• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  کلیسای سنت استپانوس شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا


کلیسای سنت استپانوس

نام مرکز دیدنی

Saint Stepanos Monastery

نوع مرکز دیدنی

کلیسا و صومعه

شهرستان

جلفا

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 09:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

استان آذربایجان شرقی، 16 کیلومتری غرب شهر جلفا، نزدیک به روستای دره، منطقه قریه قزل وانگ

کلیسا سنت استپانوس پس از قره کلیسا، مهمترین کلیسا ارامنه می باشد. این بنا تاریخی و با ارزش متعلق به قرن 10 میلادی است و در منطقه ای بسیار زیبا و چشم نوازی قرار گرفته است. ساختمانی سنگی که گذر زمان سبب تغییراتی در آن شده است و به همین دلیل در زمان صفویه مرمت های بسیاری بر روی آن صورت گرفت.
کلیسا سنت استپانوس متعلق به پیروان گریگور روشنگر می باشد. این مکان از چنان اهمیتی در میان تمامی مسیحیان و دیگر ادیان برخوردار است که در روز معینی از سال، ارمنیان بسیاری از نقاط مختلف ایران و خارج از ایران در این کلیسا گرد هم می آیند و به آیین های زیارتی مخصوص خود می پردازند.

وجه تسمیه
استپانوس یا همان استفان مقدس، از نخستین ایمان آورندگان دین مسیحیت بود و مسیحیان او را سمبل ایمان راسخ می دانند. استیفان نخستین شهید در دین مسحیت بود و به دست یهودیان در 26 دسامبر سال 37 میلادی سنگ سار شد. این حادثه در اورشلیم اتفاق افتاد اما هر ساله تمامی مسیحیان این روز را محترم شمرده و برای او مراسمی را برپا می کنند.

تاریخچه کلیسای سنت استپانوس
در رابطه با سال ساخت این کلیسا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و برخی سال ساخت آن را به دوره های ابتدایی دین مسیحیت نسبت داده اند. ژان باتیست تاورنیه از جهانگردان فرانسوی نیز این کلیسا را بنایی مربوط به دوران صفویه می داند. با کمی جستجو در این بنا و کلیساهای مشابهش نظیر قره کلیسا و صلیب مقدس، می توان کلیسا سنت استپانوس را، هم دوره آن ها قرار داد.
در سال 976 میلادی اسقف اعظم سرپرستی وانگ استپانوس را به بالکن داد و او نیز کلیسایی را در محوطه این مجموعه بنا کرد. در سال های 1633 الی 1655 میلادی هاکوپ جوقاتیسی، خلیفه اعظم دژ استپانوس بود و در سال 1643 میلادی تا آخر زمان خلیفه گری در این کلیسا، به مرمت آن پرداخت. تقریبا پس از 30 سال باری دیگر بنا مرمت شد تا آنکه عباس میرزا در سال 1826 میلادی مقارن با 1205 خورشیدی، چارمین مرمت را بر روی این بنا انجام داد.
این کلیسا سنگی در میان مجموعه وانگ استپانوس مقدس و یا همان وانگ ماقارات قرار گرفته است. وانگ ها نیز به محل تجمع تاریخنگاران، دانشمندان، نویسندگان فلسفه و هنرمندانی نظیر تذهیب کاران و خوشنویسان، می باشد. از همین رو سنت استپانوس از 2 جهت ارزش بسیاری برای ارمنیان دارد، یکی به خاطر سبک و ساخت بنا می باشد و دیگری به دلیل شهرت هنری و دینی این مرکز است. جالب است بدانید این مرکز به واسته خوشنویسان، نقاشان و تذهیب کاران بسیار ماهر، به مرکز خطاطان ارامنه در دنیا شهرت پیدا کرده است و آثار نفیسی از کتاب های ساخته شده در این کلیسا، هم اکنون در کتابخانه های ایتالیا و جمهوری ارمنستان حفظ و نگهداری می شوند. قدیمی ترین آثار ساخته شده در این منطقه به نیمه اول قرن 7 میلادی باز می گردد.

معماری کلیسای سنت استپانوس
ساختمان این کلیسا به شیوه معماری ارمنی ساخته شده است. دور تا دور بنا را حصاری سنگی به همراه بارویی بلند فرا گرفته است. دژهای این کلیسا نیز از سازه های مستحکم دوران ساسانیان می باشد. اجاق دانیال، برج ناقوس و نمازخانه اصلی، از بخش های اصلی این مجموعه به شمار می روند.
اجاق دانیال، فضایی 6 در 20 متر مربعی بوده و با رفتن به ضلع شمالی این مجموعه می توانید از آن بازدید کنید. این ساختمان شامل بخش هایی نظیر اجاق دانیال، تالار اجتماعات و محل غسل تعمید می باشد.
برج ناقوس شاید اولین بخشی از این کلیسا باشد که به هنگام مواجه شدن با بنا، آن را در ضلع جنوبی خواهید دید. ساختمانی دوار به همراه سقفی به شکل هرمی 8 ضلعی. این ساختمان بر روی ایوان 2 طبقه ای قرارگرفته است و به وسیله 8 ستون سنگی مستحکم شده است. قسمت فوقانی این بخش از کلیسا به وسیله سنگ تراشه هایی به اشکال ترنج، گل 8 پر، صلیب و ستاره مزین شده است. به هنگام بازدید از این بخش از کلیسا شاهد قبرهایی از بزرگان دین مسیحیت بر روی بدنه برج ناقوس خواهید بود.
نمازخانه اصلی کلیسا، بزرگترین بخش آن را تشکیل می دهد و از ابعاد 16*21 متر مربعی برخوردار می باشد. حجاری و نقوش طراحی شده بر دیواره و سقف  و ستون های این قسمت، شاهکاری از دوران مختلف را به نمایش می گذارند. قسمت داخلی کلیسا، فرمی صلیبی شکل را به خود گرفته است و شامل بخش هایی نظیر ایوان نمازخانه و محراب می باشد. لازم به ذکر است، محراب از کف فضای داخلی کلیسا، نزدیک به 1 متر بالاتر می باشد. 

تزئینات
تزئینات به کار رفته در بنا می توانید شاهد تصاویری از حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) بر روی سنگ تراشه ها، باشید. دیگر حجاری های این بنا، سنگسار استپانوس مقدس و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی می باشد که به ترتیب در ضلع های شرقی و غربی بنا قرار گرفته اند.
در قسمت نمازخانه اصلی کلیسا نیز شاهد نقوش برجسته ای به شکل فرشته ها و حواریون دین مسیحیت خواهید بود. بر روی مقرنس های قرارگرفته بر پا طاق گنبد نیز می توانید تصاویری رنگی مربوط به شیوه نقاشی های قرن 16-17 میلادی را ببینید.

مکان های گردشگری اطراف کلیسا سنت استپانوس
کلیسا سنت استپانوس در میان منطقه ای بسیار طیا با طبیعتی دیدنی قرار گرفته است. کافی است تنها 3 کیلومتر از این بنا دور شوید تا به رودخانه پر آب ارس برسید، رودخانه ای که مرز بین ایران و آذربایجان است. در راه رسیدن به کلیسا نیز می توانید از کلیسا چوپان و طبیعت بسیار دیدنی جلفا دیدن کنید.

کلیسا سنت استپانوس در 15 اسفند ماه سال 1341 خورشیدی با شماره 429 به ثبت ملی رسید. 

نکته: نرخ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 50،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلیسای سنت استپانوس

تفریحات نزدیک به کلیسای سنت استپانوس

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید