• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه شریفی ها (خانه چرخان) شهرستان تهران استان تهران


خانه شریفی ها (خانه چرخان)

نام مرکز دیدنی

Sharifi House (Rotating House)

نوع مرکز دیدنی

معماری

استان

شهرستان

تهران

منطقه

دولت و قلهک

ناحیه

شمال شهر

ساعت بازدید

امکان بازدید عمومی ندارد

آدرس

تهران، دروس، خیابان صالح حسینی، بن بست شریفی، پلاک 3

در سال 1391 در اخبار چندین کشور مختلف و به زبان های مختلف خبری مبنی بر وجود خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران پخش شد. خانه 1630 متری که کلنگ احداث آن در سال 1388 زده شد و در سال 1391 نیز به ثبت ملی رسید. سبک معماری این خانه مدرن است و توسط علیرضا تغابنی دانشجوی ورودی 1374 دانشگاه گیلان در رشته معماری و رتبه اول دکترای دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در این رشته طراحی شده است. خانه بسیار ساده ای که حتی در آن خبری از گچبری هم نیست دیوارها بسیار ساده که روی آن تابلوهای نقاشی ساده دیده می شود و نورپردازی تنها تزیین این خانه است. این خانه چهارطبقه دارای استخر، جکوزی و سونا بر روی بام خانه است. یک کتابخانه اختصاصی و باشگاه اختصاصی با تمام تجهیزات بدنسازی در زیرزمین خانه وجود دارد که به سفارش آقای فرشاد شریفی و همسرش مژگان زارع مالکین خانه ساخته شده است. تمام طبقات دارای سالن پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب می باشند. طبقه چهارم اتاق بازی بچه ها و اتاق کارآقای شریفی است. روی پشت بام یک روف گاردن در کنار استخر طراحی شده است. شریفی همیشه به دنبال داشتن خانه ای خاص و منحصر به فرد بود و از مهندسین معمار خواست که اولین خانه چرخان در ایران را برای او طراحی کنند. قبلا رستوران های گردان زیادی در تهران و سایر شهرهای ایران ساخته شده بود ولی تفاوت اصلی آن ها این بود که رستوران بر روی بام قرار می گرفت و موقع چرخیدن فقط به یک موتور نیاز داشت. در حالیکه شریفی می خواست منحصر به فرد بودن این خانه نه تنها از داخل بلکه از بیرون هم قابل مشاهده باشد. قرار بر این شد که نمای جلویی خانه، که در واقع اتاق های خواب بودند، در سه طبقه به صورت مجزا با یک کلید به چرخش درآید. بدین منظور لازم بود حفاظ شیشه ای جلوی بالکن موقع چرخش بخوابد و پله ای که وظیفه هوابندی را دارد باید موقع چرخیدن بسته شود و در موقع ثابت شدن دوباره باز شود. علاوه بر همه این ها باید در طراحی دقت می شد تعارضات حجمی وجود نداشته باشد تا سازه امکان چرخیدن داشته باشد. خانه شریفی ها به گونه ای طراحی شد که در تابستان ها امکان استفاده از تراس و نورگیری از سمت خیابان وجود داشته باشد و در زمستان ها نورگیری صرفا از طریق نورگیرهایی که در سقف تعبیه شده اند و دسترسی آن ها از طریق پنجره های اتاق که رو به وید هستند امکان پذیر باشد. البته ایراداتی هم به این طراحی وارد است و با توجه به اینکه این کار برای اولین بار در این طراحی و اجرا شده، داشتن ایراد چندان هم دور از ذهن به نظر نمی رسد. برای مثال وقتی که بخش بالکن به سمت داخل می چرخد نور اتاق صفر می شود. طراح برای حل این مشکل از پنجره هایی در اتاق های خواب رو به وید استفاده کرده که چندان جالب نیست. به هر حال اتاق خواب هر کسی حریم شخصی اوست و نباید به هیچ عنوان از بیرون قابل رویت باشد. ایراد دیگر این خانه سبک فرنگی حمام و دستشویی خانه است که کمی از فرهنگ اسلامی دور است، ولی بقیه قسمت های خانه به زیبایی طراحی و جا نمایی شده اند و به عنوان اولین کار دکتر تغابنی در این زمینه می توان آن را یک نمونه موفق از معماری مدرن در ایران خواند.

ثبت ملی خانه چرخان شریفی ها
این اثر در تاریخ 2 آبان  1391 به ثبت ملی رسید.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: خانه شریفی ها در دروس، خیابان صالح حسینی، بن بست شریفی، پلاک 3 واقع است.
مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به خانه شریفی ها ایستگاه مترو شریعتی در خط مترو می باشد. وقتی از قطار پیاده شدید به سمت راست حرکت کنید بعد از 100 متر به خیابان نیام می رسید. نیام را مستقیم بروید تا به خیابان قبا برسید. به بلوار سجاد که رسیدید از خیابان رد شوید چند قدم به سمت راست بروید تا به خیابان صالح حسینی برسید. خانه شریفی ها در بن بست شریفی پلاک 3 قرار دارد.

دیدنی های نزدیک به خانه شریفی ها (خانه چرخان)

تفریحات نزدیک به خانه شریفی ها (خانه چرخان)

نظرها

  • 0 0

    شهر فقط خارجی هست


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید