• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران
  •  آتشکده آدریان شهرستان تهران استان تهران


آتشکده آدریان

نام مرکز دیدنی

Tehran Adrian Fire Temple

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزها هفته از ساعت 8:30 الی 13, پنجشنبه ها از ساعت 8:30 الی 12, جمعه ها تعطیل است

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان جمهوری، نزدیک به سفارت انگلستان، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک 4

آدُریان، تنها آتشکده زرتشتیان تهران است و همین موضوع همراه با معماری بنا باید کافی باشد تا نظر شما را برای بازدید از آن و شناختن دین و فرهنگ زرتشتی، جلب کند. 

وجه تسمیه:
آدران، آدریان یا آذران همگی به معنی آتشگاه یا آتشکده هستند. این کلمه از 2 قسمت ،آدر، به معنی آتش یا آذر و ،ان، علامت نسبت فراوانی تشکیل شده و به این شکل به معنی محلی است که آتش در آن زیاد است. این آتشکده با نام های مسجد زرتشت، معبد زرتشت، آتشکده تهران و امثال این ها نیز شناخته می شود، اما خود زرتشتیان آن را معبد می خوانند و از نام های دیگر کمتر استفاده می کنند.

تاریخچه آتشکده آدریان:
در اواخر حکومت قاجار  در سال 1293 خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، رییس انجمن زرتشتیان تهران در آن زمان، ساخت بنا آغاز شد، در ساخت این معبد انجمن پارسیان هند به ریاست جی بیکاجی، و زرتشتیان ایرانی از سراسر ایران با ارسال پول به ارباب کیخسرو کمک کردند. در نهایت 3 آذر ماه 1296 خورشیدی ساخت بنا به اتمام رسید و در همان روز 6 پسر و دختر، آیین سدره پوشانی را اجرا کردند.
در مسیر ساخت بنا البته مشکلاتی نیز وجود داشت، مثلا برخی از افراد در هند مقالاتی علیه زرتشتیان ایران نوشتند و آنها را متهم به بی دینی کردند و گفتند نیازی به آدریان ندارند. همین موضوع باعث شد برخی افراد دیگر کمک های مالی برای ساخت بنا نفرستند و عمارت بی سقف و ناتمام ماند. تا زرتشتیان ایران از کرمان و شیراز و کاشان کمک های مالی خود را فرستادند و ساختمان به خوبی ساخته شد.
معبد آدریان امروزه برای برگزاری مراسم های مذهبی زرتشتیان استفاده می شود و تحت مدیریت کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی انجمن زرتشتیان تهران است. در این معبد امروزه مراسم هایی مثل آیین درگذشت، نیایش اردیبهشت روز و مراسم نوروز و جشن ازدواج برگزار می شود.

بخش های مختلف آتشکده:
دیوارهای آجر کاری خارجی و در چوبی عمارت با کتیبه ای مرمرین بر بالای آن در همان ابتدا و قبل از ورود نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. پس از ورود محوطه حیاط متوجه شباهت این آتشکده و آتشکده یزد خواهید شد. هر 2 آتشکده ساختمانی اصلی در پشت حوض آب دارند. مساحت زمین آتشکده تهران 1300 متر مربع است و حوض مقابل ساختمان اصلی بیضی شکل با قطر های 8 و 4 متر می باشد. در حیاط آتشکده سینی هایی پر از میوه های فصل چیده شده از حیاط آتشکده برای پذیرایی از عبادت کنندگان را می بینید.
در ساختمان مرکزی یا اصلی، نمای سنگ سفید بسیار چشم نواز است. در بالای ساختمان اصلی 16 گوی سنگی قرار دارد تا اشاره به 16 آتش مقدس داشته باشد.  6 ستون سنگی نیز در جلو عمارت و زیر طاقی قرار دارند و ایوان شرقی را تشکیل می دهند. در هر سر ستون طرح چهارگاو نشسته وجود دارد و به نظر می رسد وزن ساختمان بر دوش آنهاست. در دین زرتشتی، گاو مظهر آفرینش است. فروهر موجود در این آتشکده با فروهر های دیگر متفاوت است و خوب است به آن توجه کنید و از راهنماها بخواهید برایتان تفاوت هایش راشرح دهند.
در سالن نیایش شما اتاقک ضریح مانندی را می بینید. آتش دراین اتاقک نگه داری می شود . کف این سالن پوشیده از قالی های رنگارنگ است. کتیبه های مختلفی نیز در این سالن وجود دارند. در اطراف سالن نیایش پنجره های تیزه دار قوسی به زیبایی فضا افزوده اند. این زیبایی با گچبری های طلایی و مسی  چشم نواز تر نیز شده است. گرداگرد سالن نیایش صندلی هایی چیده شده تا عبادت کنندگان بر روی آن بنشینند. 
در قسمت مرکزی سالن نیایش اتاقکی 4 گوش با ابعاد 5/5 در 17/4 متر با دیوار هایی 80سانتی متری وجود دارد. ادامه دیوار ها شیشه های ضخیم تا سقف بالا رفته اند و در بین این اتاقک آدوران یا مجمر قرار دارد. آتش درون این آتشدان از یزد آورده شده است.
چهار گوش بودن آتشکده تاکید بر 4 عنصر اصلی دارد: خاک، آتش، هوا و آب. 3 مورد اول در آتشکده وجود دارد و آب با افزودن حوض و فواره به این مجموعه پیوسته است.
اتاق یَشت : 2 اتاق هستند و در این 2 اتاق میز و صندلی و یخچال قرار دارد. این اتاق ها در مراسم های مختلف برای پذیرایی و خواندن نماز های مخصوص استفاده می شوند. یشت در لغت به معنای پرستش و نیایش می باشد. 
آتشکده آدریان 1 آشپزخانه با 2 تنور نانوایی و چند پلوپز و اجاق دارد و در مراسم های مختلف برای پختن خوراکی های مخصوص پیروان زرتشت از آن استفاده می شود.
در این مجموعه چندین ساختمان دیگر نیز وجود دارد. 2 عمارت در شرق مجموعه و 2 عمارت در غرب آن. یکی از عمارت های شرقی با سقف شیروانی، مربوط به زمان قاجار است و عمارت دیگر در دوران پهلوی دوم ساخته شده و سقف تخت دارد.
در کل بخش های مهم آتشکده آدریان را می توان به این شکل نام برد: یزشنگاه، اتاق موبدان، تالار سروررستم، اتاق یشت خوانی مهربان خداوندی، تالار میرزا رستم مهربان، آشپزخانه، انبار چوب، نیایشگاه تالار خسروی.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آتشکده آدریان

تفریحات نزدیک به آتشکده آدریان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید