• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان
  •  خانه آیت الله خاتمی شهرستان یزد استان اردکان


خانه آیت الله خاتمی

نام مرکز دیدنی

Khatami Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اردکان

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

همه روزه به جز جمعه ها و روزهای تعطیل سال از ساعت 8:30 الی 13:30 و 17:00 الی 19:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10،000 تومان

آدرس

یزد، اردکان، خیابان آیت الله خاتمی، محله چرخاب

معرفی خانه آیت الله خاتمی
خانه آیت الله خاتمی اثری به جا مانده از دوران قاجار می باشد. این خانه که درگذشته محل زندگی آیت الله روح الله خاتمی بوده است در سال 1383 تغییر کاربری داده شده است و اکنون محل دائمی موزه مفاخر اردکان می باشد.

معماری
این خانه 150 ساله یکی از زیباترین آثار دوران قاجار است و  به سبک دیگر خانه های کویری یعنی سبک حیاط مرکزی ساخته شده است. ورودی اصلی خانه دربی چوبی در میان محله چرخاب می باشد به دهلیزی منتهی می شود که با قدم زدن در آن و رسیدن به حیاط خانه سه در اسرارآمیز را خواهید دید. این سه در شما را به بخش های مختلف این خانه خواهند برد. 
خانه آیت الله خاتمی دارای قسمت هایی نظیر زمستان نشین، تابستان نشین، بهار نشین و پاییز نشین می باشد و در کل سعی شده است که برای حفظ حریم شخصی ساکنین خانه فضاهای اندرونی و بیرونی در بنا شکل داده شود. 
زمستان نشین و تابستان نشین اتاق های سه دری هستند که رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند و تفاوت چندانی باهم ندارند جز اینکه تابستان نشین به علاوه تالار دارای بادگیر و ایوان بزرگی نیز می باشد. 
قسمت های بهارنشین و پاییزنشین که در ضلع غربی خانه جای گرفته اند به دلیل برخورداری از نور و دمای معتدل تر محلی برای استراحت اهالی خانه بوده اند. 
بخش اندرونی که پس از دهلیز غربی قرار گرفته است شامل قسمت هایی نظیر مطبخ، پایاب زیرزمین و انبار می شود که همه این بخش ها با دقت خاص و همچنین با هدفی خاص ساخته شده اند. 
از بین تزیئنات خانه گچبری های سقف و تالارها، به کار بردن شیشه های رنگی در اتاق های سه دری و استفاده از درهای چوبی بیشتر از هرچیز دیگری در خانه به چشم می آیند.
 
کمی بیشتر درباره موزه مفاخر اردکان
این موزه که ابتدا به دلیل عدم امکانت کافی مورد بی توجهی قرار گرفته بود پس از تغییراتی نظیر نورپردازی، ساخت ویترین، اضافه کردن تابلوهای جدید و در نهایت ارائه اطلاعاتی راجع به بیش از 100 نفر از مفاخر اردکان با استقبال بیشتری رو به رو شده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
مسجد جامع اردکان، آب انبار سلطان، خانه ضیائی، آرامگاه امامزاده سید نورالدین و باغ اردکانیان از جاذبه های دیدنی نزدیک ب خانه آیت الله خاتمی هستند که بازدید از آنها نیز اوقات خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

بهترین زمان برای بازدید
از آنجایی که این خانه در منطقه کویری قرار گرفته است از نظر آب و هوایی بازدید از آن در فصل های بهار و پاییز مناسب تر خواهد بود اما از نظر خلوت بودن شهر فصل های تابستان و زمستان گزینه های بهتری هستند.

ثبت ملی خانه آیت الله خاتمی
این مکان در تاریخ 10 خرداد سال 1382 با شماره 9116 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نکته: نرخ بازدید برای گردشگران خارجی 20،000 تومان می باشد.



نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه آیت الله خاتمی

تفریحات نزدیک به خانه آیت الله خاتمی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید