• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه خیام شهرستان خراسان رضوی استان نیشابور
  •  آرامگاه خیام شهرستان خراسان رضوی استان نیشابور
  •  آرامگاه خیام شهرستان خراسان رضوی استان نیشابور
  •  آرامگاه خیام شهرستان خراسان رضوی استان نیشابور


آرامگاه خیام

نام مرکز دیدنی

Mausoleum of Omar Khayyám

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

شهرستان

نیشابور

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 8 تا 20

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

2500 تومان

آدرس

استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، میدان فضل، بلوار شهدا، باغ خیام، آرامگاه خیام

غیاث الدین ابولفتح عمربن ابراهیم نیشابوری خیامی معروف به عمر خیام تقریبا تمام زندگی طولانی مدتش را در نیشابور و اطراف آن سپری نمود. این دانشمند و متفکر بزرگ در طول عمرش با تخصص وافرش در زمینه های ریاضیات، جغرافیا، فلسفه و موسیقی خدماتی بی نظیری را ارائه داد و نامی جاودان از خود برجای گذاشت. در زمان وی نیشابور پایتخت خراسان و بزرگترین شهر مسلمان شرق بغداد در زمان خودش به شمار می رفت. عمر خیام فعالیت هایش در زمینه تالیف و تدریس در سال 1705 بعد از میلاد آغار نمود. با توجه به تخصصش در رشته های مختلف از او به عنوان دانشمند چند رشته ای نیز یاد می شد اما وی عمدتا در جامعه مسلمانی دارای محبوبیت و شهرت بود. از برجسته ترین توانایی های وی می توان به تخصصش در زمینه مشاهدات نجومی اشاره کرد، آگاهی هایی که بر اساس آن اقدام به ارائه پیشنهادهای اولیه در ارائه تقویمی جدید نمود. این دانشمند ترکیبی در سال 1131 بعد از میلاد (517 هجری) و در سن 83 سالگی درگذشت. وی در هنگام مرگش عنوان بزرگترین دانشمند هم سن و سال خود را بدست آورد. نوشته ها و تعالیم وی با سرعتی باورنکردنی به گوشه هایی مختلف از جهان اسلام و دنیای فراتر از آن انتشار یافت. امروزه آرامگاه وی به یکی از پرطرفدارترین جاذبه ها در میان گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شده. قدمت این آرامگاه به قرن دوازدهم باز می گردد اما از عمر بنای آن تنها چند دهه می گذرد. مقبره و استخوان بندی اصلی آن فلزی است که با پوششی بتونی احاطه گردیده. آرامگاهی که ظاهرش به شکل سکویی چهارگوش و ساختمانی سنگی روباز ساخته شده و برای آن دو ایوان بالا و پایین و دیوار کوتاه سنگی از جنس سنگ خلج در اطراف محل قبر در نظر گرفته شده. در کنار این آرامگاه 7 خیمه سنگی بسیار زیبا نیز به چشم می خورد، خیمه هایی دیدنی که در زیر هر یک حوض آبی با کاشی های فیروزه ای رنگ وجود دارد. می توان از مقبره عمر خیام به عنوان یکی از مهم ترین و زیباترین بناهای زمان خود نام برد، بنایی شگرف که به کمک اصول ریاضی خود خیام طراحی گردیده است. در تزئینات این بنا خط شکسته نستعلیق استفاده شده، تزئیناتی که برای اولین بار در یک بنا به کار گرفته شده بود. به طور کلی آرامگاه عمر خیام مجموعه ای از کتابخانه، موزه و مهمانخانه را در دل خود جای داده است. تندیسی زیبا از این بزرگمرد در حیاط باغ آن به چشم می خورد. 
موزه تخصصی خیام در سال 1376 ساخته شد و در 28 اردیبهشت ماه سال 1379 درب های خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. این موزه شامل 4 بخش است که به ترتیب بخش اول شامل آثار مربوط به نجوم، انواع قطب نماها، صور فلکی، اسطرلاب و ابزارآلات رصد و ستاره شناسی می باشد. بخش دوم نیز متشکل از ظروف مفرغی و فلزی مربوط به قرن پنجم تا هفتم است. در بخش سوم نیز ظروف سفالی لعابدار متعلق به قرن سوم تا هفتم به چشم می خورند و در نهایت بخش چهارم نسخ خطی نجوم و تابلوهای مربوط به این استاد عالی رتبه را به نمایش می گذارد. 
لازم به ذکر است که آرامگاه عمر خیام در سال 1354 به فهرست آثار ملی ایران پیوست.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه خیام

تفریحات نزدیک به آرامگاه خیام

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید