• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان
  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان
  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان
  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان
  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان
  •  آبشار شاه لولاک شهرستان اصفهان استان لنجان


آبشار شاه لولاک

نام مرکز دیدنی

Shah Lvlak Waterfall

نوع مرکز دیدنی

دریاچه و آبشار

استان

شهرستان

لنجان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان چرمهین

شاه لولاک نام یکی از آبشارهای زیبا و جاذبه گردشگری اصلی شهرستان چرمهین می باشد. این آبشار به واسطه بکر و ناشناخته بودنش هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است و انتخاب خوبی برای لذت بردن از طراوت طبیعت است.

وجه تسمیه
این آبشار با نام های مختلف شالورا، شاه لورا، شالوران، و شاه لراسب نیز شاخته می شود، به نظر می رسد تمام این نام ها از حدیث لولاک لما خلقت الافلاک ریشه گرفته باشند، در این حدیث خداوند خطاب به حضرت محمد می فرماید، اگر به خاطر تو نبود آسمان ها و زمین را نمی آفریدم. 
روایت های دیگری نیز در وجه تسمیه این آبشار وجود دارد. برخی معتقد اند در سال های دور 40 دختر معصوم از ترس جانشان به این محل پناه آوردند و از صاحب لولاک خواهش کردند آنها را محفوظ دارد، در این زمان کوه آن ها را در بر گرفت و به همین سبب این مکان نزد محلی ها محترم است. امروزه نیز از شهرهای اطراف دختران دم بخت برای نذر و نیت هایشان به این جا می آیند.
برخی بومیان ها باورهای محلی نیز دارند و فکر می کنند اگر گل ها یا بوته های این محل را بکنند یا آب آن را آلوده کنند خالق شاه لولاک بر آنها غضب می کند، هرچند دشمنی با طبیعت و محیط زیست نهایتا غضب کردن با خودمان است و این باورهای خرافی می تواند به حفظ طبیعت کمک کند. 

شرایط آبشار
آبشار شاه لولاک شامل آبشارهای فصلی، آبشار های دائمی و آب چکان ها می شود. یکی از وجوه تمایز این آبشار، جاری شدن چشمه ای پر آب از دیواره بلند کوه با شیب منفی می باشد. در بیشتر آبشارهای ایران شما می بینید آب به صورت جوی روانی روی زمین جاری می شود، اما در این آبشار، آب از روی قندیل آهکی پوشیده از خزه با ارتفاع بسیار زیاد به زمین می ریزد. به جهت ارتفاع زیاد، آب سرعت بالایی دارد و هنگام برخورد با قندیل ها از هم می پاشد و قطره های آن به صورت شبنمی ریز به اطراف پخش می شود.

بهترین زمان سفر آبشار شاه لولاک
آبشار شاه لولاک از آبشار های دائمی اصفهان محسوب می شود، در بهار چشمه ای از این آبشار جاری است و ارتفاع آن به 90 متر می رسد. در زمستان چشمه دیگر آبشار فعال است ولی آب آن همواره منجمد است و در زمستان این آبشار به شکل قندیل های یخ زده قطوری با نزدیک 70 متر ارتفاع جلوه نمایی می کند. 
حوالی آبشار همیشه به خاطر پاشیده شدن قطره های آب به اطراف خنک است ولی نمی توان از گرما تابستان چشم پوشی کرد، به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم فصول بهار و زمستان را برای سفر به این شهر و بازدید از آبشار شاه لولاک انتخاب کنید.

موقعیت و دسترسی به آبشار شاه لولاک
این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین، روی کوهی به نام شاه لولاک قرار گرفته است. کوه شاه لولاک از رشته کوه های رخ در زاگرس میانی محسوب می شود. برای رسیدن به این آبشار باید در جاده اصفهان-شهرکرد، در چهار راه باغ بهادران به سمت چپ رفته و وارد چرمهین شوید، تا میدان چرمهین مستقیم به راه خود ادامه دهید تا در مسیری خلوت به کووهی پوشیده از گیاهان خود رو و درختان برسید. از محل پارک خودرو تا جای فرود آبشار پیاده روی زیادی لازم نیست، اما اگر بخواهید تا محل اصلی آبشار و کوه شاه لولاک بروید باید کمی سنگ نوردی کنید.

امکانات و اقامت
در محل فرود آبشار سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و آلاچیق هایی فراهم شده اند تا شما بتوانید سفر یک روزه خوبی را تجربه کنید. پیشنهاد می کنیم با خودتان چادر ببرید و شب را در آن جا استراحت کنید، سپس روز بعد، صبحانه تان را با خودتان تا سر آغاز آبشار ببرید و در کنار این منظره چشم نواز، آن را میل کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آبشار شاه لولاک

تفریحات نزدیک به آبشار شاه لولاک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید