلام شیراز نیز یکی از این مکان هاست.

تاریخچه 
 از این قبرستان به عنوان سومین قبرستان کهن دنیای اسلام و همچنین یکی از قدیمی ترین قبرستان های ایران یاد می شود. طبق تخمین محققان قدمت این قبرستان به قرن سوم هجری قمری بر می گردد اما قبوری متعلق به قرون اول و دوم قمری نیز در این قبرستان وجود دارد. 
کتاب هزار مزار، قدیمی ترین قبر در این مکان را متعلق به شیخ مومل بن محمد جصاص، متوفی به سال 322 قمری می داند، اما عده ای از پژوهشگران بر این باورند که این قبرستان پیش از ظهور اسلام نیز وجود داشته است.

ویژگی ها
بر روی سنگ قبرهای قدیمی و ارزشمند این قبرستان حکاکی هایی به خطوط ثلث، کوفی، بنایی، نستعلیق و رقاع و همچنین حکاکی تصاویری نظیر چکش یا قیچی و شانه وجود دارد که نماد شغل فرد مدفون در زمان حیاتش می باشند. همچنین علایم دیگری نظیر سرو یا نقوش میوه و پرنده بر سنگ های ارزشمند و نفیس به چشم می خورد. شیر سنگی که بر روی برخی از قبور مشاهده می شود نیز به نشانه جوانمرد یا پهلوان بودن فرد مدفون در زمان حیاتش، بزرگ خاندان بودن یا در برخی موارد به نشانه شغل گله داری می باشد. این خطاطی های زیبا و حکاکی های منحصر به فرد یکی از مهم ترین عوامل متفاوت به شمار آمدن این قبرستان است.

وجه تسمیه
همواره دو روایت گوناگون برای علت نام گذاری این قبرستان بیان شده که درستی هیچ کدام مشخص نیست. اول آنکه در زمانی مجهول نجف و کربلا دچار خشکسالی و قحطی می شوند و در پی آن حاکم وقت شیراز  معاوضه ای مبنی بر فرستادن 800 شتر به همراه بار غلات و گرفتن مقادیری از خاک کربلا در ازای آن را تدارک می بیند. سپس واسطه این معامله که به شیخ سلم شهرت داشته فوت کرده در این قبرستان دفن می شود و بر اساس آن قبرستان دارالسلم نام می گیرد که در گذر زمان به دارالسلام تغییر پیدا می کند. در روایت دوم نیز اینطور گفته می شود که شیخ عبد النبی، امام جماعت شیراز در زمان کریم خان، وصیتی مبنی بر دفن شدن در کربلا را از خود به جای می گذارد و به همین سبب کریم خان چهل شتر همراه با بار گندم را برای دریافت مقادیری از خاک کربلا به منظور دفن کردن شیخ در آن، راهی کربلا می کند و شخص واسطه در این معاوضه شیخ سلم نام داشته است.

تعدادی از مشاهیر مدفون
این قبرستان به سبب قدمت طولانی آن، دربرگیرنده قبور عده کثیری از مشاهیر کهن، علما، عرفا و شهیدان می باشد. از دسته مشاهیر مدفون به محمود دهدار، شیخ مفید، مشیر از وزرای استان در عهد قاجار، شاه داعی الله از سادات منسوب به امام سجاد (ع) و از دسته علما و عرفا به شیخ ابوصاحب از صحابه پیامبر، عبدالغفار خوی شبستری و تعداد قابل توجهی از امامان جمعه، از عهد زندیه تا قاجار می توان اشاره کرد. همچنین تعدادی مقبره نیز در این قبرستان وجود دارد؛ گفته شده مقبره سبز رنگ متعلق به یکی از یاران امام زمان(عج) و سایر مقبره ها متعلق به شهدای قیام 16 خرداد سال 1342 می باشند. علاوه بر این، در بین مردم سخنانی مبنی بر مدفون بودن خدیجه خاتون، دختر امام حسن (ع) در این قبرستان وجود دارد. 

سخن پایانی
در طی این سالها متاسفانه تعدادی از مقبره ها دچار شکستگی، آسیب و تخریب شده اند اما به طور کلی این قبرستان از ارزشی فراتر از یک قبرستان عادی برخوردار بوده و چنانچه به تاریخ و هنر علاقمند هستید بازدید از این مکان را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین توصیه می شود برای رویت بهتر جزییات، در طول روز زمانی را برای بازدید از این قبرستان تاریخی اختصاص دهید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قبرستان دار الاسلام

تفریحات نزدیک به قبرستان دار الاسلام

نظرها

  • 0 0

    جای بسی تأسفه که بارها سعی در تخریب این قبرستان شدهدر حالیکه با بازسازی قبور افراد مشهور وحتی توریستی کردن آن میتوان مردم را با این مکانها بیشتر اشنا کرد. من هر سفری که میرم متوجه میشم بقیه استانها بخصوص مشهد، تهران و استانهای شمالی از کمترین چیزها استغاده میکنن برای جذب گردشگر اما استان ما هیچ تلاشی در این زمینه نداشته فقط تکیه داره به حافظیه، سعدیه و چندتا از باغها البته به جز مکانهای زیارتی. و این واقعا سهل انگاری مسئولین رو نشون میده در این زمینه. وگرنه استان ما جاذبه های گردشگری زیادی داره


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید