• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه سوکیاس شهرستان اصفهان استان اصفهان


خانه سوکیاس

نام مرکز دیدنی

Sokias House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

در وقت اداری حدود 08:00 الی 12:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، محله جلف، محله تبریزی ها، دانشکده حفاظت و مرمت اصفهان

اصفهان به عنوان موزه ای بزرگ از آثار تاریخی ادوار مختلف، در دل خود تعداد زیادی خانه های قدیمی و تاریخی را جای داده است. برخی از این خانه ها از بین رفته اند اما باقی آنها با قدرت پا بر جا هستند و در میانشان تعدادی  با تغییر کاربری به زندگی خود ادامه داده اند.
خانه سوکیاس یکی از همین خانه ها است. این خانه به واسطه ارزش هنری و معماری چشم نوازش، شکوه و جلالش را حفظ کرده است و با معماری تلفیقی اسلامی-مسیحی خود همچنان مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به بناهای تاریخی است. این سبک معماری، جلوه خاصی به خانه سوکیاس داده و خوشبختانه در منطقه ارمنی نشین جلفا، خانه ها به شکل قدیمی خود حفظ شده اند.

تاریخچه و پیشینه خانه سوکیاس
با اینکه تاریخ دقیقی از ساخت این خانه در دست نیست، اما آبراهام کورگیان، نقاش نامدار ارمنی، اظهار می دارد این خانه در زمان حکومت شاه عباس صفوی، یعنی در سال 1655 میلادی ساخته شده است. در دهه 1350 خورشیدی نیز بررسی هایی روی بنا و یادگاری های نوشته شده بر دیوارهای آن نشان داد، قدیمی ترین نوشته مربوط به سال 1712 میلادی می باشد. 
آخرین صاحب عمارت فردی به نام سوکیاسیان بوده است اما بعد از وی خانه متروک شد، حتی در زمان رضا شاه نیز خالی از سکنه بود تا این که فرح پهلوی آن را در سال 1352 خورشیدی خریداری کرد و در اختیار دانشگاه فارابی قرار داد. 
خانه سوکیاس بعد از طی پروسه های مرمت و باز سازی از سال 1377 به عنوان کارگاه دانشکده مرمت در دانشگاه هنر اصفهان، مورد استفاده قرار گرفت.

معماری خانه سوکیاس
باید بدانیم خانه سوکیاس در واقع نام 2 خانه است: خانه سوکیاس 1 و خانه سوکیاس 2. خانه شماره 1 بین خانه داوید و خانه شماره 2 قرار گرفته است و ورودی آن در کوچه تبریزی ها به واسطه مقرنس کاری های چشم نواز و سکوهای چوبی دو طرفش بسیار زیبا و متمایز با سایر بناهای اطراف خود است. اغلب خانه های قدیمی و تاریخی محله جلفا از 2 بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده اند و حیاطی بزرگ در مرکز عمارت، این بخش ها را از هم جدا کرده است. معماری خانه سوکیاس نیز به همین شکل است. با عبور از در ورودی به بخش هشتی می رسید و پس از عبور از راهرو، سپس وارد حیاط می شوید. حوض 8 ضلعی کوچک میان حیاط با باغچه های مملو از گل های رنگارنگ نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.
اغلب خانه های منطقه مرکزی ایران را با نمایی خاکی رنگ به یاد می آوریم که ترکیبی از گل و خشت را به نمایش می گذارند و این سبک در خانه سوکیاس نیز به زیبایی مشهود است. در عمارت سوکیاس شما می توانید بهترین تزیینات معماری دوره صفوی را از جمله آجر کاری، تنگ بری، طلا کاری، نقاشی دیواری و لایه چینی را ببینید.
ایوان شمالی خانه، 3 پنجره ارسی دارد. این ارسی ها ایوان را از تالار اصلی میان عمارت شمالی، جدا می کنند. تصاویر مسیحیان و همسرانشان در نقاشی های طرفین ایوان به جلوه در آمده اند و در حاشیه این نقاشی ها نیز طرح های اسلیمی نقش بسته اند. در این هنر چشم نواز، می توان تلفیق هنر مسیحی و اسلامی را مشاهده کرد. سقف تالار شمالی نیز از دیدنی های این بنا است. سقف با ترنج تزیین شده و در پایین با رسم بندی و تقسیمات هندسی این زیبایی کامل شده است.
در این عمارت زیبا شما می توانید بیش از 50 نقاشی دیواری را مشاهده کنید، برخی از این نقاشی ها نمونه اصلی و ایرانی هستند و برخی کپی های دقیق و ظریفی از نقاشی های اروپایی قدیمی می باشند. در میان این نقاشی های مینیاتوری، نقاشی روی گچ و نقاشی های طلا کاری شده بسیار جالب توجه هستند.

کاربری خانه
این خانه امروزه بخش های مختلف آتلیه ترسیم فنی، آزمایشگاه مواد مصالحی، کارگاه مرمت کاغذ، چرم، بوم نقاشی و پارچه می باشد و جایگاهی علمی برای فرزندان ایران زمین را به خود گرفته است.

ثبت ملی
خانه سوکیاس در سال 1353 خورشیدی با شماره 994 به ثبت ملی رسیده است.

نکته: برای بازدید از عمارت تاریخی سوکیاس باید با مدیریت دانشکده یا با حراست واقع در ورودی بنا هماهنگ کنید تا اجازه تماشا این بنا ارزشمند را به شما بدهند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه سوکیاس

تفریحات نزدیک به خانه سوکیاس

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید