• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز
  •  دروازه قرآن شهرستان فارس استان شیراز


دروازه قرآن

نام مرکز دیدنی

Quran Gate

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

30 دقیقه الی 1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 12:00 الی 00:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، بزرگراه شیراز- مرودشت، ورودی شهر شیراز

معرفی دروازه قرآن
شیراز، شهر بهار نارنج، شاعران نامدار و بنا های باستانی، با تنوع و تعداد زیاد جاذبه های گردشگری همه ساله به طور گسترده مقصد بسیاری از ایرانیان و حتی گردشگران خارجی می باشد. یکی از مشهور ترین بنا های این شهر که کمتر کسی نام آن را نشنیده، دروازه قرآن شیراز است. این دروازه با تاریخچه ای طولانی در بین کوه های چهل مقام و بابا کوهی و در دره الله و اکبر واقع شده است. از دیگر دلایل مشهور بودن این بنا کوتاه بودن فاصله آن با آرامگاه حافظ شاعر بزرگ و صاحب سخن می باشد. همچنین مقبره خواجوی کرمانی نیز در نزدیکی این بنا قرار دارد.

دروازه قرآن در گذر تاریخ
بر اساس شواهد، شیراز در گذشته دارای 6 دروازه به نام های دروازه سعدی، اصفهان، کازرون، قصابخانه، شاه داعی الی اله و دروازه قرآن بوده که امروزه دروازه قرآن تنها دروازه به جا مانده می باشد. علت نام گذاری این دروازه از آن روست که پس از ساخته شدن دروازه به دستور عضد الدوله دیلمی، از سلسله آل بویه، قرآن هایی در بالای آن قرار گرفت تا مسافران با عبور از این دروازه و از زیر قرآن، سفری امن و سلامت داشته باشند.
پس از ساخته شدن این دروازه، اولین مرمت آن در زمان سلطنت کریم خان زند، که خدمات فراوانی برای شیراز انجام داد، صورت گرفت. در این زمان علاوه بر مرمت کامل بنا بر فراز دروازه اتاق کوچکی نیز به عنوان جایگاه قرآن ساخته شد و دو جلد قرآن بسیار نفیس به خط سلطان ابراهیم ابن شاهرخ تیموری که به سبب وزن سنگینشان مشهور به قرآن هفده من هستند، در آن جای گرفتند. امروزه این قرآن های ارزشمند در موزه پارس نگهداری و برای عموم به نمایش گذاشته شده اند..
در زمان سلطنت قاجاریان دروازه به علت پشت سر گذاشتن چندین زلزله، متحمل آسیب ها و صدماتی شده بود. در این عهد، محمد زکی خان نوری، از وزرای ایالت فارس و نزدیکان فتحعلی شاه قاجار، مرمت دوباره این بنا را به عهده گرفت و علاوه بر آن برای بهتر شدن خدمات رسانی به مسافران و راحتی بیشتر آنها، آب انبار، پاسگاه و راهداری را نیز در نزدیکی این بنا احداث کرد. 
پس از آن و تا سال 1315 شمسی این دروازه همچنان با پرجا بود. اما در آن زمان برای ایجاد و توسعه راه های جدید ارتباطی، این بنا توسط بلدیه و به وسیله دینامیت تخریب شد. سپس در سال 1327 شمسی بنای کنونی دروازه، توسط حاج حسن ایگار که به اعتماد الدوله شهرت داشت، با کمی فاصله از محل اولیه دروازه ساخته شد. گفته می شود مردم شیراز در اول هر ماه برای بیمه کردن خود از زیر این دروازه رد می شدند و از بین رفتن دروازه سبب از دست رفتن امنیت خاطرشان شده بود که این موضوع دلیل عمده دوباره ساخته شدن دروازه می باشد.

بنای جدید دروازه قرآن
بنای جدید دروازه در اندازه بزرگ تری نسبت به بنای اولیه ساخته شد. بنا شامل یک دهانه بزرگ که در وسط قرار دارد و دو دهانه کوچکتر است که در طرفین آن واقع شده اند. همچنین به مانند دروازه بازسازی شده در زمان کریم خان نیز اتاقکی برای جای گذاری قرآن، در بالای دروازه ساخته شد. این اتاق دارای 3 پنجره مشبک که با کاشی کاری تزیین شده اند می باشد. دور تا دور بنا مزین به آیاتی از قرآن کریم به خط ثلث بوده و در قسمت هایی از آن کاشی کاری هایی نیز به چشم می خورد. سازنده بنا، حاج حسن ایگار، نیز به وصیت خویش در آرامگاهی واقع در قسمت شرقی بنا به خاک سپره شد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دروازه قرآن

تفریحات نزدیک به دروازه قرآن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید