• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون
  •  معبد آناهیتا بیشاپور شهرستان فارس استان کازرون


معبد آناهیتا بیشاپور

نام مرکز دیدنی

Anahita Temple in Bishapur

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

کازرون

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 08:00 الی 20:00, نیمه اول سال از ساعت 08:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان فارس، شهرستان کازرون، روستای شاپور، مجموعه گردشگری بیشاپور

استان فارس بهشت گمشده جنوب ایران است که در جای جای آن فرهنگ و تمدن با شکوه ایران موج می زند. در میان این آثار کهن سال، معبد آناهیتا از منحصر به فردترین بناهای این استان است و با قرار گیری در شهر باستانی بیشاپور، این سایت را به یک مجموعه بی نظیر از آثار دوره ساسانی تبدیل کرده است.

آناهیتا کیست؟
آناهیتا از ایزد بانوان آریایی-ایرانی است و به عنوان الهه تمامی آب های جهان شناخته می شود. این الهه تا آنجایی در میان زرتشتیان از ارزش بالایی برخوردار بوده است که اهورا مزدا و زرتشت نیز او را ستایش می کردند.

معماری بنا:
معبد آناهیتا در بیشابور از یک مکعب سنگی با اضلاع 14*14 متر مربعی تشکیل شده است و از ابتدای ساختش هیچ سقفی برای آن ساخته نشد. علت باز بودن سقف بنا، راحت سرازیر شدن جریان آب رودخانه شاپور به داخل آن بود تا در نهایت آب ذخیره شده بتواند از طریق قناتی در نزدیکی معبد خارج شود. برای رفتن به داخل معبد بایستی نزدیک به 6 متر به داخل اعماق زمین روید. این ساختار برای این بود تا آب به آسانی راهش را از میان جوی های سنگی منتهی به معبد پیدا کند و با حرکات آب و فراز و فرود های زیبایش بتواند جلوه گر عظمت و جلال آب و آناهیتا، الهه با شکوه و عنصر پاکی ها، باشد. همچنین از کاخ شاپور به معبد آناهیتا پلکانی زده شد تا افراد بتوانند به راحتی داخل آن شوند. نحوه چرخش آب و کنترل آن در معبد آناهیتا بیشاپور فوق العاده و بسیار تامل برانگیز است.
از نکات جالب معبد آناهیتا بیشاپور نحوه ساخت آن است. دیوار ها تمام 2 جداره هستند و سنگ های برش خورده آن ها بدون هیچ ملاتی بر روی یکدیگر قرار گرفته اند، اما نکته جالب آن بست های فلزی ای است که از طرف داخل این سنگ ها را به یکدیگر متصل می کند. از همین سو سبک معماری معبد را به معماری های هخامنشیان نسبت داده اند. 
معبد با شکوه آناهیتا با شماره ثبت 24 در 24 شهریور ماه سال 1310 به عنوان نخستین آثار باستانی ایران به ثبت میراث فرهنگی ایران رسید و از آن زمان تا به حال از جذاب ترین پرطرفدارترین نقاط گردشگری استان فارس بوده است که همیشه طرفداران بسیاری را از سراسر جهان برای دیدنش جذب می کند.

نکته: لازم به ذکر است معبد آناهیتا تنها در استان فارس قرار ندارد و نوعی دیگر از آن در استان کرمانشاه و شهرستان کنگاور قرار گرفته است که پس از تخت جمشید، دومین بنای سنگی ایران شناخته شده است.

نکته: معبد در روزهای تاسوعا، عاشورا، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام علی(ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و رحلت امام خمینی تعطیل است.

نکته: قیمت بلیط ورودی گردشگران خارجی، 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به معبد آناهیتا بیشاپور

تفریحات نزدیک به معبد آناهیتا بیشاپور

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید