• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه خواجوی کرمانی شهرستان فارس استان شیراز


آرامگاه خواجوی کرمانی

نام مرکز دیدنی

Khwaju Kermani Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 7:30 الی 00:00

آدرس

استان فارس، شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اکبر

معرفی آرامگاه خواجوی کرمانی
شیراز شهر شعر و شاعری است و از دیدنی های آن می توان به مقبره و آرامگاه های شعرای بزرگ اشاره کرد. یکی از این شاعران خواجوی کرمانی، از شاعران دوره ایلخانان مغول است. مقبره خواجوی کرمانی در دامنه کوه صبوی یا باباکوهی و در نزدیکی دروازه قرآن و چشمه رکن آباد قرار دارد. از دیگر جاذبه های اطراف این بنا وجود غارهایی تاریخی در دل کوه است که گویا محل عبادت عرفای شیراز بوده و وجود نقش برجسته هایی اطراف این غارها را دیدنی تر کرده است.

معماری آرامگاه
در ابتدای ورود به مکانی بلندتر از سطح زمین با ستون ها و طاق های سفید سنگی می رسید که در میان آنها مجسمه خواجوی کرمانی چشم نوازی می کند. پس از گذر از حدود 10 پله و گذر از باغی سبز و زیبا که بوستان خواجوست به مقبره خواهید رسید. مقبره ای که در محفظه ای شیشه از آسیب ها محافظت می گردد. مقبره سقف ندارد و احساسی شبیه به ایوان عمارتی مجلل را تداعی می کند. ستون هایی کوتاه و سنگی نیز در اطراف به چشم می خورد. بر دل دیواره های سنگی این عمارت بی سقف یکی از اشعار این شاعر پر آوازه کنده کاری شده و خودنمایی می کند.

تاریخچه آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجوی کرمانی در دوره معاصر در حدود سال 1315 شمسی ساخته شده است. معماری خاص این آرامگاه آن را از سایر آرامگاه های شعرا متمایز کرده است. قبر ایشان دارای ارتفاع با حالتی منحنی شکل است و روی آن آیه کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ از آیات سوره الرحمن با خط ثلث کنده کاری شده است.
در حوالی سال 1337 در شمال آرامگاه اتاقی توسط اداره باستان شناسی ساخته شد. در سر در ورودی اتاق غزلیاتی از خواجوی کرمانی بر کاشی با خط نستعلیق وجود دارد. امروزه این اتاق تبدیل به فرهنگسرای خواجوی کرمانی شده است.
در سال 1370 پس از برگزرای مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی از سوی دانشکده ادبیات دانشگاه کرمان، تصمیم بر آن شد تا آرامگاه دوباره مورد بازسازی قرار بگیرد. در این بازسازی پس از مرمت کف و دیواره ها، دیواره های عمودی سنگی بلند به آرامگاه اضافه شد و روی بخشی از این دیواره های سنگی اشعاری از این شاعر بزرگ کنده کاری شده است. مجسمه خواجوی کرمانی نیز از سنگ تراشیده و در این مکان قرار گرفت.

بهترین زمان بازدید
به دلیل قرار گرفتن آرامگاه در دامنه کوه صبوی پیشنهاد می شود زمان بازدید خود را به بهار موکول کنید تا ضمن دیدن این آرامگاه زیبا، از طبیعت زیبای باباکوهی نیز بتوانید بهترین استفاده را ببرید.

ثبت ملی آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجوی کرمانی در خرداد ماه 1351 به شماره ۹۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه خواجوی کرمانی

تفریحات نزدیک به آرامگاه خواجوی کرمانی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید