• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار
  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار
  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار
  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار
  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار
  •  قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس) شهرستان سیستان و بلوچستان استان چابهار


قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس)

نام مرکز دیدنی

Portuguese Castle (Tis Castle)

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

شهرستان

چابهار

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان سیستان و بلوچستان، 5 کیلومتری شمال غربی چابهار

ابتدای قرن 16 میلادی پرتغالی ها به استعمار ایران پرداختند و در طی این سال ها قلعه های متعددی را در نواحی ساحلی دریای عمان و خلیج فارس بنا کردند. یکی از این قلعه ها در استان سیستان و بلوچستان و در ساحل شهر چابهار قرار گرفته است. قلعه پرتغالی های چابهار فضایی به ابعاد 26*54 متر مربع را به خود اختصاص داده است و ورودی اصلی آن در ضلع شمال شرق قرار گرفته است. سبک ساخت و مصالح بکار رفته در بنا نشان دهنده بهره گیری از سبک سلجوقی برای ساخت آن است و این را می توان به وضوح در مناره ها و گوشواره های بنا مشاهده کرد. اما به دلیل مرمت های متفاوت در سال ها و دوره های حکومتی بعد از آن، سبک های دیگری نظیر صفوی و قجری در بنا مشهود است و ایوان و اتاق های آن نشان دهنده این اثرات هستند و بیننده را به یاد کاروانسرای شاه عباسی در بیستون می اندازند.
بخش هایی از حیاط و آب انبار های قلعه تیس هنوز به چشم می خورد اما قسمت زیادی از تزئیینات زیبای سلجوقی آن از بین رفته است. چوب، سازه اصلی سقف را تشکیل می دهد و نوع آن در چابهار یافت نمی شود و گمان می رود از جایی دیگر آورده شده است. اتاق هایی مربع و مستطیل با ابعادی 3*4 متر مربع و یا کمتر در قلعه ساخته شده است و هریک برای کاربری های متنوع مورد استفاده قرار می گرفتند.
این بنا روی تپه ای ساخته شد تا بتواند بر نقاط مختلف شهر نظارت کند. یکی از دلایل ساخت آن کارکردی همچون فانوس دریایی برای زمان هایی بود که کشتی ها به دام دریای طوفانی می افتادند و ممکن بود راه را گم کنند تا به کمک این قلعه به سمت خشکی هدایت شوند. اما عملکرد اصلی قلعه مقاومت در برابر شورش بومیان منطقه بود و نگهبانان را بر روی 4 برج دیدبانی نیم دایره اش می گماردند تا تمامی حرکات منطقه را گزارش دهند. این برج ها هرکدام 15 متر طول داشتند و در 4 ضلع قلعه قرار داشتند.
هم اکنون بخش های بسیاری از بنا از بین رفته است و متاسفانه نظارت برای حفظ این اثر تاریخی بسیار اندک است با این وجود دیدن بنایی چند صد ساله در میان شهر زیبای چابهار بسیار هیجان آور و خاطره انگیز خواهد بود.
قلعه پرتغالی ها یا همان قلعه تیس با شماره ثبت 555 در 1 مردادماه سال 1354 به ثبت میراث فرهنگی و ملی ایران در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس)

تفریحات نزدیک به قلعه پرتغالی ها (قلعه تیس)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید