• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آب انبار کلار شهرستان یزد استان میبد
  •  آب انبار کلار شهرستان یزد استان میبد
  •  آب انبار کلار شهرستان یزد استان میبد
  •  آب انبار کلار شهرستان یزد استان میبد
  •  آب انبار کلار شهرستان یزد استان میبد


آب انبار کلار

نام مرکز دیدنی

Kolar Ab anbar (Meybod Water Reservoir)

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

میبد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان یزد، شهرستان میبد، بلوار قاضی، جلوی کاروانسرای شاه عباسی و روبروی یخچال خشتی

کویر یزد جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. بناهایی پنهان در زیر زمین و آسمان آبی شهر زیبای میبد، همان آسمانی که هدیه داده باران را، به آب انبارهای شهر و آب انبار کُلار یکی از آن هاست. بر اساس اسناد تاریخی زمان ساخت بنا مربوط به دوره صفویان و سال 1039 خورشیدی (1070 قمری) تخمین زده شده است. خارج آب انبار کلار 4 بادگیر یک طرفه خودنمایی می کنند و عملکرد آن ها خنک نگه داشتن آب و تهویه طبیعی فضای خزینه آب انبار است. علاوه بر بادگیر ها سقف گنبدی و بلند مرتبه آن نیز به این فرایند کمک شایانی می کند. پاشیر دیگر بخش آب انبار کلار را تشکیل می دهد و شامل اتاقکی در دل زمین و چسبیده به پایین ترین نقطه خزینه است که برای دسترسی به آن باید از پله ها به زیر زمین بروید تا بتوانید از آب گوارای آن نوش جان کنید. علت قرار گیری آب انبار ها در اعماق زمین، کاهش تاثیر دمای بالای هوای خارج بر ساختمان های زیرزمینی است و این نوع معماری اقلیمی علاوه بر آب انبارها در سایر بناهای مناطق گرم و خشک قابل مشاهده است. شاید یکی از شگفت انگیز ترین بخش های سفر به آب انبارها همین تفاوت دمای داخل با خارج بنا باشد. ترکیبی از ماسه بادی، آهک و خاکستر، ملات اصلی ساخت این آب انبار را شکل داده اند و علت استفاده از آن ها آب بندی و جلوگیری از فاسد شدن آب است.
قرار گیری آب انبار کلار در کنار کاروانسرای شاه عباسی میبد نشان از اهمیت نیاز به آب قابل شرب برای مسافران بوده است. همچنین در کنار این آب انبار سنگ نوشته ای مربوط به قرن 11 قمری موجود است و نمایانگر هدف خیرخواهانه سازنده بنا به دلیل فراهم کردن آبی گوارا برای رهگذران شهر است.
در نزدیکی کلار جاذبه های گردشگری دیگری همچون امام زاده بی بی خدیجه و برج محمود آباد قرار گرفته است و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آب انبار کلار

تفریحات نزدیک به آب انبار کلار

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید