• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  شهر تاریخی و موزه بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون


شهر تاریخی و موزه بیشاپور

نام مرکز دیدنی

Bishapoor Museum

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

کازرون

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

فارس، کازرون، 19 کیلومتری کازرون، کنار دره چوگان

معرفی شهر تاریخی و موزه بیشاپور
شهر تاریخی و ارزشمند بیشاپور که در متون تاریخی اندیشاپور نیز خوانده شده، متعلق به دوره ساسانیان بوده و در شهرستان کازرون استان فارس واقع شده. بر اساس شواهد تاریخی شهر بیشاپور به دستور شاهپور اول ساسانی، پس از پیروزی وی بر امپراتور روم در 266 میلادی با مساحتی در حدود 200 هکتار احداث شد. این شهر از اولین شهرهای ساخته شده در دوره ساسانیان بوده و سندی تاریخی به خط پهلوی ساسانی و اشکانی را دارا می باشد. این شهر توسط یک معمار به نام آپاسای که اهل سوریه قدیم بوده، با روش مهندسی یونانی ساخته شده. شهر بر دو بخش اصلی استوار است. بخش اول که ارگ سلطنتی نامیده می شود شامل آثاری همچون معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، تالار تشریفات و کاخ والرین است. بخش دوم منطقه عامه نشین بوده و خانه های مسکونی، بازار، گرمابه و کاروانسرا را در بر می گیرد. در گذشته در باب مدح و ستایش این شهر، آن را از انتاکیه نیز بهتر دانستند.

دیدنی هایی از شهر تاریخی بیشاپور که به شما توصیه می کنیم از بازدید آنها هرگز غاقل نشوید:
• حجاری ها
در نزدیکی شهر بیشاپور و در امتداد رودخانه شاپور می توانید شاهد بقایای شاهکارهای حجاری دوره ساسانی باشید. در دو طرف تنگه چوگان 6 حکاکی وجود دارد که 3 نقش متعلق به داستان پیروزی شاپور بر امپراتور روم و 3 نقش دیگر متعلق به پیروزی شاپور دوم بر شورش گران و یاغیان، دریافت تاج از اهورا مزدا توسط بهرام اول و پیروز شدن بهرام دوم بر دشمنان یاغی می باشد.

• معبد آناهیتا
در آیین زرتشت و همچنین در نزد آریایی ها، آب همواره از اهمیت و قداست ویژه ای برخوردار بوده است. به همین سبب معابد بسیاری در دوره ساسانیان برای ستایش آناهیتا، الهه آب، ساخته شد که بدون شک یکی از قابل توجه ترین آنها معبد آناهیتا شهر بیشاپور است. بنای این معبد از نظر معماری بی همتا بوده و همچنین از نظر وجود دستگاه های تنظیم و تقسیم کننده و کنترل جریان آب نیز حیرت انگیز و بی نظیر می باشد.

• جایگاه نذورات
دو ستون با ارتفاعی در حدود 9 متر در حاشیه خیابان شرقی- غربی که با عبور از مرکز شهر خیابان شمالی جنوبی را قطع می کند، وجود دارند و به عنوان جایگاه نذورات از آنها یاد شده. تندیسی از شاپور نیز در میان این ستون ها وجود داشته که بر اثر گذشت زمان از بین رفته است. سند تاریخی شهر که در ابتدا به آن اشاره شد نیز به صورت کتیبه ای بر روی این دو ستون حک شدند.

• تالار تشریفات 
در ضلع جنوب شرقی معبد آناهیتا، تالار باشکوه و عظیم تشریفات با مساحتی بالغ بر 781 متر مربع، قرار دارد. این تالار به عنوان یکی از اولین و بزرگ ترین بناهای گنبد دار دوره ساسانی شناخته می شود. تالار شامل 4 ایوان متقارن و گنبدی بر فراز آن می شود. صحن مرکزی نیز دارای 64 طاقچه مزین به نقوش برجسته گچی از قبیل برگ مو و برگ کنگر و در کنار آن نقوش تزیینی از سبک چلیپا می باشد. تزیینات این ایوان ها نشان از خلاقیت مثال زدنی معماران عصر ساسانی دارند.

• ایوان موزاییک 
ایوان موزاییک محیطی به طول حدود 11.25 و به پهنای 10.6 متر که در گذشته با طاق های هلالی شکل پوشیده شده بود می باشد. کف ایوان نیز توسط موزاییک های الوان با نقوش تزیینی چشمگیر مفروش شده بود. موزاییک های به دست آمده از این ایوان از جمله با ارزش ترین و گرانقدرترین آثار به دست آمده از این شهر هستند که امروزه در موزه های ایران باستان تهران و موزه لوور پاریس نگهداری شده و زینت بخش آنها هستند. در کناره های دیوار ایوان نیز بخش کمی از این آثار نفیس موزاییکی به صورت نواری باقی مانده که می توانید از آنها بازدید کنید.

درباره موزه
موزه بیشاپور ابتدا در سال 1315 شمسی توسط باستان شناس فرانسوی تبار، پروفسور گریشمن، ساخته و تاسیس شد. پس از آن بر اثر گذر سال ها بنای موزه نیازمند مرمت، گسترش و ارتقای استانداردهای حفاظتی می بود. بعد از انجام این مهمات، در سال 1388 شمسی، درب های موزه دوباره به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. زیر بنای موزه در حدود 700 مترمربع بوده و شامل فضاهایی همچون کتاب خانه، کارگاه مرمت، خزانه و سالن نمایش می باشد.

خلاصه ای از آثار موزه بیشاپور
موزه به طور کلی آثار به جا مانده همچون کوزه های سفالی، ظروف مسی، کاسه های شیشه ای، نقش برجسته ها، سکه های نقره و مهرهای سنگی، کتیبه های سنگی، سنگ نوشته ها و تندیس و سردیس هایی که از جمله آنها به سردیس پادشاه ساسانی که گمان می رود متعلق به شاپور اول باشد، را در بر می گیرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهر تاریخی و موزه بیشاپور

تفریحات نزدیک به شهر تاریخی و موزه بیشاپور

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید