• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه
  •  مقبره اعلا شهرستان یزد استان ابرکوه


مقبره اعلا

نام مرکز دیدنی

A'ala Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

ابرکوه

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، ابرکوه، بخش دهستان تیجرد، روستای فیروزآباد

معرفی مقبره اعلا
مقبره اعلاء اثری به جا مانده از قرن هفتم هجری قمری است. این بنای خشت و گلی گمنام روستای فیروزآباد که در گذر زمان نسبتا ویران شده، روایتگر عشق میان فردی به نام اعلاء و رعنا بوده است.
داستان های بسیاری درباره این بنا وجود دارد که گفته می شود در قرن هفتم هجری قمری فردی به نام علی عاشق دختر حاکم آن روستا می شود اما هرچقدر اصرار به ازدواج با این دختر می کند درخواستش رد می شود. حاکم به او می گوید اگر می خواهی با دختر من ازدواج کنی باید چوپان من شوی، علی هم قبول می کند و گوسفندان حاکم را به کوه اعلاء می برد. 
روزی از روزها که اعلاء گوسفندان را به چراگاه می برد شخص مسافری از او درخواست غذا می کند و از آنجایی که اعلاء غذایی نداشته یکی از گوسفندان که متعلق به خود او بوده را قربانی می کند و به شخص می دهد. بعد از آن شخص به اعلاء می گوید استخوان های گوسفند را دورن پوستش قرار دهد و بعد از آن مسافر درون پوست می دمد و با این کار گوسفند زنده می شود. اعلاء هم با دیدن این واقعه از او می خواهد کاری کند تا دونده ای مشهور شود. مسافر قبول می کند و آب دهانش را بر زانوی او می کشد و پس از آن اعلاء دارای قدرتی عالی در دوندگی می شود. 
اعلاء پیش حاکم می رود و از او می خواهد به قولش عمل کند اما حاکم قبول نمی کند و دستور می دهد تا او را زندانی کنند. اما اعلاء با استفاده از قدرت جادویی که دارد معشوقه خود را برداشته و  فرار می کند. از آنجایی که دختر حاکم هم او را دوست داشت این دو با هم به خوشی درون غاری زندگی می کنند. آنها گاهی اوقات برای برداشتن آب آشامیدنی و شستن لباس ها به جوی آبی می رفتند که در یکی از روزها کنیز حاکم آنها را می بیند و به حاکم می گوید. او نیز تصمیم به دستگیری اعلاء می گیرد، اما موفق نمی شود. روزی کنیز به رعنا، دختر حاکم می گوید خانواده ات بسیار ناراحت هستند پیش آنها برگرد و از پدرت بخواه تا ازدواج شما را بپذیرد. رعنا وسوسه می شود و بدون آنکه اعلاء بداند سربازان حاکم منتظر آنها هستند همسرش را کنار این جوی می آورد و وقتی اعلاء کفش هایش را در می آورد کنیز داخل آنها خار می ریزد. به این ترتیب اعلاء مجروح می شود و نمی تواند به خوبی گذشته بدود. او رعنا را به همراه خود برده و فرار می کنند ولی هنگام فرار زانویش به قسمتی از کوه برخورد می کند که بعدها این محل به زانوی اعلاء معروف می شود. در آخر اعلاء را دستگیر و سپس به گونه ای سر به نیستش می کنند. رعنا نیز توسط برادرش به قتل می رسد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
هنگام گشت و گذار در این منطقه بازدید از سرو ابرکوه، گنبد عالی ابرکوه، یخچال خشتی ابرکوه، خانه صولت، مسجد جامع ابرکوه، عمارت آقازاده ابرکوه، موزه عبرت و قلعه شهرسب ابرکوه که از جاذبه های نزدیک به این شهر هستند نیز خاطرات خوبی را برای شما و همراهانتان خواهند ساخت. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل شرایط آب و هوایی بازدید از این بنا در فصل های بهار و پاییز مناسب می باشد. با این حال، اگر ترجیح می دهید از شلوغی شهر دور باشید بهتر است در فصل های تابستان و زمستان از آن دیدن کنید. 

ثبت مل مقبره اعلا
 که در تاریخ 26 اسفند سال 1386 با شماره 22137 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است.

دیدنی های نزدیک به مقبره اعلا

تفریحات نزدیک به مقبره اعلا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید