• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد
  •  خانه لاری ها شهرستان یزد استان یزد


خانه لاری ها

نام مرکز دیدنی

Lariha House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از ساعت 08:00 الی 19:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

معرفی خانه لاری ها
شهر یزد دارای آثار گردشگری بسیار زیبایی می باشد که در میان آنها خانه های تاریخی باقی مانده از دوران های تاریخی مختلف در گوشه و کنار شهر از محبوب ترین جاذبه های این منطقه هستند. این خانه ها اغلب به اقامتگاه یا موزه تغییر کاربری داده اند که فرصت بازدید و لذت بردن از جزییات معماری آنها را بیش از پیش فراهم می کند. خانه لاری ها یکی از این خانه های شگفت انگیز در محله فهادان شهر یزد است که تاریخ ساخت آن به دوران قاجار می رسد. 

تاریخچه
این خانه کهن، توسط غلامحسین ملازینل در سال 1243 شمسی بنا شده و یکی از معروف ترین تجار لاری یعنی حاج محمد ابراهیم مالک آن بوده است. اگرچه خانه لاری ها تا اواخر دوره رضاشاه نیز استفاده می شده و یکی از مجلل ترین خانه های زمان خود بوده است، ولی برای مدتی به عنوان خانقاه از آن استفاده می شده و بعدها به دلیل موروثی شدن، متروک و حتی در زمانی در آستانه تخریب قرار گرفته است. در نهایت این بنا بعدتر توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و اکنون هم محل موزه اسناد یزد می باشد. 

معماری
این مجموعه با 1700 متر مربع مساحت دارای قسمت ها و بخش های بسیاری نظیر ورودی، هشتی، سه حیاط، حوض، چندین ایوان، چندین بادگیر، اندرونی، بیرونی، سرداب، تابستان نشین، زمستان نشین، مطبخ، اتاق آینه، بهار نشین، پاییز نشین و قسمت های دیگری از این دست می باشد. از ویژگی های طراحی این بنا چهارفصل بودن آن است به طوری که بر اساس زاویه تابش خورشید قسمت شمالی آن در زمستان و قسمت جنوبی که شامل تالار و بادگیر است نیز در تابستان استفاده می شده است. قسمت شرقی نیز با داشتن اتاق آینه، مطبخ، سرداب و سایر فضاها برای فصل پاییز و ضلع غربی هم به عنوان بهارخواب طراحی شده است.
خانه لاری ها از طریق دو درب به بیرون راه دارد که به صورت دو کوبه ساخته شده اند که یکی از آنها مخصوص زنان و دیگری مخصوص مردان بوده است. جالب است بدانید از آنجایی که زنان با دست چپ چادر خود را نگه می داشتند و مردان معمولا با دست راستشان خریدها را به خانه می آوردند کوبه سمت راست مخصوص زنان و کوبه سمت چپ مخصوص مردان بوده است. بعد از این درب زیبا نیز هشتی خانه در حد فاصل دو حیاط جای گرفته است. جالب است بدانید که تنها از طریق درب دوم این خانه است که می توان وارد حیاط آن شد.
خانه لاری ها سه حیاط دارد که سازه های مختلف خانه در اطراف حیاط اصلی بنا شده اند و حوض بزرگی در وسط آن تعبیه شده است. این حیاط مستطیلی دارای فضاهایی نظیر یک تخت رو به روی حوض و ایوانی وسیع می باشد که برای گذراندن یک بعد از ظهر دلنشین کاملا مناسب هستند. 
از ویژگی های سازه های این بخش می توان به بادگیرهای آنها اشاره کرد. تمامی سازه های این بخش به جز اتاق های رو به شمال دارای بادگیر هستند. بادگیر این خانه بر خلاف معمول خانه های یزد در کنار ایوان قرار گرفته و نقش تهویه مطبوع را به خوبی ایفا می کند و چوب های آن علاوه بر جهت دهی به هوا در استحکام بیشتر سازه نیز موثر هستند. البته بادگیرهای دیگری نیز در اطراف خانه به چشم می خورد که ابعاد و ارتفاع کمتری دارند. اتاق های این بخش با آینه کاری، گچبری و نقاشی تزیین شده اند. 
حیاط دوم نیز همان حال و هوای خاص حیاط اول را دارد، به غیر از اینکه مقداری کوچک تر است و در جنوب غربی آن یک ایوان مرتفع به چشم می خورد. اتاق های هفت دری، پنج دری و سه دری از بخش های قابل توجه این حیاط هستند که با شیشه های رنگی خود توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. اما برخلاف دو حیاط دیگر، حیاط سوم بسیار ساده و بدون زرق و برق طراحی شده است که با این وجود چیزی از جذابیت آن کم نکرده است. این حیاط یک طبقه بلندتر از حیاط میانی یا همان حیاط دوم است و ارتباط کمی میان آن دیگر بخش های خانه وجود دارد. این قسمت ورودی و خروجی کاملا جداگانه ای دارد و اهمیت کمتری نسبت به دیگر قسمت های خانه دارد. 
از دیگر شگفتی های این خانه کهن، بادگیرهای آن است که دارای یک تشت آب در بین کانال های خود می باشد و با عبور باد از روی آن و وارد شدن به اتاق ها، باعث خنک شدن آنها می شود. همچنین با پایین رفتن از 38 پله درون حیاط، به سرداب خانه خواهیم رسید. این سرداب به دلیل متصل بودن به یک بادگیر همواره فضایی خنک دارد. تعداد دو شمسه بسیار زیبا و خیره کننده نیز از ویژگی های سرداب این خانه می باشند.  

جاذبه های گردشگری نزدیک
هنگام گشت و گذار در این منطقه مکان های دیدنی بسیار دیگری قرار گرفته اند برای مثال بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشی‌گری، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار افشار، خانه تهرانی ها و زندان اسکندر از این دست مکان های گردشگری هستند که نزدیک به این اثر بوده و  بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود. 

بهترین زمان برای بازدید
از آن جایی که در این منطقه آب و هوا در فصل تابستان بسیار گرم و در فصل زمستان بسیار سرد می باشد بازدید از دیدنی های آن در فصل بهار و یا پاییز مناسب تر خواهد بود. البته اگر ترجیح می دهید در اوقات خلوت شهر به آن منطقه سفر کنید بهتر است فصل تابستان یا زمستان را انتخاب کنید.

ثبت ملی خانه لاری ها
این مکان در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه لاری ها

تفریحات نزدیک به خانه لاری ها

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید