• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  رباط پای حوض سنگ شهرستان یزد استان میبد
  •  رباط پای حوض سنگ شهرستان یزد استان میبد
  •  رباط پای حوض سنگ شهرستان یزد استان میبد
  •  رباط پای حوض سنگ شهرستان یزد استان میبد


رباط پای حوض سنگ

نام مرکز دیدنی

Robat Paye Hoze Sang

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

میبد

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، میبد، 20 کیلومتری سه راهی طبس به خرانق

معرفی رباط پای حوض سنگ
پای حوض سنگ، رباطی به جا مانده از دوران صفوی است که در ۲۰ کیلومتری سه راهی طبس قرار گرفته و معماری مختص این دوره هنوز در گوشه و کنار بنای رباط و آب انبارهای اطراف آن به چشم می خورد. رباط پای حوض سنگ، بر سر راه قدیم اشکذر مشهد قرار داشته و ظاهرا در دوران صفوی به عنوان استراحتگاهی برای زائران آرامگاه امام رضا (ع) ساخته شده است. 

معماری
رباط حوض پای سنگ تقریبا سالم مانده است و در حال حاضر دامداران از آن استفاده می کنند. سه آب انبار بزرگ در کنار آن به جهت تامین آب مورد نیاز این رباط ساخته شده است. آب این آب انبارها از باران تأمین می شده است و مصالح به کار رفته در ساخت این بنا آجر، سنگ، ساروج و گچ می باشد. پلان این مجموعه به شکل مستطیل است و از بخش های مختلف آن می توان به دو ایوان و همچنین فضاهایی سرپوشیده که با قوس های شاخ بزی تزئین شده اند، اشاره کرد. 
این رباط یکی از جالب ترین رباط های منطقه می باشد چرا که ساخت آن در شرایط آن روزگار به دلیل کمبود خاک مورد نیاز جهت پخت آجر و کمبود آب در آن منطقه بسیار دشوار بوده است. داخل آن، در ضلع های شمالی و جنوبی، استراحتگاه های بزرگی برای رهگذران و در وسط و همچنین شرق این مجموعه محلی برای نگهداری چارپایان قرار گرفته شده است. سقف آن در پشت بام تماما با آجر پوشیده شده است به همین سبب این بنا تا کنون از آسیب در امان مانده است. اگرچه دامداران منطقه قسمت هایی از این رباط را تعمیر کرده اند ولی رباط به مرمت های بیشتری نیاز دارد. 

مکان های گردشگری نزدیک
برای تجربه کردن یک سفر بی نظیر از مسجد جامع میبد،کبوترخانه میبد، نارین قلعه میبد، یخچال خشتی میبد، چاپارخانه میبد و کاروانسرای شاه‌ عباسی میبد که از جاذبه های بسیار دیدنی و نزدیک به این اثر هستند نیز بازدید کنید.

بهترین زمان پیشنهادی برای بازدید
به دلیل قرارگیری این اثر در منطقه کویری، بازدید از آن در فصل های بهار و پاییز از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوا مناسب هست. اگر به شرایط آب و هوا اهمیت چندانی نمی دهید و دوری از شلوغی شهر برایتان مهمتر است، فصل تابستان یا زمستان را برای بازدید از این اثر انتخاب کنید. 

ثبت ملی رباط پای حوض سنگ
این مکان در تاریخ 27 اسفند سال 1378 به شماره ثبت 26565 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

دیدنی های نزدیک به رباط پای حوض سنگ

تفریحات نزدیک به رباط پای حوض سنگ

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید