• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ماسوله شهرستان گیلان استان فومن
  •  ماسوله شهرستان گیلان استان فومن
  •  ماسوله شهرستان گیلان استان فومن
  •  ماسوله شهرستان گیلان استان فومن
  •  ماسوله شهرستان گیلان استان فومن


ماسوله

نام مرکز دیدنی

Masuleh Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

فومن

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز کامل الی 2 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان گیلان، 65 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان، روستا ماسوله

استان همیشه سبز و خوش آب و هوای گیلان در شمال کشور، دارای روستاها و شهرهای زیبای توریستی و تاریخی بسیار است. یکی از جاذبه های دیدنی آن کهنه ماسوله است که به مرور زمان آن را ماسوله نام نهادن. روستای ماسوله در دامنه های جنگلی البرز از قدیمی ترین و معروفترین روستاهای پلکانی ایران است. این روستای زیبا با مناطق بکر و طبیعت چشم نواز در تمامی فصول سال جایی برای دور شدن از زندگی شهری می باشد.

تاریخچه ماسوله:
روستای ماسوله حدود 8 تا 10 قرن قدمت دارد و در زمان صفویه به قزل دره مشهور بوده است. این شهر در برهه‌ای از زمان به دلیل نگه‌داری اسلحه و وسایل دفاعی، به قزل‌قلعه معروف شد. در قرن 5 تا 8 ماسوله به عنوان یکی از مراکز فلزکاری و سفالینه های لعاب دار با رنگ های متنوع بوده است. این را باستان شناسان و کاوشگرانی می گویند که آثار و بازمانده های انسانی زیادی از زمان سلجوقی در این منطقه کشف کرده اند.

معماری ماسوله:
سبک معماری این شهر شگف انگیز پلکانی می باشد و ارتفاع آن از سطح دریاهای ازاد 1050 متر است و بین پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. خانه های زیبای کهنه ماسوله از 2 قسمت زمستانی و تابستانی تشکیل شده است.
قسمت زمستانی یا سومه به زبان محلی آن ها در عقب خانه واقع شده و نور گیری خوبی نداشته اند زیرا تنها یک نقطه نورگیر به نام لون در آنجا به چشم می خورد. این اتاق دارای کوره ای برای آشپزی و تامین گرما می باشد و وجود طاقچه هایی برای ظروف چینی و مسی مشاهده می شود.
قسمت تابستانی یا پیشخوان، پنجره های اروسی چوبی ای دارد. این پنجره ها بالارونده هستند که دارای گره های چینی هندسی و شیشه های زیبا و رنگارنگ می باشد. هر منزل متمایل به کوه ساخته می شود و قسمت پیشین بر عقب آن مسلط است. در بعضی از خانه ها، اتاقکی بر بام منزل به نام برج به زبان محلی آن ها قرار گرفته است. 
جالب است بدانید از پشت بام ها به عنوان پیاده رو استفاده می شوند و پشت بام ساختمان پایینی حیاط خانه بالایی می باشد. بیشتر ساختمان های قدیمی از سنگ و چوب ساخته شده و رنگ آن ها زرد یا مسی است که در مه بهتر دیده شوند. پنجره های چوبی، زیبایی دو چندان به ماسوله می دهند و اهالی خوش ذوق ماسوله این چهارچوب چوبی را با گلدان های شمعدانی به نحوه شایسته مزین می کنند.
مسجد بر، کشه سر سفلی ، ریحانه بر، کشه سر علیا ، خانه بر و اسد محله از جمله محله های کهنه ماسوله است.

مردم شناسی:
مردم مهمان نواز ماسوله به زبان موسلی که شبیه به زبان تالشی است صحبت می کنند و مذهب آن ها شیعه ی اثنی عشری می باشد.
این مردمان پوشش سنتی بسیار زیبایی دارند که در استان گیلان بسیار رایج است. پوشش زیبا و فاخر زنان شامل پیراهن، نیم تنه، قبا، کش پیراهن، جلیقه، دامن، شلوار، تنگ تومان و تونیکه می شود. سرپوش آن ها روسری، لچک، کلاغه دستمال، سان دستمال و سان چاشو است و گالش به پا می کنند. پوشاک مردان عبارت است از کلاه روسی، کلاه پهلوی، شل کلاه، کلاه‌پوستی، کت، نیم‌تنه، پیراهن، شلوار، جلیقه، کتلک (دمپایی چوبی)، دوندی (کفشی از جنس چرم مصنوعی)، جوراب، چوموش و گالش.

آب و هوا:
آب و هوای این ییلاق چشم نواز کوهستانی و در بیشتر روزها هوای مه آلود زیبایی منطقه را می پوشاند. در فصل تابستان با وجود آنکه در سایر شهر های ایران انتظار گرما را داشته باشید اما ماسوله هوا بسیار معتدل و خنکی دارد و مقصد بسیاری از گردشگران خواهد بود. با این وجود با زمستان های سرد و پر برفی در این شهر رو به رو خواهید شد. بهترین زمان برای رفتن به این روستای متفاوت با شکوه تابستان است اما می دانیم که طبیعت در تمامی فصل های سال جلوه ای چشم نواز و گوناگون را به نمایش می گذارد، تا آنجایی که نمی توان از منظره زیبای ماسوله در زمستان چشم پوشی کرد.

سوغاتی و خوردنی های ماسوله:
از ره توشه این شهر می توان به صنایع دستی آن از جمله چاقو، عروسک، شال‌بافی، چموش دوزی و سفال و خوردنی هایی نظیر کلوچه، گلپر، اگردک می توان اشاره کرد.
غذا بخشی از هویت هر شهری می باشد و ذکر این نکته الزامی است که استان گیلان به علت تنوع غذایی و خلاقیت در این حوزه در یونسکو به ثبت رسیده است. روستای ماسوله نیز از این قضیه مستثنی نبوده و می تواند در طی سفرتان از این غذاها لذت ببرید. از لذیذ ترین غذاهای این شهر می توان به ماهی شکم پر، شش‌انداز، آلو مسما، کوکو اشپل، کولی غورابیج، گل ‌درچمن اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی ماسوله:
بعد از گشت در این روستای تاریخی و رنگارنگ می توانید به بازار ماسوله، موزه مردم شناسی، امام‌ زاده عون بن محمد، پارک جنگلی ماسوله، کوه شاه معلم، چشمه آب‌ معدنی علی زاخونی، چشمه آب‌ معدنی زمزمه، ییلاق کوربار هم سری بزنید.

در ماسوله کجا اقامت داشته باشیم:
به هنگام سفر به ماسوله می توانید در هتل آپارتمان مهران، منفرد، آرام، آریا و نوید سکونت داشته باشید و یا از اقامتگاه های بوم گردی با قیمت های بسیار مناسب این منطقه استفاده کنید.

تذکر: هنگام سفر به ماسوله به یاد داشته باشید که در ایام تعطیلات، این مکان به شدت شلوغ می شود. بنابراین اگر با شلوغی میانه خوبی ندارید، سعی کنید در ایام غیر تعطیل به این روستای با شکوه و مسحورکننده سفر کنید.

روستای چشم نواز ماسوله با شماره 1090 در 30 مرداد ماه سال 1354 به ثبت میراث ملی ایران رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ماسوله

تفریحات نزدیک به ماسوله

نظرها

  • 0 0

    با اطلاعات مختصری که خودم داشتم زیاد تمایلی برای رفتن به ماسوله نداشتم اما با خواندن توضیخات توریستگاه ترغیب شدم که به این مکان دیدنی سفر کنم و واقعا از سفر خود نهایت لذت را بردم. ممنون از توضیحات کامل و خیلی دقیق شما که از هر نظر در این سفر راهنمای ما بود. سربلند و پیروز باشید.


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید