• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهر باستانی دارابگرد شهرستان فارس استان داراب
  •  شهر باستانی دارابگرد شهرستان فارس استان داراب


شهر باستانی دارابگرد

نام مرکز دیدنی

Darabgerd Historical City

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

داراب

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

آدرس

استان فارس، ۶ کیلومتری شهر داراب

معرفی شهر باستانی دارابگرد
شهر باستانی دارابگرد یکی از مکان های تاریخی و دیدنی شیراز و از قدیمی ترین شهر های ایران می باشد. این شهر همانند شهر اردشیر خوره، متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی و شهری دایره است. در مرکز شهر کوهی نمکی قرار دارد و دورتادور آن را دیواری بلند و خندق هایی عریض و عمیق تشکیل داده که نشان از قدرت نظامی شهر در زمان خود است. 

وجه تسمیه
درباره وجه تسمیه نام شهر نظرات مختلفی وجود دارد. ولی آنچه واضح است تشکیل این نام از 2 بخش داراب و گرد است. در ادبیات اساطیری این شهر منسوب به نوه اسفندیار، داراب است و در تاریخ منسوب به پادشاهی هخامنشی به نام داراب است که به داریوش شناخته می شود. گرد نیز به معانی شهر، مدینه و دایره است. از اسامی دیگر شهر در دوره باستان که در کتب مختلف آمده است می توان به  دراراگردودرابجرد اشاره کرد.

تاریخچه و ساختار شهر
در تاریخ اینطور آمده که شهر دارابگرد یکی از 5 کوره به معنای ولایت و استان اصلی پارس بوده است. این تقسیمات شامل کوره اسطخر، دارابگرد، کوره اردشیر خوره، کوره شاپور خوره و کوره قباد خوره می شود. این شهر از قدیمی ترین شهر های ایران و اولین پایتخت ساسانیان است ولی قدمت آن به دوره هخامنشیان می رسد. به نظر می رسد معماری شهر متاثر از اردوگاه های نظامی آشوریان با شکلی دایره ای با شعاع حدود 1 کیلومتر شکل گرفته. گرداگرد شهر برای محافظت دیواری بلند از جنس گل رس و ملات آهک و سنگدانه همراه با خندق هایی عمیق و عریض در پشت دیوار محافظ شهر بوده است. خندق ها همیشه پر از آب بودند و آب مورد نیاز خندق ها از رود های اطراف به ویژه رود بال کانال کشی شده بود. دروازه، پل متحرک، برجک و بارو نیز در اطراف شهر برای حفاظت از آن وجود داشته. 

کوه نمکی مرکز شهر
کوه نمکی  بزرگی در مرکز شهر وجود دارد که گویا محل کاخ حکمرانی فرمانروا روی آن بوده است. در کتب تاریخی وجود انواع نمک سفید، سبز، سیاه، سرخ و زرد بر این کوه و اطراف آن ذکر شده است. با وجود کوه نمکی و شوره زار ها دیده می شود زمین های اطراف حاصلخیز و سبز است. دلیل این حاصلخیزی جلوگیری از ورود شوری شوره زار به زمین ها به کمک خندق ها و دیواره محافظ شهر است. از زیبایی های منحصر به فرد این کوه نمکی قرار گرفتن در میان مزارع و سبزه زار ها است.

بهترین زمان سفر به دارابگرد
بهترین زمان سفر به این شهر در ابتدای بهار و اوایل فصل پاییز است. در کنار دیدار از این شهر می توانید به دیدن مکان های تاریخی باستانی نزدیک شهر مانند آتشکده آذرخش، آتشکده آذرجوی، نقش شاپور، قصر بهرام، قصر کیامرث، قصر آیینه، برج شاه نشین و آسیاب سنگی و آثاری مانند این که بیشتر آنها متعلق به دوره ساسانی است بروید.

ثبت ملی شهر باستانی دارابگرد
این شهر باستانی در شهریور 1310 با شماره 14 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهر باستانی دارابگرد

تفریحات نزدیک به شهر باستانی دارابگرد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید