• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شیروان دره سی شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شیروان دره سی شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شیروان دره سی شهرستان اردبیل استان مشگین شهر
  •  شیروان دره سی شهرستان اردبیل استان مشگین شهر


شیروان دره سی

نام مرکز دیدنی

Shirvan Vallay

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

استان

شهرستان

مشگین شهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اردبیل، 51 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر، در نزدیکی شهر لاهرود، ۵ کیلومتر پس از آبگرم معدنی شابیل

شیروان دره را بهتر است کلکسیونی از عجایب و زیبایی های طبیعی بدانیم. دره شیروان بر اثر فرسایش رسوبات آذَرآواری آتشفشان سبلان ایجاد شده و خاک ماسه ای دارد. خاک دره مستعد رانش است و هر ساله بر اثر بارش باران عمیق تر می شود.
این دره در بین شهر لاهود و آب گرم شابیل قرار دارد و طول آن به 40 کیلومتر می رسد. در ابتدای مسیر، در سمت آب گرم شابیل 20 الی 30 متر عرض دارد و دیواره های آن با 100 الی 150 متر ارتفاع به زاویه 90 درجه در اطراف قرار گرفته اند و منظره ای مخوف ایجاد کرده اند. گفته می شود نادر شاه قبل از تاج گذاری در دشت مغان سری به این دره زده است، به همین جهت به قسمتی از صخره های آن نادر باخان، یعنی جایی که نادر به آن نگاه کرد، گفته می شود. هر چه در طول دره پیش می رویم زاویه دیواره ها و عرض دره بیشتر می شود. 
کمی بالاتر از دره دشتی به نام هوشنگ میدانی یا میدان اشک وجود دارد که گفته می شود محل جنگ اشکانیان و رومیان بوده است.
چشمه های فراوانی نیز در فراز دیواره های دره وجود دارد که برخی از آنها به صورت دریاچه در آمده اند و برخی به شکل آبشارهای بسیار زیبا. از جمله آبشار هایی که در این دره قرار دارد آبشار دو قلو شیروان است، این آبشار زیباترین و منحصر به فرد ترین آبشار در مسیر دره می باشد.
در بالای دیواره دره 2 دریاچه بسیار زیبا نیز با نام های جیران گولی و آت گولی قرار دارند. دریاچه آت گولی سابق بر این جهت شست و شوی اسب ها استفاده می شد، اما امروزه محل پرورش ماهیان سرد آبی است. 
شابیل سویی یکی دیگر از دیدنی های این دره است، این چشمه آب گرم  در گذشته محل استحمام رییس قبیله بوده است و به همین دلیل به این نام خوانده می شود، امروزه به یکی از مجهزترین مجتمع های آب درمانی خاور میانه تبدیل شده است.

وجه تسمیه:
وجه تسمیه این دره در 2 افسانه متفاوت ریشه دارد. نخستین افسانه داستان دختری به نام شیروان است، او در پی عشق نا فرجامش خودش را در این دره پرت می کند و از آن پس این دره با نام او شناخته می شود. افسانه دوم به سبب پیکره های انسانی نقش بسته در دیواره های صخره است. این سنگ نگاره  بیان می کند این دره محل جنگ شیخ حیدر صفوی با شیروان شاه بوده است و انسان واره های تراشیده شده روی دیواره صخره سربازان کشته شده در جنگ هستند. 

در این ترکیب زیبایی و خوفناکی انواع جانوران از بز و کل تا خوک و گرگ و روباه و از قوچ و میش تا خرس قهوه ای وجود دارند.

نکته: پیمایش کامل این دره حداقل 2 یا 3 روز زمان لازم است، برای سفر به این دره و پیمایش آن تمام لوازم مربوط به سفر طبیعت گردی و لوازم ایمنی را همراه خود ببرید.

بهترین زمان سفر:
به خاطر داشته باشید با توجه به آب و هوای سرد استان اردبیل بهتر است در تابستان به ملاقات این دره بروید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شیروان دره سی

تفریحات نزدیک به شیروان دره سی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید