• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  غار بورنیک شهرستان تهران استان فیروزکوه
  •  غار بورنیک شهرستان تهران استان فیروزکوه
  •  غار بورنیک شهرستان تهران استان فیروزکوه
  •  غار بورنیک شهرستان تهران استان فیروزکوه


غار بورنیک

نام مرکز دیدنی

Burnik Cave

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

استان

شهرستان

فیروزکوه

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، جاده فیروزکوه، 12 کیلومتری فیروز کوه، خروجی روستای هرانده، 6 کیلومتری جنوب روستا

اگر از دود و شلوغی پایتخت خسته شده اید پیشنهاد بسیار خوبی برای شما داریم: غار بورنیک و روستای هرانده، سفری به اعماق زمین از جنس ماجرا جویی.
غار بورنیک زمانی محل زندگی انسان های غار نشین بود و با طولی حدود 3 کیلومتر، چهارمین غار طولانی ایران است. قرارگیری این مکان گردشگری در فاصله مطلوبی از تهران، سبب شده تا به مکانی مناسب برای تعطیلات آخر هفته پایتخت نشینان محسوب شود.
عمق این غار را می توان از 148 پله ورودی غار، حدس زد اما زیبایی های مسیر سبب فراموش کردن گذر زمان برای شما خواهد شد.
غار بورنیک 4 تالار دارد. سفال هایی پیدا شده از تالار اول با مساحت 40 در 50 متر مربع، نشان می دهد زمانی این منطقه، سکونتگاه غارنشینان بوده است و به آن تالار بیرونی نیز گفته می شود. در تالار دوم با 40 متر طول، چندین دالان قرار گرفته و دالان بلند آن به 30 متر است که رابطه تالار دوم و سوم است. این تالار دالانی، در بر دارنده استالاگتیت های گل کلمی نخودی و صورتی رنگ است.
اما تالار سوم با 60 متر طول، عمیق ترین تالار این غار محسوب می شود و بلافاصله پس از آن تالار چهارم نمایان می شود. تالار چهارم به خاطر وجود پرتگاه هایی تا 20 متر عمق، به تالار پرتگاه نیز شهرت دارد. با توجه به اینکه این بخش از غار بورنیک مسطح است، به نظر می رسد محل  پناه گرفتن غار نشینان بوده است.
گفته می شود غار آهکی بورنیک در کل از طولی معادل 3473 متر برخوردار بوده است و لقب بلندترین غار استان تهران را به خود گرفته است.

دیدنی های اطراف غار بورنیک:
در بازدیدتان به غار بورنیک، خالی از لطف نیست اگر در روستای هرانده با آن کوچه باغ های جادویی و نهر های پر آب توقفی داشته باشید و سری به خانه های کاهگلی و صنایع دستی بومیان هنرمندشان بزنید.
روستای هرانده محل کوچ ایل اصانلو و ایل الیکایی است که اگر در تابستان به این منطقه سر بزنید می توانید منظره جادویی گوچ ایل را ببینید.
غار چشم نواز بورنیک با شماره 6337 در 7 مهر ماه سال 1381 به ثبت میراث ملی ایران در آمد و زیبایی های آن سبب جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان می باشد.

تذکر: برای بازدید از غار حتما از یک راهنما کمک بگیرید و توجه داشته باشید، در زمستان پیمودن غار دشوار تر است.

تذکر: با توجه به اینکه غار در امتداد گسل قرار دارد و لایه طبقات آن نازک هستند، احتمال ریزش وجود دارد، بنا بر این باید  نکات ایمنی ازجمله گروهی وارد غار نشدن و عدم ایجاد سر و صدای بلند، را رعایت کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به غار بورنیک

تفریحات نزدیک به غار بورنیک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید