• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مرداب هسل شهرستان مازندران استان چالوس
  •  مرداب هسل شهرستان مازندران استان چالوس
  •  مرداب هسل شهرستان مازندران استان چالوس
  •  مرداب هسل شهرستان مازندران استان چالوس
  •  مرداب هسل شهرستان مازندران استان چالوس


مرداب هسل

نام مرکز دیدنی

Hasal Marsh

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

چالوس

ناحیه

جنگلی

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان چالوس، 10 کیلومتری جنوب غرب چالوس یا 15 کیلومتری جنوب غرب مرزن آباد

مرداب هَسَل از سحرآمیز ترین مناظری است که تا به حال دیده اید. حتما تا کنون سفری به شمال داشته اید و لازم نیست به جنگل های انبوه و سرسبز آن اشاره کنیم، اما چیزی که شاید در مسافرت هایتان به مناطق شمالی به آن برخورد نکرده باشید مرداب جادویی است به انتظار نشسته در دل این جنگل ها.
از زمانی که ماشینتان را در نزدیکی ایستگاه محیط بانی پارک می کنید باید حدود 45 دقیقه پیاده روی کنید تا به مرداب برسید. با گذشتن از تمام زیبایی های مسیر، در نهایت به مردابی مسحور کننده خواهید رسید.  

وجه تسمیه:
قبل از اینکه به زیبایی های جادویی مرداب هَسَل بپردازیم خوب است بدانیم هسل یعنی چه؟ به گویش محلی مازندرانی یعنی آبگیر فصلی، در برخی منابع نیز آن را آب راکد معنی کرده اند و به نظر می رسد هر 2 تعبیر درست باشند.

اگر در فصول بهار و تابستان سفر کرده باشید، مرداب از دور شبیه به دشتی سرسبز به نظر می رسد. هر چه سفرتان رو به فصول سرد تر باشد مثل پاییز، مرداب به رنگ های گرم تر و آتشی تری برای شما خود نمایی می کند.
تغییر رنگ مرداب مشخصه منحصر به فرد آن است. این تغییر رنگ به خاطر جلبک هایی است که در سطح آن قرار دارد و در فصل های بهار و تابستان سبز ، در پاییز نارنجی و قرمز و در زمستان صورتی هستند.
آب این مرداب از آب باران و هم چنین آبی که از کف مرداب می جوشد تامین می شود و آب های سطحی آن را تغذیه نمی کنند.

پوشش گیاهی و جانوری مرداب هسل:
در زمان پیمودن مسیر پاکوب به سمت مرداب در میان جنگل مشعل یا به گویش محلی مشل، قرار دارد. عجله نداشته باشید و تک تک مناظر را با تمام جانتان احساس کنید، چون مناظری کاملا بکر هستند با درختان سر به فلک کشیده راش و ممرز و میوه های جنگی مثل آلو و خرمالو جنگلی.
در تمام مسیر حواستان به جانوران محلی باشد، هر چند این منطقه قبلا پر از جانوران دو زیست مثل لاک پشت و وزغ بود و در حال حاضر به علت ساخت جاده تعداد آنها کم تر شده، اما اگر خوش شانس باشید هنوز هم می توانید جوجه تیغی، آهو یا سنجاب ها را ببینید.

بهترین زمان سفر به مرداب هسل:
با توجه به این که مرداب در تمام فصول سال زیبایی های خاص خودش را دارد، همواره با رنگ های متنوع و دلربایش و با آواز پرندگان و جانوران اطراف آن، استقبال گرمی از شما خواهد کرد و شما می توانید در همه فصل ها سری به آن بزنید.
در فصل زمستان سفرتان کمی سخت خواهد بود، چون آب و هوای این منطقه زیاد قابل پیش بینی نیست و ممکن است بارش باران سفر شما را سخت کند. اما شاید بهتر باشد در فصل پاییز به ملاقات این مرداب زیبا بروید و از آن لذت ببرید.

تهیه لوازم مورد نیاز و سرویس بهداشتی:
برای سفر به مرداب هسل بهتر است خریدتان را پیش از رسیدن به آن و در روستای مرزن آباد انجام بدهید. در نزدیکی مرداب، درست پس از ایستگاه محیط بانی سرویس بهداشتی و فروشگاهی وجود ندارد، بنابراین ایستگاه محیط بانی آخرین جایی است که می توانید آب آشامیدنی تهیه کنید و از سرویس بهداشتی استفاده کنید.
اگر می خواهید شب را در نزدیکی مرداب چادر بزنید باید از محیط بانی مجوز بگیرید ولی در صورت نداشتن مجوز می توانید در روستاهای اطراف، کلبه ای روستایی اجاره کنید.
سعی کنید تمام لوازم مورد نیاز برای طبیعت گردی نظیر کیسه خواب و چادر گرفته برای شب، تا اجاق، کیسه زباله، آب آشامیدنی و خوراکی، همراهتان داشته باشید.
با توجه به اینکه بارش باران در این منطقه زیاد می باشد حتما کفش و لباس مناسب با خودتان ببرید.

مجوز عبور خودرو:
احتمال اینکه بتوانید با خودرو تا نزدیکی مرداب بروید بستگی به اجازه محیط بانی دارد. غالبا به هیچ خودرویی اجازه ورود به حریم مرداب داده نمی شود و خودرو های آفرود نیز به هیچ وجه این اجازه را ندارند.

نکته: اگر نمی توانید پیاده روی کنید، از نیسان هایی که در مسیر هستند و مسافران را به مرداب می برند، استفاده کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مرداب هسل

تفریحات نزدیک به مرداب هسل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید