• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان
  •  عمارت باغ نشاط شهرستان فارس استان لارستان


عمارت باغ نشاط

نام مرکز دیدنی

Baghe Neshat

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

لارستان

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

آدرس

فارس، لار، ضلع شمالی پل عباسی

معرفی عمارت باغ نشاط
عمارت باغ نشاط یکی از زیباترین عمارت های به جا مانده از دوره صفویه در شهر لار است. لار در گذشته به بخش بزرگی از جنوب ایران گفته می شده و در دوره صفویه دارای حکومتی نیمه مستتقل بوده است. عمارت باغ نشاط در دل باغ نشاط قرار دارد و محل حکمرانی حاکم وقت لار در دوره خود بوده است و پس از دوره صفویه نیز این باغ کاربری خود را حفظ کرد و محل حکمرانی لار باقی ماند. از دیدنی های نزدیک به این عمارت زیبا می توان به رودخانه خشک و پل عباسی اشاره کرد.

معماری بنا
باغ نشاط از باغ های تاریخی استان فارس با مساحتی نزدیک به یک هکتار و مملو از درختان زیبای نخل و کنار است. عمارت تاریخی و زیبای باغ نشاط که از یادگار های دوره صفوی است از چندین ساختمان تشکیل شده و در دل این باغ جای دارد. عمارت اصلی که عمارت دیوانی بوده دارای سه طبقه اصلی و یک زیر زمین با فضاهای شاخصی از قبیل ایوان، شاه نشین، بادگیر و نورگیر می باشد. در دل شاه نشین روزنه ای هشت ضلعی قرار دارد که وظیفه این روزنه تامین نور و تهویه هوای زیر زمین بوده است. ایوان اصلی عمارت با ارتفاعی حدود 5 متر محل دیدار حاکم با ارباب رجوعان بوده است. این ایوان دید بسیار خوبی به باغ داشته و فضاهای خدماتی و محل زندگی در نزدیکی این ایوان قرار دارد. از فضاهای نزدیک به ایوان می توان به محل بایگانی مدارک و جایگاه کاتبان اشاره کرد. از تزیینات زیبای این بنا نیز می توان مقرنس، گچبری، کاربندی و طاق های تیزه دار را  نام برد. در دل نخلستان نیز حوض هایی 8 ضلعی دارای آبراه چشم نوازی می کنند. 
عمارت تکیه دراویش و عمارت حمام از سایر عمارت های این باغ می باشند و زیر زمین عمارت امروزه به زورخانه سنتی تغییر کاربری داده است.

حمام باغ نشاط
این حمام از بخش های مختلفی مانند خزینه، گرمخانه، بینه یا رختکن و میاندار تشکیل شده است. قسمت بینه یا رختکن برای قبل و بعد از حمام کردن به عنوان حمام نشین استفاده می شده و در این بخش حوضچه آب سردی برای پاشویه و آبنما قرار داشته است. در بخش میاندار دو حوضچه در کنار دیوار های طرفین به چشم می خورد. آب این حوضچه ها از خزینه آب گرم پر می شده و کاربرد آن ها نگه داشتن بخار گرم در فضا برای جلوگیری از ورود هوای سرد بینه به گرمخانه بوده است. این بخش توسط دو ورودی به گرمخانه می رسد. گرمخانه از چهار بخش که شامل خزینه آب سرد، خزینه آب گرم، محل نظافت و سالن گرمخانه است تشکیل می شود. خزینه آب سرد با مساحتی کمتر از خزینه آب گرم، محل نگهداری آب سرد در حمام  بوده است. در خزینه آب گرم برای گرم کردن آب از دیگی مسی استفاده می شده و تون یا کوره حمام نیز در پشت حمام قرار داشته و این دیگ در نزدیکی کوره بوده است. به جز گرم کردن آب، دیگ با انتقال گرمای بدنه خود به محیط باعث گرم شدن فضا نیز می شده است. محل نظافت در ارتفاعی پایین تر از گرمخانه، مکانی برای استفاده از حنا و اقلام بهداشتی زمان خود بوده است. در سالن نیز سقفی زیبا با نورگیر، چهار ستون پیچ دار و طاق های جناغی پنجی و هفتی به چشم می خورد. در کف حمام آبروهایی جهت تخلیه آب گرم خزینه وجود دارد، این آبروها به گرم شدن بخش نشیمن و کف سالن نیز کمک می کردند. 
از تزیینات زیبای حمام می توان به آهک بری با طرح های گل و گیاه، ستون های مارپیچ سنگی، خطاطی نستعلیق، خطوط بنایی و نقوش تزیینی اشاره کرد.

ثبت ملی عمارت باغ نشاط
باغ نشاط در تاریخ  ۱۷ مرداد ۱۳۸۲، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به عمارت باغ نشاط

تفریحات نزدیک به عمارت باغ نشاط

نظرها

  • 0 0

    با سلام و احترام بازار قیصریه لار از کهن ترین بازارهای طولی مسقف ایران است که الگوی ساخت بازارهای مشهوری چون وکیل شیراز و اصفهان است. عجیب است که در نقشه گردشگری جای ندارد


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید