• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کلیسای وانک شهرستان اصفهان استان اصفهان


کلیسای وانک

نام مرکز دیدنی

Vank Church

نوع مرکز دیدنی

کلیسا و صومعه

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

نیمه نخست سال از ساعت 08:30 الی 18:30, نیمه دوم سال از ساعت 08:30 الی 17:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، محله جلفا، کوچه کلیسا وانک

کلیسا وانک را می توان معروف ترین کلیسا اصفهان معرفی کرد. این شهرت به سبب نقاشی های تاریخی و تزیینات شاخص و بی مانند این کلیسا، تلفیق هنر معماری ایرانی و ارمنی و موقعیت جغرافیایی این کلیسا می باشد. قرار گرفتن کلیسا وانک در محله جلفا به بازدیدکنندگان اجازه می دهد بعدازظهر خوب و کاملی را در این محله برنامه ریزی کنند. بازدیدکنندگان می توانند به موزه کلیسا وانک سر بزنند، سپس به داخل محله رفته، غذا و نوشیدنی بخورند و خرید خوبی نیز داشته باشند.
سابق بر این طی آمار به نظر می رسید تا قبل از قرن 18 میلادی 6 کلیسا در اصفهان وجود داشت، بعد از به وجود آمدن محله جلفا نو 24 کلیسا در آن موجود بود و امروزه فقط شاهد 13 کلیسا از میان آنها هستیم. در میان این 13 کلیسا، کلیسا وانک مانند نگینی می درخشد و نظر همه را به خود جلب می کند. 
این کلیسا تاریخی با نام وانک شناخته می شود ولی با نام کلیسا آمنا پرکیچ نیز نامیده می شود. قدمت آن به زمان شاه عباس دوم می رسد و مانند امروز از کلیسا های مهم اصفهان بوده است. در گذشته این کلیسا به عنوان حوزه علمیه مسیحی برای تربیت کشیش ها و خلیفه ها استفاده می شد و امروزه نیز به عنوان مرکز ارتباطی ارامنه جنوب ایران با جهان و نیز مرکز خلیفه گری در آمده است.

معماری کلیسا وانک
اگر دقت کرده باشید هرچند کلیسا های اصفهان همگی توسط معماران ارمنی ساخته شدند ولی هیچ کدام تشابهی به کلیساهای ارمنستان و یا حتی آذربایجان شرقی و غربی ندارند. شاه عباس برای تشویق ارامنه به ماندن در اصفهان به آنها اجازه ساخت کلیسا را داد ولی برای جلوگیری از برانگیختن احساسات مذهبی مسلمانان و برای جلوگیری از مجادلات مذهبی این اجازه را مشروط به ساخت این کلیسا ها به شیوه ای غیر از سایر کلیساها داد. معماران مسیحی نیز این کلیساها را با ظاهری مانند مساجد ساختند ولی پلان آنها و تزیینات داخلی آنها را کاملا به سبک ارمنی بنا کردند. همین تلفیق هنر ایرانی و معماری ارمنی سبب شد بناهایی به سبک جدید و متنوع با نما بیرونی ساده ولی تزییناتی مجلل به وجود بیاید. شما نمی توانید امروزه هیچ بنایی در هیچ جای دنیا به این سبک پیدا کنید.
کلیسا وانک هم از این سبک مستثنی نبود. قاب بندی های این کلیسا شبیه به خانه های اصفهان است و نمای خارجی آن هیچ تزییناتی ندارد، حتی گنبد آن بسیار شبیه به گنبد مساجد در مناطق کویری می باشد.

قسمت های مختلف کلیسا وانک
کلیسا وانک را یکی از مهمترین مراکز ارمنی شناسی دنیا می شناسند. کتابخانه این کلیسا اسناد و مدارک تاریخی را در طول 400 سال جمع آوری کرده است و بزرگ ترین موزه اصفهان را نیز در دل خود دارد. 
این کلیسا از قسمت های مختلف کلیسا اصلی، دِیر، صحن، ناقوس خانه، تالار اجتماعات، کتابخانه، برج ساعت، چاپ خانه و موزه تشکیل شده است. بناهای این مجموعه در کل 3857 متر مربع فضا را در میان زمینی به مساحت 8731 متر مربع به خود اختصاص داده اند. دیوار کلیسا 75/11 متر ارتفاع دارد و از خشت خام ساخته شده است. این خشت خام در داخل بنا با گچ پوشیده شده است و نقاشی های بی بدیلی روی آن کشیده شده اند.

ورودی
در ورودی اصلی دری بزرگ و چوبی است و تصویر بالا در از دیر این کلیسا می باشد. این تصویر با کاشی لاجوردی و خاکستری تزیین شده است. مجتمع کلیسا وانک در ورودی دیگری نیز دارد.
بعد از ورود از در اصلی وارد دالانی می شوید. در طرفین این راهرو اتاق هایی وجود دارد. یکی از این اتاق ها مختص انتظامات و دیگری فروشگاهی از آثار سنتی و هنری می باشد. شما می توانید کارت پستال های زیبایی از این فروشگاه بخرید. با عبور از این دالان قسمت های مختلف مجموعه به چشم می آیند. 

برج های ناقوس
برج های ناقوس اولین بنایی هستند که با ورود به حیاط مجموعه در سمت راستتان می بینید و در ابتدا ساخت این مجموعه، ساخته نشده بود. این برج ها 3 طبقه ارتفاع دارند و در طبقه دوم آن ساعتی 300 کیلوگرمی قرار گرفته است. به همین دلیل آن را برج ساعت نیز می نامند. این برج و ساعت در سال 1310 خورشیدی مقارن با 1931 میلادی توسط ماردیرس هوناتانیان ساخته شده است. در سمت راست ورودی کلیسا کتیبه ای قرار دارد و روی آن تاریخ ساخت برج و ساعت آن ذکر شده است و همچنین نوشته شده است این بنا را ماردیرس به یاد بود برادر مرحوم خود، هدیه کرده است.
محوطه مربعی کوچکی، روی سقف کلیسا، بین گنبد و دیوار غربی آن قرار دارد. در این قسمت برج ناقوس دوم کلیسا ساخته شده است. در زوایای این محوطه چهار گوش، ستون های آجری 3 متری قرار دارند.

نمازخانه
ساختمان نمازخانه نام بنا اصلی کلیسا است. این قسمت در پلانی به شکل متوازی الاضلاع، قرار دارد. در این بنا شما نقطه ای از دیوار یا سقف را بدون تزیینات پیدا نمی کنید. قسمت داخلی بنا تماما با نقاشی های روایی، پرده های زیبا و هنر طلا کاری پوشیده شده است. محراب این کلیسا نیز بسیار زیبا است و روی آن تصاویری از حضرت عیسی به چشم می خورد. قسمت اصلی این کلیسا از 2 بخش 4 گوشه تشکیل شده است، یکی از این قسمت ها شبستان ساختمان است و دیگری که در زیر گنبدخانه قرار گرفته به اجرای مراسم های مذهبی اختصاص دارد. 

گنبد کلیسای وانک
کلیسا وانک 2 گنبد دارد. یکی از این گنبد ها بزرگ تر است و شبیه به گنبد مساجد است و بر فرا محراب کلیسا قرار گرفته است و دیگری کوچک تر است و در بالا قسمت قرار گیری مردم ساخته شده است. گنبد دایره ای بزرگ کلیسا تنها تزیین بیرونی آن را می توان آجر دانست ولی داخل این گنبد با تصاویر مذهبی و نقوش گل و بوته یکی از زیبا ترین گنبد ها می تواند به شمار بیاید. نقاشی هایی برای روایت تاریخ مذهبی مانند آفرینش آدم و حوا، خوردن میوه ممنوعه و مرگ هابیل را می توانید در میان پنجره های ساخته شده در گرداگرد این گنبد ببینید.

تزئینات کلیسا وانک
کلیسا وانک به لحاظ تزیینات، طلا کاری ها و تذهیب بسیار منحصر به فرد است. کاشی های لعاب دار در قسمت های پایین دیوارهای داخلی کلیسا نیز به این رنگ و نقش دامن زده اند. این سبک برای نخستین بار در تاریخ معماری کلیساهای ارمنی در اصفهان انجام شد.

نقاشی های کلیسا وانک
در مورد نقاشی های چشم نواز این کلیسا باید بگوییم بسیار استادانه کشیده شده اند. شما با ورود به این کلیسا و با دیدن بخش های پوشیده با رنگ روغن این کلیسا در طوفانی از رنگ گم می شوید. این نقاشی ها اغلب سعی دارند موضوعات برگرفته از انجیل را نشان بدهند. در بخشی از این نقاشی ها تصاویری از حضرت عیسی از زمان تولد تا عروج ایشان به تصوری درآمده در بخش دیگری شما تصاویری از بهشت و جهنم را می توانید مشاهده کنید. هرچند بهشت واقعی قرب خداوند و بعد خداوند جهنم حقیقی است، اما در این جا بهشت و جهنم به صورت مادی و در ارتباط با جسم انسان ها به تصویر در آمده است.
4 نقاشی گل و بوته در قسمت سرود خوانان کلیسا و نیز تصاویری از بشارت دادن به حضرت مریم دیده می شود. در قسمت های میانی نقاشی های شام آخر، سجده پادشاه در مقابل حضرت عیسی، امتحان ایشان توسط ابلیس، مصلوب شدن ایشان و نیز معراجشان به تصویر در آمده است. 
این کلیسا به قدری زیبا تزیین شده بود که شهرتش جهانی شد. نقاشی های کلیسا وانک به نوعی سرمشق دیگر کلیساها شدند، قبل از این کلیسا در دیگر کلیساها نقاشی های دیواری با این عظمت وجود نداشتند و در معماری ارمنی کلیساها با دیوار های داخلی ساده و بدون تزیین و دیوارهای خارجی حجاری شده ساخته می شدند. ارامنه اصفهان توانستند با بهره گیری از هنر ایرانی و ارمنی و الهام از سبک اروپایی این کلیسا مجلل و چشم نواز را طراحی کرده و بسازند. هزینه این نقاشی ها را خواجه آودیک استپانوس پرداخته است و استادان ارمنی روی آن کار کرده اند.
هرچه از زیبایی های این بنا نوشته شود، بی شک به اندازه دیدن آن جذاب نخواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هنگام سفر به اصفهان، حتما کلیسا وانک را یکی از مکان های اصلی برای گردش در این شهر و بازدید هایتان قرار دهید.

بنای یاد بود شهدای نسل کشی ارامنه
بنا یاد بود شهدای نسل کشی ارامنه بنایی ساده در شمال غربی محوطه کلیسا است. این بنا ساده و متشکل از 4 ستون است، این 4 ستون در بالا به هم می رسند و شکلی برج مانند را تشکیل می دهند. در اطراف آن می توانید تخته سنگ های حکاکی شده را ببینید. در سال 1915 میلادی دولت عثمانی با بی رحمی دست به نسل کشی ارامنه زد و این بنا در سال 1975 میلادی همزمان با سالگرد 60 سالگی این فاجعه ساخته شد. آلبرت آجمیان، طراح و مهندس سازه این بنا یاد بود سعی داشت تا با طراحی خود به یاد آورنده نسل کشی ارامنه باشد که آن مردمان را از رشد طبیعی و شکوفایی فرهنگی در کشور آبا و اجدادشان محروم کرد. همچنین این یادبود سعی دارد نمادی از زایش مجدد این مردمان بعد از فاجعه نسل کشی و وضعیت غیر نرمال ارامنه باشد.

موزه کلیسا وانک
در کلیسا وانک 2 موزه قرار دارد، یکی از این موزه ها قدیمی تر است و در ساختمان چاپخانه بنا شده است و حتی ادواتی از آن چاپ خانه را در خود دارد و دیگری موزه مردم شناسی است و کوچک تر می باشد. 

کتابخانه وانک
کتابخانه وانک بخش دیگری از این کلیسا است ولی بازدید از آن امکان پذیر نیست. در زمان کوچ اجباری ارامنه آنها از همه چیز دست کشیدند، ولی کتاب هایشان را با خود به ایران آوردند. این کتاب ها را می توان گنجینه و ثروتی برای ارامنه دانست، همین باعث شد خلیفه هوهانیس سورنیان در سال 1884 میلادی این کتابخانه را دایر کند. در این بخش بیش از 30000 جلد کتاب به زبان های فارسی، ارمنی، انگلیسی و دیگر زبان ها وجود دارد، و همچنین در آن بخش اسناد و مدارک نیز ایجاد شده است. این کتابخانه در هر زمان در اختیار ارامنه قرار می گیرد اما سایرین باید معرفی نامه داشته و در زمان اداری به آن مراجعه کنند.
بخشی از محوطه به ساختمان های اداری اختصاص دارد. در گذشته در این قسمت به انجام کار های قضایی ارامنه، ثبت ازدواج  و تولد و فوت و یا حتی رسیدگی به شکایت ها اختصاص داشت. 

ثبت ملی
کلیسا وانک با شماره 85 در 15 دی 1310 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلیسای وانک

تفریحات نزدیک به کلیسای وانک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید