• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو
  •  کاخ شروانشاهان شهر آذربایجان کشور باکو


کاخ شروانشاهان

نام مرکز دیدنی

Palace of the Shirvanshahs

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

شهر

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 10 تا 18

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10 منات

آدرس

Zamkovskaya Side-street, 76, Baku, Azerbaijan

می توان از قصر شروانشاهان به عنوان یکی از جاذبه های برتر باکو نام برد که قطعا نظر هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند. این قصر به عنوان قطعه ای بسیار مهم از تاریخ آذربایجان در قرن پانزدهم میلادی توسط پادشاه شروانشاه کسی که در بیشتر قلمرو کنونی آذربایجان در طی سال های 861 تا 1538 حکمفرمایی می کرد، بنا گردید. همزمان با وقوع زلزله شدیدی که در شماخا پایتخت سابق سلسله شروانشاهان اتفاق افتاد پایتخت به باکو منتقل گردید.
قصر شروانشاه ها در سال 1964 به طور رسمی به عنوان یک موزه فعالیتش را تحت حفاظت دولت آغاز نمود و در سال 2000 به همراه قلعه دختر در لیست سایت سازمان جهانی یونسکو قرار گرفت. این کاخ در پشت دیوارهای شهر قدیمی ایچری شهر در قرن دوازدهم و همزمان با انتخاب شهر به عنوان پایتخت ساخته شد. معماری داخلی ساختمان های آن بسیار با ظرافت و با الهام از هنرمندان قرون وسطایی انجام شده. دیوارهای آن با هدف دفاع از شهر در برار حملات دشمنان به شهرهای پادشاهای شروانشاه ساخته شدند. 
گرچه خود کاخ در ابتدا به صورت مجموعه ساخته نشده بود اما با گذشت زمان ساختمان های لازم به آن افزوده شدند تا جاییکه امروزه مجموعه آن یک ساختمان قصر، دو مسجد، مقبره و محل دفن پادشاه خلیل الله با مادر و پسرانش، حمام، دروازه های شرقی، کتیبه های سنگی و مقبره فیلسوف صوفی سید یحیی باکویی را در دل خود جای داده. 

کاخ و اتاق تخت
بنای اصلی کاخ در واقع شامل ساختمانی دو طبقه با 52 اتاق می باشد که تنها تعداد کمی از آنها از آسیب های ناشی از بمباران هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته اند، جان سالم به در برده اند. طبقه دوم کاخ جایگاه پادشاه و خانواده اش و طبقه اول آن محل زندگی خدمتکاران بود. تمام این اتاق ها تاریخ و سننی غنی را در دل خود جای داده اند. البته فضای داخلی آن نیز با نوای دلنشین موسیقی قرون وسطایی پر شده، موسیقی گوشنوازی که لذت تجربه این سفر تاریخی را دوچندان می کند. قدمت اکثر آثار و عتیقه های موجود در این کاخ به قرن های هجدهم تا بیستم بازمی گردد که البته در این بازه زمانی بیشتر گنجینه های این کاخ در طول حملات امپراطوری عثمانی و روسیه به باکو به سرقت رفته اند. اتاق تخت آن دارای نمونه های تزئینی متعددی است و می توان از آن به عنوان مثالی واقعی از اتاق های سلطنتی مربوط به دوران قرون وسطایی نام برد. فضای داخلی آن با تابلو فرش های زیبا، کاشی دیواری لعابدار، مدل هایی از تخت و یک تخته بازی مزین گردیده. 

دیوانخانه 
به طور کلی در مورد دیوانخانه دو نسخه متفاوت وجود دارد که در معروفترین نسخه آن این است که از دیوانخانه به عنوان اطاق دادگاه و محل برگزاری جلسات رسمی یاد می شود. دومین نسخه آن به دوران پادشاه فرخ یاسر اشاره دارد، زمانیکه وی تصمیم به ساخت مقبره ای اختصاصی در آن گرفت، مقبره ای که ساخت و سازش به دلیل به وقوع پیوستن جنگ های مکرر و رویدادهای تاریخی متعدد ناتمام باقی ماند. البته محققین هنوز هیچ توضیح و دلیل واضحی برای هدف از ساخت و ساز آن کشف نشده و این موضوع هنوز بحث برانگیز می باشد. البته ناگفته نماند که مقبره پادشاه خلیل الله یکم همراه با خویشاوندان نزدیکش در این قصر می باشد و بازدیدکنندگان می توانند از آن بازدید نمایند.

مقبره و مسجد کیقباد
بخشی از مجموعه کاخ شروانشاهان به بنای یادبود و مقبره سید یحیی باکویی، یک پیر مقدس در سیر صوفیان منطقه اختصاص یافته، شروانشاه ها خود صوفی مسلک به شمار می رفتند و احترامی بسیار خاص برای صوفی گری قائل بودند. پیکر یحیی باکویی که مدتی از عمرش را در شمخا و شیروان صرف آموزش و تعلیم طریق صوفی کرده بود، بعد از مرگش در قرن پانزدهم در این مجموعه به خاک سپرده شد. تقریبا در مجاورت این مقبره مسجد کیقباد نیز به چشم می خورد، مسجدی که بیشتر بخش هایش تخریب گردیده و گفته می شود باکویی در آنجا کلاس های آموزشی متعددی را برگزار نموده.

دروازه مراد 
دروازه شرقی یا دروازه مراد به عنوان آخرین مجموعه کاخ شروانشاهان در اواخر قرن شانزدهم به دستور سلطان مراد سوم ساخته شد. دروازه ای شگرف که نام سلطان مراد سوم و فرماندار شهر بر سر در آن به زبان عربی یافت می شود.

مسجد رویال
مسجد رویال درست در مجاورت مقبره شاه خلیل الله در کاخ شروانشاهان یافت می شود، از این مسجد با طراحی بسیار ساده برای وضو و غسل استفاده می شد. 

حمام
حمام کاخ شروانشاهان در زیرزمین ساخته شده، دلیل انتخاب زیرزمین برای ساخت حمام گرم بودن آن در زمستان و خنک بودنش در تابستان می باشد. البته گفته می شود که پادشاهان دارای حمام های اختصاصی با سقف هایی آبی بوده اند. 

کتیبه های سنگی و گچ بری های قلعه بائیل
می توان از  کتبیه های سنگ قلعه بائیل به عنوان یکی از جالب ترین مکان های کاخ شروانشاهان نام برد. کتیبه هایی که در قرن سیزدهم در جزیره ای در دریای خزر ساخته شده اند. پس از به وقوع پیوستن زلزله ای شدید در سال 1306 قلعه ویران گردید و برای مدتی بسیار طولانی در زیر آب باقی ماند. بازمانده های این قلعه ویران شده در اواخر قرن هجدهم همزمان با پایین آمدن سطح آب، پدیدار گشتند و بعد از چند دهه دوباره به زیر آب رفتند. در دوران قدرت رژیم شوروری این سنگ ها از زیر آب به بیرون کشیده شدند و در معرض دید عموم قرار گرفتند.

نکته: کاخ شروانشاهان در دیوارهای داخلی شهر باکو در قلعه دختر و دریای خزر قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به کاخ شروانشاهان

تفریحات نزدیک به کاخ شروانشاهان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید