• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق
  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق
  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق
  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق
  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق
  •  حمام و آب انبار کاکامیر شهرستان یزد استان بافق


حمام و آب انبار کاکامیر

نام مرکز دیدنی

Kakamir Cistern and Bath

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

بافق

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، بافق، خیابان شیخ محمد تقی بافقی، کوچه شهید متولی

معرفی حمام و آب انبار کاکامیر
شهر کویری یزد به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که دارد، در طول تاریخ محل ساخت آب انبارهای متعددی بوده است تا زندگی راحت تری را برای ساکنانش فراهم کند. یکی از این آب انبارها، آب انباری است که در دوران قاجار و با نام کاکامیر ساخته شده است. حمام کاکامیر شهرستان بافق نیز اثر ارزشمند تاریخی دیگری در کنار آب انبار همنام خود است.

حمام کاکامیر
این حمام که با مصالحی نظیر آجر، سنگ و ساروج ساخته شده است، دارای قسمت هایی نظیر ورودی، هشتی، خزینه، تون و قسمت انتظار می باشد. تعداد 13 پله به طور مدور ورودی حمام را به قسمتی متصل کرده اند که یک جوی آب در آن جای گرفته و به عنوان خنک جا استفاده می شده است. از زیبایی های آن می توان به پوشش تاق و تویزه سقف اشاره کرد که علاوه بر جنبه زیبایی شناختی، نور محیط را نیز تامین می کند. 
راهروهایی که به قسمت های مختلف حمام منتهی می شوند نیز در این هشتی یا همان ورودی قرار دارند. یکی از این راهروها به رختکن و بعد از آن به حمام می رسد. یک نورگیر به نام "جام خانه" نیز در سقف حمام تعبیه شده تا از این طریق روشنایی بنا تامین شود. در انتهای حمام هم یک هشتی کوچک به چشم می خورد که حمام کوچک نامیده می شود. گاورو، تون و آب انبار کاکامیر از دیگر سازه های این مجموعه هستند که در کنار هم زیبایی این مکان را دوچندان می کنند. 

آب انبار کاکامیر
این آب انبار با حجم 250 متر مکعب یکی از بزرگترین آب انبارهای بافق می باشد که 4 متر زیر زمین قرارگرفته است. پوشش آجری و گنبدی گردچین نیز از دیگر زیبایی های این بنای تاریخی هستند. نوع آب انبار کاکامیر پاشیری می باشد و تعداد 20 پله برای رسیدن به شیر این بنا درنظرگرفته شده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
کویر کاراکال، خانه وحشی بافقی، قلعه باقرآباد، باغ تیتو، امامزاده عبدالله بافق، میدان خان بافق، چنار باجگان، قلعه شهرآباد و مسجد جامع بافق چند نمونه از جاذبه های بسیار دیدنی اطراف این دو اثر می باشند که بهتر است حتما از آنها نیز دیدن کنید تا سفر بهتری را تجربه کرده باشید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرارگیری این اثر در منطقه کویری، از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوایی بازدید از این دو اثر و همچنین جاذبه های اطرافشان در فصل های بهار و پاییز مناسب است. البته اگر آب و هوا برایتان اهمیت چندانی ندارد و دوست دارید از شلوغی شهر دور باشید، بهتر است فصل های تابستان و زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. 

ثبت ملی حمام و آب انبار کاکامیر
آب انبار در تاریخ 8 مرداد سال 1385 با شماره 15862 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
حمام در تاریخ 16 اسفند سال 1384 با شماره 14593 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.



نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حمام و آب انبار کاکامیر

تفریحات نزدیک به حمام و آب انبار کاکامیر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید