• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز
  •  باغ پهلوان پور شهرستان یزد استان مهریز


باغ پهلوان پور

نام مرکز دیدنی

Pahlavanpur Garden

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

مهریز

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 08:00 صبح الی 23:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان یزد، شهر مهریز، خیابان مطهری

شهر مهریز از جمله زیباترین شهرهای تاریخی استان یزد به شمار می رود که در دل خود مکان های دیدنی ارزشمندی را جای داده است و یکی از این جاذبه های تاریخی باغ قجری پهلوان پور است. این باغ میراث به جا مانده علی پهلوان پور، تاجر و پهلوان نام آور یزدی است و به اندازه ای چشم نواز و باشکوه می باشد که در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.
باغ پهلوان پور برگرفته از هندسه باغ های ایرانی، مساحت 5 هکتاری را به خود اختصاص داده است. آب در این گونه باغ ها از اجزا اصلی به شمار می رود و محوطه این مجموعه نیز با بهره گیری از این عنصر توانسته به خوبی محیطی دلنشین و آرامش بخش را به وجود آورد. بلبلان نشسته بر روی درختان، نهرهای گذرا از میان آن ها و هوای دل انگیز پهلوان پور سبب جذب گردشگران بسیاری شده است.

بناهای تاریخی باغ:
در کنار لذت بردن از طبیعت این مجموعه و به هنگام ورود به باغ حتما توجهتان به بناهایی تاریخی نظیر برج گلین و اصطبل جلب خواهد شد. این بناها علی رغم سبک معماری زندیه ایشان، سال ساختشان به دوره قاجاریه باز می گردد. یکی از این عمارت های تاریخی، کوشک یا همان شربت خانه پهلوان پور است و با تزئیناتی زیبا در میان باغ ساخته شده است. پیش از ورود به تالار اصلی این کوشک، وارد فضای حوضخانه خواهید شد و بعد از ورود به آن طراوت و مطبوع بودن هوای تالار شما را مجذوب خود خواهد کرد که به علت آب گذرا از میان کوشک است.
از دیگر بناهای باغ، ساختمان زمستان نشین است. این بنا در در دوره پهلوی ساخته شد و در ضلع غربی باغ قرار دارد. همانطور که از اسم این عمارت معلوم است، این بخش در روزهای سرد سال مورد استفاده قرار می گرفت به گونه ای که در این ایام، نور و گرمای خورشید وارد کوشک می شد و بهترین فضای زندگی را در زمستان به ساکنان اعطا می کرد. زمستان خانه علاوه بر اتاق های نشیمن شامل فضاهایی نظیر طنبی، پستو و مطبخ بود تا ساکنان آن بتوانند به خوبی از مواد غذایی خود مراقبت کنند. حمام و انبار باغ پهلوان پور دیگر بنای تاریخی آن محسوب می شوند و در طی حفاری های صورت گرفته در سال های اخیر به وجودشان پی بردند. وجود ساختمان سرایداری در ضلع شمالی باغ نشان از اهمیت دادن اهالی این عمارت به خدم و حشمشان بود چرا که فضایی مناسب را برای رفاه آن ها در نظر گرفته بودند.

پوشش گیاهی باغ:
به هنگام ورود به باغ با درختان کهن سال و بلند قامت سرو رو به رو خواهید شد اما با گشت و گذار در این مکان گردشگری درختانی نظیر خرمالو، انار و بادام به چشمتان خواهد خورد. فصل بهار با شکوفه های رنگارنگ این درختان گرفته تا زمان به ثمر نشستن میوه های رنگارنگشان، همگی جلوه منحصر به فردی را به فضا می بخشند. نکته قابل تامل در رابطه با این گونه های گیاهی نیاز آن ها به آب و هوایی سرد است پس می توان متوجه شد اقلیم شهر مهریز کمی متفاوت تر از سایر مناطق کویری این استان می باشد.

کاربری امروزه:
به تازگی مجموعه پهلوان پور امکان بسیار مناسبی را برای مسافران این شهر در نظر گرفته است تا بتوانند علاوه بر بازدید از این میراث ارزشمند در اتاق های عمارت آن اقامت داشته باشند. از امکانات این هتل تاریخی می توان به میز تنیس و فوتبال دستی و زمین های بازی های ساحلی نظیر فوتبال و والیبال اشاره کرد.
باغ پهلوان پور با شماره 6334 در 7 مهرماه سال 1381 به ثبت میراث ملی ایران در آمد، اما همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد به علت دارا بودن ارزش های تاریخی و طبیعی بسیارش در نشست 35ام سال 2011 میلادی جزو آثار به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو شد.

نکته: بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به باغ پهلوان پور

تفریحات نزدیک به باغ پهلوان پور

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید