• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  منطقه حفاظت شده جاجرود شهرستان تهران استان تهران
  •  منطقه حفاظت شده جاجرود شهرستان تهران استان تهران
  •  منطقه حفاظت شده جاجرود شهرستان تهران استان تهران
  •  منطقه حفاظت شده جاجرود شهرستان تهران استان تهران


منطقه حفاظت شده جاجرود

نام مرکز دیدنی

Jajrood Protected Area

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

استان

شهرستان

تهران

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان تهران، ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرق شهر تهران

هیچ چیز در این دنیا به اندازه سپری کردن اوقات در طبیعت لذت بخش نیست. مخصوصا اگر قرار باشد در طبیعتی بکر اوقات را سپری کنیم که دست آدمی به آن نرسیده و گیاهان و حیوانات در کنار هم روزگار سپری می کنند و به زاد و ‌ولد می پردازند. طبیعتی پر از گونه های مختلف گیاهی و جانوری در کنار رودخانه جاجرود که در دو قدمی تهران هوای پاکش آن را کاملا از تهران مجزا می کند. منطقه حفاظت شده جاجرود، در قدیم شکارگاه سلطنتی شاهان قاجاری بوده که از ابتدای حکومت پهلوی به عنوان منابع ملی برای استفاده عموم در نظر گرفته شده است. 
وسعت منطقه حفاظت شده جاجرود در حدود ۵۶۶۲۴ هکتار است. 
دشت سنگتراشان پست ترین قسمت منطقه می باشد که ۱۱۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است.
قله آراکوه بلندترین قله موجود در منطقه حفاظت شده جاجرود است که ارتفاع آن ۲۶۲۹ متر می باشد و در طول سال گروههای کوهنوردی زیاد به فتح آن می پردازند.
رودخانه جاجرود که آب این منطقه را تامین می کند ۱۴۰ کیلومتر طول دارد. که از کوههای خرسنگ کوه و کلون بستک سرچشمه می گیرد و با پیوستن شعباتی دیگر در مسیر رفته رفته به عمق و میزان آب آن افزوده می گردد. رودخانه آهار توچال نیز به رودخانه جاجرود می ریزد که نهایتا جاجرود به رودخانه دماوند می ریزد.

حیوانات و جانوران منطقه محافظت شده جاجرود
قوچ، میش و بز از جمله حیوانات بومی منطقه اند و استفاده مکرر از منطقه حفاظت شده جاجرود توسط دامداران باعث از بین رفتن پوشش گیاهی آن شده ولی در قسمت های بالایی گون، گز و بنه که یک جور پسته کوهی است وجود دارد.
به دلیل کوهستانی بودن منطقه حیوانات وحشی نظیر پلنگ از در این منطقه زندگی می کنند. مخصوصا در کوههای دادار چندین بار پلنگ مشاهده شده است.
حیوانات و پرندگان دیگری نظیر انواع موش، خرگوش، مار، گرگ، روباه، شغال، کفتار، انواع گربه های وحشی، سمور، مار، لاکپشت و رودک در این منطقه به صورت موردی دیده شده است. کبک و تیهو از پرندگان بومی و غیر مهاجر این منطقه هستند. پرندگان مهاجر زیادی از عقاب شاهی گرفته تا هدهد و سبزه قبا و شاهرخ پره در این منطقه زندگی می کنند.
ماهی های منطقه حفاظت شده جاجرود عبارتند از: سس ماهی، کلی ماهی، سیاه ماهی، سگ ماهی جویباری، عروس ماهی و قزل آلای رنگین کمان می باشند که قزل الای رنگین کمان بومی این منطقه نیست.
طوطی های موجود در این منطقه را انسان ها از قفس آزاد کرده اند وگرنه بومی این منطقه نیستند.

آب و هوای منطقه
پایین ترین دمای هوا در اسفندماه ۳۰ درجه زیر صفر گزارش شده و بالاترین دمای هوا در تیرماه بوده که ۴۲ درجه گزارش شده است.
به طور کلی از اواخر آذر تا اواخر اسفند ماه به مدت ۱۰۹ روز یخبندان می باشد.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: از بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه زین العابدین و اتوبان بابایی هر کدام که در مسیرتان است می توانید وارد جاده دماوند شوید و در دوربرگردان وارد جاده سد لتیان شوید تا انتها بروید تا به منطقه حفاظت شده جاجرود شوید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به منطقه حفاظت شده جاجرود

تفریحات نزدیک به منطقه حفاظت شده جاجرود

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید