• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو
  •  قلعه دختر (قیز قالاسی) شهر آذربایجان کشور باکو


قلعه دختر (قیز قالاسی)

نام مرکز دیدنی

Maiden Tower

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهر

ساعت بازدید

طی ماه های آوریل تا اکتبر از ساعت 10 تا 19, طی ماه های نوامبر تا مارس از ساعت 10 تا 18

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10 منات

آدرس

Downtown Baku, Baku, Azerbaijan

برج ایفل پاریس، کلیسای سنت باسیل در به روسیه، کاسئوم روم و آکروپلیس آتن همگی جاذبه هایی هستند که مانند جواهری در دل این سرزمین های جادویی می درخشند و نماد آنها به شمار می روند. می توان از قلعه دختر در باکو نیز به عنوان جواهری درخشان در بین جابه های این شهر زیبا نام برد، بنایی شگرف با ارزش تاریخی بسیار بالا که افسانه های متعددی را در دل خود جای داده. معماری این بنا به حدی برجسته است که همانند آن به سختی در کل دنیا یافت می شود و رمز و رازهایش تا حدی پیچیده اند که دانشمندان و مورخان نیز هنوز به باوری هماهنگ و نظری یکسان در مورد ریشه ها و پیشینه هایش دست نیافته اند. 
می توان از سبک معماری این قلعه هشت طبقه باستانی به عنوان یکی از منحصربه فردترین آنها در دنیا نام برد، بنایی فوق العاده و بدون پنحره که در قرن دوازدهم بازسازی گردید. 
قلعه دختر با ارتفاع 30 متر و عرض 16 متری یکی از بزرگترین و قابل توجه ترین بناهای تاریخی در آذربایجان به شمار می رود. تا جاییکه در قرن بیستم هنوز هم بحث و گفت و گوهای متعددی درباره سبک معماری این سازه قرن دوازدهمی وجود دارد. از این قلعه در زبان آذری به نام قیز قالاسی یاد می شود که ترجمه انگلیسی آن میدن تاور به معنای قلعه دختر می باشد. 

چرا از این قلعه به نام برج دختر یاد می شود؟
شاید این سوال در ذهن هر بازدیدکننده ای پیش آید که چرا از این قلعه به نام برج دختر یاد می شود، پیش آید. افسانه های متعددی درباره نامگداری این قلعه وجود دارد که از محبوب ترین آنها می توان به داستان حاکمی ثروتمند که در دام عشق به دختر خودش گرفتار شده بود و می خواست با وی ازدواج کند، اشاره کرد. دختر که ترس از گناه از طرفی او را آزار می داد و از سرویی دیگر جرات سرپیچی از دستور پدرش را نداشت از وی می خواهد که برجی مرتفع بسازد تا در مدت ساخت آن بتواند تمام جوانب پیشنهادش را بسنجد و تصمیم نهایی خود را بگیرد. بعد از اتمام برج، دختر که متوجه می شود پدرش از پیشنهادش منصرف نشده بهترین تصمیم ممکن را می گیرد و خود را از مرتفع ترین نقطه برج به پایین پرتاب می کند. 
از دیگر افسانه های مرتبط به قلعه دختر می توان به داستان پادشاهی اشاره کرد که از این قلعه برای حفاظت از دختران باکره استفاده می کرد، اشاره کرد. دخترانی که در هنگام استحمام پادشاه در حمام طبقه زیرزمین برج به وی خدمت رسانی می کردند. 
داستان دیگر درباره نامگذاری این برج وجود دارد که بر اساس آن این برج به هیچ وجه مورد تعرض و جنگ قرار نگرفته از این رو کاملا دست نخورده باقی مانده و از آن به نام برج باکره یاد می شود. 
البته داستان خونسار نیز درباره فلسفه نامگذاری این برج روایت می شود، افسانه ای که به بنیانگذار افسانه ای باکو باز می گردد، کسی که خواهر گناهکاراش را در این برج نگهداری می کرد و باعث مرگ وی شد. اتفاقی که پرودگار در ازای آن مراتع بزرگ خونسار را به دریای خزر تبدیل نمود. 
در حقیقت فلسفه انتخاب نام قیز قالاسی به دلیل دست نخوردگی این قلعه انتخاب شده، در حقیقت این قلعه در طول تاریخ هیچ وقت مورد محاصرع و نفوذ مهاجمین قرار نگرفته. طراحی آن بسیار ساده صورت گرفته، دیواره های آن با پایه هایی ضخیم در عمق 5 متری مستقر شده اند و تا ارتفاع 4 متری بالا آمده اند. گرچه امروزه آسمان خراش های متعددی از باکو سربرافراشته اند اما هنوز این بنا ارزش خود را حفظ نموده تا جاییکه از آن به عنوان نماد غیر رسمی آذربایجان یاد می شد. اهمیت قلعه دختر تا جایی است که تصاویری از آن بر روی پول رایج کشور باکو و همچنین تمبرهای پستی آن حک گردیده. این بنا در قلب شهر قدیمی باکو آرمیده و در لیست سایت میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. 
برخی از مورخان معتقدند که از این برج به عنوان پایگاه دفاعی استفاده می شده اما برخی دیگر مدعی اند که قلعه دختر مقر یک پایگاه مراقبت، یک برج دیده بانی آتش، جایگاه خلوت زرتشتیان و یک رصد خانه نجومی بوده. طراحی آن بسیار غیر معمول صورت گرفت و دارای دیوارهایی عجیب با ضخامت 5 متری در پایه می باشد. هر هشت طبقه آن به جز طبقه همکفش با پله هایی بدون دیوار به یکدیگر متصل شده اند و درب ورودی اسرار آمیز طبقه سوم آن به سمت هوای سبک باز می شود، دربی جادویی که چگونگی عملکردش هنوز هم ناشناخته می باشد. 
امروزه فضای داخلی قلعه دختر نمایشی شگرف از عکس های قدیمی و یک فروشگاه سوغاتی فوق العاده را ارائه می دهد. از برجسته ترین قسمت های آن می توان به پشت بام فوق العاده اش اشاره کرد جاییکه نمایشی شگرف از دریای خزر، تپه های اطراف و آسمان خراش های را به زیر پاهایتان می آورد. این چشم اندازها تا حدی تماشایی اند که ارزش بالا رفتن از این همه پله را دارند. 

هزینه: هزینه بازدید از قلعه دختر برای بازدیدکنندگان خارجی 10 منات و برای دانشجویان 0.6 منات می باشد. کارت های دانشجویی بازدیدکنندگان خارجی نیز پذیرفته می شود.

نکته: قلعه دختر در شهر قدیمی باکو قرار گرفته و در میان مردم محلی به قیز قالاسی معروف است. این قلعه در مجاورت کاخ شروانشاهان و فاصله تقریبا 180 متری تا دریای خزر به چشم می خورد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به قلعه دختر (قیز قالاسی)

تفریحات نزدیک به قلعه دختر (قیز قالاسی)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید