• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز
  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز
  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز
  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز
  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز
  •  رباط کهنه شهرستان یزد استان مهریز


رباط کهنه

نام مرکز دیدنی

Robat Kohneh

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

مهریز

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، شهرستان مهریز، بخش مرکزی، دهستان خورمیز، روستای سریزد، محله سفلی

روستای سریزد دو رباط دارد که به نام های کهنه و نو شناخته می شوند. رباط کهنه قدمتش به حدود ۹۰۰ سال قبل و به دوران سلجوقیان باز می گردد و از آنجایی که ماده اصلی ساخت آن خشت می باشد، به رباط خشتی نیز معروف است.

معماری رباط کهنه
این رباط پلانی مربعی شکل دارد و حیاط مرکزی آن بسیار وسیع بوده و در ابعاد 25 در 25 متر ساخته شده است و اطراف آن علاوه بر صفه هایی که به یک پستو مرتبط هستند، رواق و اطاق هایی نیز دیده می شوند که به منظور استراحت کاروانیان ایجاد شده بودند. برای استفاده چارپایان، باراندازی در گوشه رباط وجود دارد که با ظرافت قابل توجهی ساخته شده و محلی برای مبادله و معامله کالاهای کاروانیان بوده است. از ویژگی های این بنا می توان گفت که به دلیل هوای گرم منطقه، در ساخت جرزها، دیوارها و سقف ها از حداکثر عرض استفاده شده و از نظر ارتفاع هم باید گفت این بنا بسیار مرتفع ساخته شده است. علاوه بر این، حیاط داخلی رباط به اندازه 60 سانتی متر پایین تر از صفه ها و سایر قسمت هاست. از دیگر خصوصیات بنا هم می‌ توان قوس های شاخ بزی را نام برد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
برای گشت و گذار بیشتر در مهریز جاذبه های بسیاری هستند که می توانید از آنها نیز دیدن کنید. باغ پهلوان پور، باغ خوشنویس، قلعه مهرپادین، قنات حسن آباد مشیر، چشمه غربالبیز، برج بادگیر بزرگ شکیب، کاروانسرای زین الدین، قلعه سریزد، مسجد جامع باغ بهار، زیارتگاه پیر نارکی زرتشتیان، روستای ثانی آباد، قلعه خورمیز، قلعه منگاباد و سنگ نگاره های کوه ارنان از این مجموعه جاذبه ها هستند که برای داشتن یک سفر عالی بازدید از آنها توصیه می شود. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که این اثر درآن قرار دارد بازدید از آن از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوا در فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوتی شهر در فصل های تابستان و زمستان مناسب می باشد.

ثبت ملی رباط کهنه
این اثر زیبا و ارزشمند در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۳۵۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به رباط کهنه

تفریحات نزدیک به رباط کهنه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید