• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه
  •  شیرگاه شهرستان مازندران استان شیرگاه


شیرگاه

نام مرکز دیدنی

Shirgah

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

سوادکوه شمالی

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شیرگاه

معرفی شیرگاه
شهرهای استان مازندران همه از مقاصد محبوب گردشگری در ایران هستند. با این حال، برخی از این شهرها به دلایل مختلفی، از جمله وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری که در خود جای داده اند، بیش از دیگر شهرها معروف و شناخته شده هستند. شیرگاه، یکی از این شهرهای زیبای استان مازندران است که مرکز شهرستان سوادکوه است و می توانید در سفر بعدی خود به این استان از بازدید آن لذت ببرید. 
شیرگاه به عنوان مرکز شهر سوادکوه یکی از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران شناخته می شود که علاوه بر مناظر و مکان های طبیعی زیبا، دارای آثار و بناهای تاریخی بسیاری نیز می باشد. شیرگاه از جنوب به شهرستان سوادکوه، از شمال به شهرستان قائمشهر، از شرق به شهرستان ساری و از غرب به شهرستان بابل منتهی می شود. این شهر در فاصله ۲۵ کیلومتری از قائمشهر و ۲۰ کیلومتری از زیراب، ۳۰ کیلومتری از پل سفید و ۴۰ کیلومتری از ساری قرار گرفته است.
شیرگاه به واسطه فاصله ۳۰ کیلومتری که از دریا دارد و همچنین احاطه شدن با کوه های البرز مرکزی، دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب است. با این حال، تابستان های این منطقه گرم و مرطوب بوده و زمستان ها نیز هوا سرد و برفی است. در بهار و پاییز هوا معتدل و خنک است و بهترین زمان برای بازدید این شهر و جاذبه های آن نیز همین فوصل هستند. 
در مورد وجه تسمیه شیرگاه نظرات گوناگونی وجود دارد، از جمله برخی علت این نامگذاری را وجود درختانی به نام شیردار در این منطقه می دانند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که رطوبت بالا و شرجی بودن این منطقه، که معادل آن در زبان طبری واژه شیر است، علت چنین نامگذاری بوده است. 
پیشینه تاریخی این شهر به دوران پیش از اسلام می رسد و در گذشته به نام طبرستان یا تپورستان شناخته می شده است. به همین دلیل از گذشته دارای اهمیت استراتژیک بسیاری بوده و بویژه در دوران صفویه رونق بسیاری یافت، به طوری که پل هایی که امروز می بینیم یادگاری از آن دوران هستند و در زمان خود از پل های مهم و بزرگ به شمار می رفتند.
دو رود از میان شهر تاریخی شیرگاه می گذرد که یکی از آنها تالار (به معنی تیل آر، یعنی رودی که گِل می‌آورد) است و از منطقه آلاشت و گردنه های دوگل سرچشمه می‌گیرد و دیگری به نام رود کسیلیان شناخته می شود. رود کسیلیان در بیشتر مواقع سال آبی شفاف و زلال دارد، ولی تالار در بیشتر مواقع سال گل آلود است. وجود این دو رودخانه باعث شده تا پل های متعددی بر روی آنها ساخته شود و لقب شهر پل ها به آن داده شود. این شهر به دلیل مناظر کوهستانی در جنوب، وجود دره در بستر رودخانه و مرکز شهر و همچنین داشتن دشت و جلگه در شمال، که از ویژگی های مهم یک اقلیم به شمار می روند، زیبایی خاصی دارد و نمونه آن احتمالا در هیچ کجای ایران یافت نمی شود.

جاذبه های گردشگری شیرگاه
شیرگاه دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است که بازدید از همه آنها نیاز دارد هفته ها برای آن زمان بگذارید. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و تا به حال به شهرستان سوادکوه سفر نکرده اید. خواندن این مقاله انگیزه خوبی به شما می دهد تا برای سفر بعدی خودتان به مازندران، شهر شیرگاه را به عنوان مقصد انتخاب کنید. 
 دریاچه لفور: جنگل و دریاچه دهستان لفور از بهترین و برترین جاذبه های گردشگری شیرگاه است که امکان کمپینگ در اطراف دریاچه و قدم زدن در میان جنگل های انبوه را خواهید داشت. 
آبشارهای شیرگاه: آبشار گزو یکی از آبشارهای شیرگاه است که در سفر به لفور می‌توانید از آن دیدن کنید. این آبشار در واقع از دو آبشار ۵ و ۴۳ متری تشکیل شده است که برای دیدن آن باید حدود نیم ساعت در میان مناظر سرسبز لفور پیاده روی کنید. آبشار ترز که در جنگل های هیرکانی لفور واقع شده است، آبشار اصلی این منطقه زیبا، با ارتفاع حدود ۲۰ متر است که می توانید از آن بازدید کنید. آبشار چشمه علی که به آبشار ورسک شهرت دارد دیگر جاذبه دیدنی است که در نزدیکی پل ورسک قرار گرفته و با سفر به آن می توانید همزمان از یک جاذبه طبیعی و تاریخی دیدن کنید.
پلنگ دره: یکی از دیدنی ترین جاذبه های شیرگاه  است که دارای جنگلی انبوه از درختان است و آبشار و چشمه های جوشان بسیاری را در خود جای داده است. 
پل های شیرگاه: از معروف ترین جاذبه های شهر شیرگاه هستند که تا حد زیادی باعث شناخته شدن این شهر در میان گردشگران شده اند. پل های معروف شیرگاه شامل پل راه آهن، پل شاهپور و پل شاه عباسی می شود.
روستاهای شیرگاه: روستاهای شیرگاه هر کدام خود مجموعه ای مکان های جذاب و دیدنی را در خود جای داده اند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. نارنج بن، کلیج، چالی، دهکلان، شیرجه کلا، گاوان کلا و بورخانی از جمله روستاهای شیرگاه هستند که بازدید از آنها را به شما توصیه می کنیم.

سوغات و صنایع دستی
در بازار سنتی شیرگاه محصولات دامی و انواع لبنیات تازه‌ که توسط اهالی روستاهای اطراف تولید می شوند، به فروش می رسد. شیرینی های محلی مازندران مانند کماج، پشت زیک و دختر دونه در این بازار عرضه می شوند که می توانید قبل از بازگشت آنها را به عنوان سوغات خریداری کنید. سبزی های محلی و کوهی نیز از جمله سوغات های شیرگاه محسوب می‌شوند که خاصیت دارویی هم دارند. علاوه بر این، اهالی این منطقه در بافت محصولات ابریشمی مهارت دارند و صنایع دستی ارزشمندی را خلق می‌کنند. از دیگر سوغات و صنایع دستی شیرگاه می توان به پتوهای نخی، جوراب های بافتنی، جاجیم، گلیم و فرش اشاره کرد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شیرگاه

تفریحات نزدیک به شیرگاه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید