• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مجموعه میدان امیر چخماق شهرستان یزد استان یزد
  •  مجموعه میدان امیر چخماق شهرستان یزد استان یزد
  •  مجموعه میدان امیر چخماق شهرستان یزد استان یزد
  •  مجموعه میدان امیر چخماق شهرستان یزد استان یزد
  •  مجموعه میدان امیر چخماق شهرستان یزد استان یزد


مجموعه میدان امیر چخماق

نام مرکز دیدنی

Amir Chakhmaq Complex

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان یزد، شهر یزد، میدان امیر چخماق

یزد با تاریخ غنی خود، زیبایی های بسیاری را در خود جای داده است و بناهای کهن سال آن یکی از این جاذبه های گران بها محسوب می شوند. کافی است کمی در میان کوچه پس کوچه های این شهر قدم بگذارید تا ساختمان های یکدست با بادیگیرهایی بلند قامت نمایان شوند. در میان این بافت تاریخی، میدان امیرچخماق با قدمتی نزدیک به قرن 9 قمری و حکومت تیموریان یکی از نشانه های شهری و مرتفع شهر یزد محسوب می شود.
این بنای ارزشمند کاربری های متنوعی ازقبیل مسجد، تکیه، کاروانسرا، خانقاه، حمام عمومی و قنات را در خود جای داده است و پیوسته از ابتدای ساختش به امیرچخماق شهرت داشت. سازنده آن از سرداران شاهرخ تیموری بود و به آن امیر جلال الدین چخماق می گفتند. وی کار ساخت این مجموعه را با همکاری همسرش و پس از منسوب شدن به عنوان حاکم یزد، آغاز کرد.
حال به شرح بخش های مختلف مجموعه امیرچخماق می پردازیم:

مسجد دهوک:
کهنسال ترین بخش این مکان گردشگری مسجد آن است. این مسجد با نام های امیرچخماق، دهوک و جامع نو خوانده می شود و زیباترین و مهمترین مسجد پس از مسجد جامع یزد به شمار می رود. کاشی کاری های سر در ورودی مسجد نمونه چشم نواز از کاشی کاری معرق است و عبارت هایی با خط ثلث بر روی آن ها نقش بسته اند. گنبد و ایوان امیرچخماق نیز نمایانگر هنر و ذوق استادکاران ایرانی است. کاشی های قهوه ای و سبز رنگ با پس زمینه ای لاجوردی رنگ به ایوان جلوه ای متفاوت بخشیده اند و عبارت هایی نظیر القدر الله و الله اکبر، در لا به لای این نقوش به چشم می خورند. گنبد نیز از فرم ترک دار و خمیده برخوردار بوده و آیه های قرآن مجید بر زمینه سبز رنگ کاشی ها به وضوح قابل روئیتند. 
مسجد دهوک از 2 شبستان تابستانی و زمستانی ساخته شده است. بخش تابستانی آن با دارا بودن بادگیر از هوای مطبوع و خنکی در روزهای گرم سال برخوردار بوده است. اما در ساخت شبستان زمستانی نکته جالبی به کار برده شده است و آن هم تامین نور داخل شبستان به صورت طبیعی و به وسیله بازتاب نور از روی سنگ های مرمر است. مقرنس های زیبای مسجد زینت بخش محراب مسجد هستند و در مرکز آن سنگ مرمری به اندازه 1.5*3.38 قرار دارد.

بازار حاجی قنبر:
بازار حاجی قنبر قدیمی ترین بخش بازار یزد است و جزو مجموعه امیر چخماق به شمار می رود. کارگاه حلوایی، کارگاه مازاری و کارگاه رنگرزی از جمله کارگاه های فعال این بازار تاریخی محسوب می شوند و از رونق اقتصادی بسیار خوبی در صنعت طلا، فرش، پارچه و شیرینی های خوش مزه یزد، برخوردارند.

تکیه امیر چخماق:
تکیه امیرچخماق با غرفه های متعدد، مخصوص مراسم های عزاداری است. در قرن 13 قمری 2 منار بلند قامت بر سر در بازار این مجموعه ساخته شد و به سبک تکیه های یزد بودند، همچنین دیواره اصلی تکیه نیز در گذر زمان از میان رفت. جداره باقی مانده از 8 ردیف 2 طبقه و 2 ردیف 3 طبقه تشکیل شده است. طاق نماهای زیبایی به نما تکیه جلوه ای منحصر به فرد بخشیدند و از جمله بخش های با اصالت مجموعه امیرچخماق به شمار می روند. قسمت مرکزی این دیواره را طاق نماهای مرتفعی تشکیل می دهند و با کاشی های رنگارنگی تزئین شده اند. جالب است بدانید در زمان های گذشته به هنگام مراسم سوگواری، حاکم در قسمت شاه نشین این تکیه می نشست و بانوان نیز در دیگر غرفه ها بودند و به تماشای مراسم می پرداختند.

نخل امیر چخماق:
نخل تاریخی امیرچخماق میراث به جای مانده از دوران صفویه است و همچون تابوتی در سوگواری ها دور تا دور میدان چرخانده می شود. مکعب مربعی با ابعاد 8.5 متر حجم نخل را در خود جای می دهد. چوب های تراش خورده با کنار هم قرار گرفتنشان مجموعه ای مشبک با گره چینی های زیبا و فاخری را در این نخل به وجود آورده اند.

بقعه ستی فاطمه:
از دیگر بخش های این مجموعه می توان به بقعه ستی فاطمه (همسر امیر جلال الدین چخماق)، آب انبار و مجموعه سهل بن علی اشاره کرد.

میدان امیر چخماق در طی سالیان متوالی شاهد تغییرات بسیاری بوده است. شاه عباس صفوی دستور مرمت بخش هایی از بنا را داد و چهار سوقی را بر روی کاروانسرا امیرچخماق بنا کرد. در ابتدا قرن 13 قمری حسینیه ای به جای میدان رو به روی مسجد و سردر ورودی بازار ساخته شد اما به عقیده تاریخ شناسان در عهد صفویه، حسینیه به معنای امروزی وجود نداشته و احتمال دارد ساخت آن بعد از این دوره حکومتی باشد.
بخش های الحاقی به شبستان امیرچخماق نیز از بخش های اضافه شده در زمان قاجاریه است و به دستور حاجی حسین عطار ساخته شد.
اما پهلوی تاثیرات بسیاری بر روی این بنا نهاد. تا پیش از این حکومت محوطه امیرچخماق به خصوص حسینیه آن محل دفن یزدی ها محسوب می شد اما با روی کار آمدن حکومت پهلوی، جلوی این کار گرفته شد و کاربری میدان دوباره به مجموعه امیرچخماق داده شد. شهرهای شطرنجی دیگر ایده حکومت پهلوی بود که باعث اعمال تغییراتی بر روی بناهای آن دوره شد و این بنای تاریخی نیز دستخوش این تغییرات قرار گرفت. با عبور خیابان های شطرنجی از میان شهر بخشی از این مسیرها به داخل میدان امیرچخماق ورود کرد و قسمت اعظمی از دیواره های آن را از بین برد.
تکیه امیرچخماق اولین بنای ثبت شده این مجموعه در میراث فرهنگی است و با شماره 383 در سال 1330 خورشیدی به ثبت رسید. در سال 1341 مسجد امیرچخماق با شماره 247 ثبت میراث ملی شد و سرانجام سایر بخش های مجموعه با شماره 2416 در 1 شهریورماه 1378 به ثبت میراث فرهنگی ایران در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مجموعه میدان امیر چخماق

تفریحات نزدیک به مجموعه میدان امیر چخماق

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید