• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  میدان مشق شهرستان تهران استان تهران
  •  میدان مشق شهرستان تهران استان تهران
  •  میدان مشق شهرستان تهران استان تهران
  •  میدان مشق شهرستان تهران استان تهران


میدان مشق

نام مرکز دیدنی

Mashgh Square

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

استان

شهرستان

تهران

منطقه

منیریه و میدان حر و بریانک

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

هر روز از ساعت 07:30 صبح الی 19:00 بجز جمعه ها

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر

میدان مشق از قدیمی ترین بخش های پایتخت است. این میدان در دوره قاجاریه به دستور فتعلی شاه، به عنوان منطقه ای نظامی ساخته شد. قدیمی ترین بخش آن عمارت قزاقخانه است و در سال 1242 خورشیدی ساخته شد.
نام میدان از مارش فرانسوی گرفته شده است و با گذر زمان به مشق تبدیل شده است. این مجموعه ارزشمند تنها به یک میدان ختم نمی شود زیرا فضایی 28 هکتاری را به خود اختصاص داده است. در اواخر دهه 1290 خورشیدی به فرمان رضا شاه پهلوی دستوری مبنی بر ساخت فضایی همگانی در این مکان و با نام باغ ملی داده شد، اما مدتی نگذشت تا ساختمان ها جای این باغ را گرفتند. از آن میان می توان به ساختمان های وزارت امور خارجه، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور، موزه و کتابخانه ملی ملک، اداره پست و موزه آن، موزه ملی ایران که شامل موزه ایران باستان است و نخستین بنای شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد. ساخت این بناها در دوره های مختلف زمانی باعث شده تا با تماشای آن ها شاهد کتابی مصور از تاریخ معماری ایران باشید. 
در دوره حکومتی ناصرالدین شاه، پس از بازسازی میدان مشق تصمیم بر آن شد تا بنایی به عنوان سردر برای آن فضا ساخته شود تا دروازه ای برای میدان شود، به علاوه مکانی نیز برای نشستن شاه در بالای آن در نظر گرفته شد تا شاه بتواند نظاره گر تمرین های نظامیان باشد. با وجود این همه تغییر در بازه های زمانی مختلف، همچنان نام سردر باغ ملی بر روی دروازه فاخر و زیبای این مجموعه نهادینه شده است.
قرارگیری موزه های متعدد در این مجموعه تاریخی باعث شده تا همچون دیگر موزه های بزرگ دنیا مانند موزه لوور پاریس، موزه بریتانیا، موزه متروپولیتن نیویورک و موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ، از ارزش تاریخی-فرهنگی بسیاری در تمام جهان برخوردار شود و آن را به پنجمین موزه بزرگ دنیا تبدیل کند.

میدان مشق با شماره 2130 در 12 مهرماه سال 1377 به عنوان اثری ملی به ثبت رسید و در سال 1393 خورشیدی نیز پیشنهاداتی برای ثبت آن در میراث جهانی یونسکو داده شد که خود نیاز به همکاری شهرداری با سازمان میراث فرهنگی ایران دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به میدان مشق

تفریحات نزدیک به میدان مشق

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید