• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پاساژ رزاق منش شهر تهران استان تهران
  •  پاساژ رزاق منش شهر تهران استان تهران
  •  پاساژ رزاق منش شهر تهران استان تهران


پاساژ رزاق منش

نام مرکز خرید

Razagh Manesh Passage

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

از ساعت 9:00 الی 21:00

آدرس

تهران، خیابان لاله زار، نرسیده به میدان سپه

معرفی پاساژ رزاق منش
پاساژ رزاق منش در ابتدای سالهای مدرن سازی تهران در سال 1310 تا 1312 در لاله زار تهران کمی پایین تر از کوچه اتحادیه ساخته و افتتاح شد. این پاساژ یک درب به خیابان لاله زار و درب دیگری به خیابان فردوسی دارد. حتما شما هم در سریالها و فیلمهای زیادی که مربوط به حکومت پهلوی است کلمه  لاله زار، لاله زار گردی و غیره را زیاد شنیده اید. لاله زار خیابانی تجاری-تفریحی با 18 سینما و مغازه ها و پاساژهای رنگانگ بود که یکی از آن ها همین پاساژ رزاق منش است. این پاساژ درست در زمانی  ساخته شد که تهران در حال  پوست اندازی بود و از حالت روستا مانندِ دوره قاجار، به شکل تهرانی نوین و مدرن در می آمد. پاساژ رزاق منش به نوعی کپی برداری از پاساژ کریستال پالاس لندن با سقف شیشه ای بود که البته در سال 1392 این سقف شیشه ای در بازسازی و ترمیم از بین رفت. این پاساژِ دو طبقه دارای اولین نشانه های تمدن در ایران بود. کلاسهای دانسینگِ، کافه موزیکال، کلاس های موسیقی کلنل علی نقی وزیری و دفتر مجله فکاهی آشفته در کنار سایر فروشگاهها در این پاساژ به چشم می خوردند. حالا چرا این کلنل علی نقی وزیری این قدر معروف است؟! چه بسیار سیاسیونی که در راس قدرت بوده اند و بسیاری از ما آنها را نمی شناسیم اما این کلنل را بارها و بارها اسمش را شنیده ایم. علی نقی وزیری کسی بود که موسیقی را در ایران با نت تدریس کرد. تا قبل ازایشان یادگیری سازهای مختلف فقط با نگاه مستقیم به دست استاد ممکن بود و هرگز نمی شد که یک ملودی را روی کاغذ به رشته تحریر درآورد و امروز ما موسیقی کشورمان را تا حدود زیادی مدیون کلنل وزیری هستیم. البته این پاساژ اکنون رو به ویرانی است و علیرغم تمام قول های میراث فرهنگی و شهرداری هیچ برنامه ای برای ترمیم این بافت تاریخی وجود ندارد و بعد از حدود 80 سال عمر آخرین روزهای حیاتش را سپری می کند. شاید پاساژ رزاق منش هم مانند خواهر اروپاییش پاساژِ کریستال پالاس لندن عمرِ حیاتش رو به پایان باشد. همان گونه که چرچیل وقتی این پاساژ در سال 1936دید در حالی که داشت در میان زبانه های آتش می سوخت، گفت:« این پایان یک دوران است». شاید این سرنوشت شوم، گریبان پاساژ رزاق منش را هم بگیرد.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: پاساژ رزاق منش در تهران، خیابان لاله زار، نرسیده به میدان سپه قرار دارد.
مترو: با استفاده از خط 4 در ایستگاه فردوسی پیاده شده وارد خیابان فردوسی شوید. پاساژ رزاق منش نرسیده به میدان امام خمینی (سپه) می باشد.

ثبت ملی پاساژ رزاق منش
با این که این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما امکان خارج شدن آن از این فهرست زیاد است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

مراکز خرید نزدیک به پاساژ رزاق منش

دیدنی های نزدیک به پاساژ رزاق منش

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید