• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ماسال شهرستان گیلان استان ماسال
  •  ماسال شهرستان گیلان استان ماسال
  •  ماسال شهرستان گیلان استان ماسال


ماسال

نام مرکز دیدنی

Masal

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

استان

شهرستان

ماسال

ناحیه

جنگلی

مدت زمان بازدید

یک روز کامل الی سه روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان گیلان، شهر ماسال

استان گیلان در امتداد دریای خزر و رشته کوه البرز طبیعت بکر و مسحور کننده ای را به وجود آورده است. ماسال در کنار کوه های تالش خطه ای از بهشت زیبای گیلان می باشد. این شهر در نزدیکی رشت بوده و در ارتفاع 80 متری از سطح دریا واقع شده، و دومین شهر مرتفع گیلان بعد از رودبار می باشد. در این دشت سرسبز می توان نظاره گر پیوند آسمان و زمین، و غروب زیبای خورشید بر فراز این اقیانوس مه باشیم. جنگل وحشی و مناظر بدیع و بکر روح مان را تجلی می دهد و شب هنگام با صدای شغال ها ما را به قصه های کودکی می برد. اینجا نیروی زندگی بارور و ذهن به روی جهانی جدید باز می شود.

وجه تسمیه:
به گفته گیلانی های قدیم ماسال از کلماتی مانند مسال و مازال گرفته شده و به معنی کنار کوه یا دارای کوه می باشد. به دلیل رودخانه خالکایی در میان این دشت زیبا که از قله مرتفع شاه‌ معلم ماسال سرچشمه می گیرد، آن را در قدیم کنار رود نیز می گفتند. 

جغرافیا و آب و هوا:
ماسال به 2 بخش مرکزی و شاندرمن، در سال 1376 تقسیم شد. ماسال با مساحتی حدود 622 کیلومتر مربع و دارای آب هوای کوهستانی و نیمه مرطوب است. برای سفر به این شهر زیبا لازم است اطلاعاتی در مورد خودتان داشته باشید، زیرا ماسال در تمامی فصول سال زیبایی خیره کننده ای دارد. 

جاذبه های گردشگری و تاریخی ماسال:
طبیعت وحشی ماسال شامل آبشارهای بلند، جنگل ها و رودخانه های پر آب است. از جمله آبشارهای دیدنی ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و رامینه که با ارتفاع 10 متر از پرآب ترین آبشارها محسوب می شود. در کنار 2 رودخانه خالکایی و مرغک جایی برای وقت گذرانی و خوردن یک ناهار لذیذ در میان این آب های خروشان می باشد. پیاده روی در بین درختان راش و آلو و دیدن انسجام و پیوستگی آن ها می تواند به روحتان قدرت ببخشد. اگر تا مراتع آلاله پشته پیش بروید، می توانید محل کشته شدن میرزا کوچک خان جنگلی که قصد داشته از انجا به خلخال برود را ببینید. کافی است کمتر از 50 کیلومتر از ماسال دور شوید تا به منطقه آلاله پشته برسید.
شاندرمن با طبیعت مسحور کننده و آب هوای دلنشینش را هرگز نباید از دست داد. در گذشته ایلی با 12 طایفه به این نام، در این منطقه زندگی می کردند. شاندرمن در زبان تالشی به معنی با من رفتن است برای همین برخی می گویند در گذشته شاندرمن محل عبور کاروان هایی به سمت تالش و خلخال بوده وبه این نام شهرت پیدا کرده است. جنگل زیبا و با شکوه تاسکو، غار کلچال، آویشو، غار باستانی خندیله پشت و غار چسلی از جاذبه های دیدنی این منطقه می باشد. گفته شده غار آویشو نزدیک به 75 میلیون سال قدمت دارد و تاکنون بیش از 2 کیلومتر آن کشف شده است. 
از دیگر جاذبه های دیدنی ماسال می توان به ییلاق خان بند، اولسبلنگاه، پارک جنگلی ریزه مندان، دشت آلنزه، روستا سیاهمرد، باغ پرندگان و دیواره سنگی اسبه ریسه که جایی برای سنگ نوردی و کایاک سواری است، اشاره کرد.

مردم شناسی:
طبق سرشماری سال 1390 خورشیدی، 49389 نفر، ساکنان این منطقه را تشکیل داده اند. مردم ماسال به زبان تالشی صحبت می کنند و مذهب آن ها شیعه است. هوای مرطوب و مراتع سرسبز این منطقه سبب رونق کشاورزی و دامپروری بومیان ماسال شده است.

سوغاتی و خوردنی های ماسال:
از ره توشه های این شهر می توان به صنایع دستی آن از جمله شال، صنایع چوبی، چلونگری و جاجیم و خوردنی ها، نان زرین می توان اشاره کرد.

در ماسال کجا اقامت داشته باشیم:
به هنگام سفر به ماسال می توانید در هتل آپارتمان معصومی، افرا و دهکده توریستی ملل شاندرمن که دارای 11 واحد ویلا می باشد سکونت داشته باشید و یا از اقامتگاه های بوم گردی چسلی، کلبه چوبی و داروک با قیمت های بسیار مناسب این منطقه استفاده کنید.

تذکر: هنگام سفر به ماسال به یاد داشته باشید که در ایام تعطیلات، این مکان به شدت شلوغ می شود. بنابراین اگر با شلوغی میانه خوبی ندارید، سعی کنید در ایام غیر تعطیل به این  بهشت روی زمین ایران سفر کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ماسال

تفریحات نزدیک به ماسال

نظرها

  • 0 0

    من مهر ماه رفتم واقعا بهشت روی زمین است. فقط جاده ماسال تا کوه یلاقات زیاد جالب نیست.


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید