• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهر یری (شهر یئری) شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شهر یری (شهر یئری) شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شهر یری (شهر یئری) شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شهر یری (شهر یئری) شهرستان اردبیل استان مشگین شهر


شهر یری (شهر یئری)

نام مرکز دیدنی

Shahar Yeri

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

مشگین شهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، 65 کیلومتری شهر اردبیل، 31 کیلومتری شرق مشگین شهر، کنار رود قره سو

شهریری یا شهریئری مجموعه ای باستانی است و از آن با عنوان شهر انسان های بی دهان یاد می کنند. از این رو به شهر انسان های بی دهان خوانده می شود که در آن سنگ افراشته هایی به شکل انسان وجود دارد و همگی دست به سینه و بدون دهان هستند. نام شهریری نیز به زبان آذری یعنی محل شهر و یری خود به معنی شهر نیز هست. افراد محلی به این شهر باستانی مکتب اوشاغلاری نیز می گویند و شاید حتی آن را به نام شهر یری نشناسند. مکتب اوشاغلاری به معنی کودکان مکتب است. به نظر می رسد سنگ افراشته های انسان نما را به کودکان یک مکتب تشبیه می کنند.
این منطقه باستانی از 3 بخش قوشا تپه، دژ نظامی و قله تشکیل شده است و در مجموع 400 هکتار مساحت دارد. قدمت قسمت های مختلف مجموعه همگی به پیش از میلاد مسیح می رسد اما تفاوت هایی از نظر زمانی دارند.

سنگ نگاره های این محوطه باستانی:
منطقه ای که 537 سنگ افراشته در آن قرار دارند قوشا تپه نامیده می شود. این سنگ افراشته های مردانی دست به سینه و بی دهان، همگی بین 33 تا 265 سانتی متر ارتفاع دارند و به 3 گروه می توان آنها را تقسیم کرد: گروهی کله قندی، گروهی مکعبی و گروه دیگر مکعبی با پشت مدور.  در بین تمام این سنگ افراشته ها مجسمه 2 زن دیده می شود و اتفاقا تنها همین 2 مجسمه دهان دارند. سنجاق سرهای کشف شده در قبور زنان عینا روی 2 مجسمه زن حکاکی شده و این به باستان شناسان کمک کردن تا تشخیص بدهند این مجسمه های با دهان، زن هستند. شاید جالب به نظر برسد مجسمه زنان نیز شمشیر بر کمرشان دارند و شاید نشان دهنده آن باشد که زنان د آن ایام تنها به خانه داری مشغول نبودند و به همراه مردانشان در کارزار بودند.

قلعه شهر یئری و داستان تدفین مردگان:
قلعه یا دژ نظامی این شهر در دوران اورارتویی روی بقایای معبد آنها ساخته شده و به نظر می رسد مردمان آن از باورهای مذهبی خود روی گردان شده اند. پایه های این قلعه اکنون پا برجا است. قدمت قلعه به دوران عصر برنزی می رسد و در نزدیکی و پایین قلعه قبرستانی با 278 قبر وجود دارد. شیوه تدفین در آن زمان به صورت جنینی بوده و گویا افراد مرگ را پایان زندگی نمی دانستند و اشیا و غذا را همراه فرد به خاک می سپردند. دلیل دفن جنینی به خاطر باور به تولد دوباره بوده است. افراد باور داشتند با مرگ، انسان ها دوباره متولد می شوند و به همین دلیلی آنها را به شکل جنین، یعنی شکلی که به این دنیا آمده اند، دفن می کردند.

آثار یافت شده از شهر یری و قدمت این محوطه باستانی:
اگر بخواهیم از قدمت شهر باستانی یری صحبت کنیم باید به سفال های بفش و قهوه ای داغ دار و سیاه با قدمت عصر آهن اشاره کنیم. همچنین در سری سوم حفاری های منطقه مشخص شد که در دوران اورارتویی قلعه به آتش کشیده شده و بعد از آن خالی از سکنه بوده است. پلاک های طلا، اشیای زینتی،  زیورآلات و ظروف سفالی کشف شده قدمت این مجموعه را تا 9000 سال براورد کرده اند و معتقدند که قدمت سنگ افراشته ها به 7000 سال پیش از میلاد مسیح می رسد. بنا بر این در کل می توان گفت انسان در این مجموعه از 7000 سال پیش تا دوره اورارتویی زیسته است.
سفال های یافت شده در این منطقه شبیه سفال های منطقه باستانی دالما هستند و این قدمت سکونت در اردبیل را نشان می دهد.  برخی سفال های پیدا شده 2 لایه هستند و به نظر می رسد لایه بیرونی برای ترمیم شکستگی لایه درونی ساخته شده اند. در این منطقه سنگ شیشه برنده مشابه سنگ شیشه ای های قفقاز و آناتولی یافت شده و نشان از ارتباط این ناحیه با قفقاز و آناتولی است. 

بهترین زمان سفر به شهریری:
اگر تمایل به بازدید از مجموعه شهر یری را دارید، به خاطر آب و هوای سرد استان اردبیل، شاید بهترین فصل برای سفر تابستان باشد. 
از سایر مکان های دیدنی در نزدیکی این مجموعه می توان به پل معلق مشگین شهر، کوه سبلان، آب گرم شابیل و شیروان دره سی اشاره کرد.

میراث فرهنگی استان اردبیل مجموعه شهر یئری و آثار آن را در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهر یری (شهر یئری)

تفریحات نزدیک به شهر یری (شهر یئری)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید