• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه محمد آقا ابویی مهریزی شهرستان یزد استان مهریز
  •  خانه محمد آقا ابویی مهریزی شهرستان یزد استان مهریز


خانه محمد آقا ابویی مهریزی

نام مرکز دیدنی

Mohammad Agha Abui Mehrizi House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

مهریز

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، مهریز، مهرپادین، کوچه مخابرات، کوچه بازار نو، خانه محمد آقا ابویی مهریزی

معرفی خانه محمد آقا ابویی مهریزی
خانه محمد آقا ابویی مهریزی یکی از خانه های زیبای شهر یزد است که از دوران قاجار باقی مانده است. قسمتی از این بنا متعلق به محمد آقا ابویی می باشد اما قسمت دیگر آن وقف است. 

معماری و شکل ظاهری
این بنای 250 ساله 850 متر مربع وسعت و چهار یا در بعضی قسمت ها پنج و نیم متر ارتفاع دارد. خانه محمد آقا از قسمت هایی نظیر تالار، بادگیر، زیرزمین، انباری، کاهدان، حیاط و راهروهای متعددی تشکیل شده است. 
در ضلع جنوبی بنا هشتی وجود دارد که راهرویی به آن متصل است و در اطراف آن انباری و کاهدان به چشم می خورند. این راهرو به حیاط منتهی می شود. 
تالار و دو راهرو که در زیر آنها زیرزمین قرار گرفته در ضلع جنوبی و سه اتاق به همراه چهار راهرو نیز در ضلع شرقی ساخته شده است. همچنین یک سه دری را می توان در ضلع شمالی بنا مشاهده کرد. 
در سقف تالار دو قوسی به چشم می خورد و همین امر باعث زیبایی کل بنا گشته است. از دیگر زیباسازی های اعمال شده در این بنا می توان به مثلث بندی سردرها اشاره کرد. پوشش آجری کف بنا نیز جلوه خاصی را به این اثر بخشیده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اطراف این خانه جاذبه هایی نظیر باغ پهلوان پور، چشمه غربال بیز، رباط زین الدین، مسجد جامع باغ بهار، قلعه سریزد، کاروانسرای کهنه، رباط نو، چارپاخانه مهریز، آب انبار پای برج، باغ مدرسی، مسجد جامع سریزد و عمارت سنمبر به چشم می خورند که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرار گیری این بنا در منطقه ای با آب و هوای کویری، بازدید از آن از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوایی در فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوتی شهر در فصل های تابستان و زمستان پیشنهاد می شود. 

ثبت ملی خانه محمد آقا ابویی مهریزی
این مکان به علت معماری خاص و ارزش تاریخی که از آن برخوردار است، توسط سازمان میراث فرهنگی ایران با شماره 16569 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه محمد آقا ابویی مهریزی

تفریحات نزدیک به خانه محمد آقا ابویی مهریزی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید