• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  امامزاده شازده حسین شهرستان قزوین استان قزوین
  •  امامزاده شازده حسین شهرستان قزوین استان قزوین


امامزاده شازده حسین

نام مرکز دیدنی

Imamzadeh Shahzadeh Hossein

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

قزوین

مدت زمان بازدید

نیم ساعت الی یک ساعت و نیم

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از اذان صبح الی ساعات نیمه شب

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

قزوین، خیابان سلامگاه، آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین(ع)

یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید در سفر به قزوین داشته باشید زیارت امام زاده حسین است و به نام شازده حسین نیز شهرت دارد. شهرت و قدمت معماری و تاریخی مقبره شازده حسین غیر قابل چشم پوشی است. این مجموعه، قدیمی ترین امام زاده قزوین و یکی از معروف ترین امام زاده های ایران به شمار می رود. امضای معماری قاجار و صفویه را می توانید در تک تک کاشی کاری ها و آینه کاری ها و گچ بری و آجر کاری های چشم نواز آن احساس کنید و با دیدنشان لذت ببرید.

معماری مقبره شازده حسین :
مقبره شازده حسین از بخش های متنوعی تشکیل شده است. نخستین برخورد شما از ورودی شمالی بنا خواهد بود و پس از عبور از در ورودی به جلوخان خواهید رسید. صحن امامزاده بسیار زیبا است و حال و هوایی معنوی دارد و حجره هایی را در خود جای داده است. ایوان شمالی دیگر بخش بنا است و بین آن تا حرم امامزاده شاهزاده حسین یک حوض بزرگ را خواهید یافت. ضلع شرقی و غربی حرم نیز 2 رواق بسیار زیبا را در خود جای داده است.

تاریخچه امامزداده شازده حسین :
گفته می شود زمانی که امام رضا(ع) در ابتدا قرن 3 قمری راهی مرو بودند طفل 2 ساله ایشان نیز همراهشان بود که در قزوین به علت بیماری و سختی راه فوت کرد و همان جا به خاک سپرده شد. با اینکه این بنا قدمت زیادی دارد و به سده های 8 و 9 قمری می رسد، اما در زمان حکومت صفویه بود که مقبره و برخی بناهای اطراف آن ساخته شد و به شکل زیارتگاه در آمد. این موضوع از ضریح چوبی بسیار زیبای مربوط به سده 9 کاملا واضح است. اما تاریخ پر فراز و نشیب بین 2 دوره چنگیزیان تا صفویه به شدت باعث تخریب بنا شده بود که در زمان شاه خدا بنده و پسرش بهادر خان این بنا تعمیر شد. اما باز سازی جدی بنا در زمان شاه طهماسب و به ویژه با دستورات دختر او زینب بیگم صورت گرفت تا اینکه در زمان قاجار اصغرخان اتابک دستور داد بنا را ترمیم کرده و قسمت هایی به آن اضافه کنند و تمام هزینه های این کار را نیز پرداخت.
قسمت هایی نیز به دستور اتابک به بنا اضافه شد. علاوه بر باز سازی دیوار دور صحن  شامل یک ایوان آینه کاری شده، حجره هایی دور تا دور مرقد و ساخت 2 سردر شمالی و جنوبی است. اکنون کل بنا مجموعه ای است از دروازه ورودی، ساختمان گنبد دار، بقعه، اتاق های اطراف صحن، میان سرا و رواق. ورودی شمالی به سبب طاق ورودی و 6 مناره ای که با کاشی کاری های زیبا به حال و هوای روحانی مجموعه اضافه می کنند، آن را شبیه به ورودی های شهرها در زمان صفویه و قاجار کرده است. 2 رواق نیز در زمان قاجار به مجموعه اضافه شده و با نام های بالا سر و پایان پا و گچبری ها و کاشی کاری های خود مشهور هستند.
علاوه بر تمام این باز سازی ها کتیبه ای به دستور زینب بیگم در سر در  ایوان جنوبی نصب شد که نشان می دهد این مجموعه در سال 1040 شمسی به دستور زینب بیگم باز سازی شده اما طی تمام این تخریب ها و باز سازی ها، در تمام فراز و فرود های تاریخ این مجموعه با هزاران تزئین کاشی کاری و مقرنس کاری که شناسنامه تاریخ قاجار است، با گچ بری ها و کاشی خشتی های هفت رنگ و آیینه کاری های ظریف با کتیبه هایی به خط ثلث گنجینه ای از هنر و زیبایی به شمار می رود. غنی ترین، چشم نواز ترین، و قدیمی ترین اثر هنری این مجموعه نیز در چوبی منتب کاری شده آن است که از سال 967 شمسی زیارت کنندگان را مسحور می کند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به امامزاده شازده حسین

تفریحات نزدیک به امامزاده شازده حسین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید