• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله) شهر تهران استان تهران
  •  بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله) شهر تهران استان تهران
  •  بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله) شهر تهران استان تهران


بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله)

نام مرکز خرید

Shapour Bazaar

استان

شهرستان

تهران

منطقه

گمرک و امیر بهادر

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 9:00 الی 22:00

آدرس

تهران، شرق میدان وحدت اسلامی(شاهپور سابق)

بازار قوام الدوله یا بازار شاپور که امروزه نام آن را به بازار طرخانی تغییرداده اند از سه راه شاپور شروع می شود و تا محله سنگلچ امتداد می یابد. این بازارچه از آن بازارچه هایی است که بیشتر مشابه اش را می توان در فیلم ها و سریال ها پیدا کرد. تنها بازارهای هم بافت آن بازارچه های سنتی بازار قدیم تهران هستند که مانند این بازارچه گذرهای تنگ و سقاخانه و مسجد دارند. بازارچه ای که مغازه های مختلف از بقالی و نانوایی گرفته تا کفش فروشی های رنگارنگ و خیاطی و میوه فروشی در آن به چشم می خورد.  گذرگاههای تنگ و باریک سنگفرش شده بازارچه شاپور محل عبور تاکسی ها و موتورسوارها از هر سو در میان انبوه مردمی است که یا در حال ترددند یا در حال خرید مایحتاج روزمره خود می باشند. در زمان شاه طهماسب صفوی بازاری در محل فعلی این بازار در دروازه قزوین ساخته شده بود که در عصر ناصری برای اصلاح اسلوب شهر خراب شد و مجددا سنگ بنای این بازار را برای دوباره قوام الدوله از متمولین و بزرگان یکی از خاندان های معروف شیراز در سال 1246 هجری قمری در همان دوره ناصرالدین شاه بنا نهاد. به همین خاطر به آن بازارچه قوام الدوله می گویند. اما در دوره رضا شاه به بازارچه شاپور تغییر اسم داده شد. این بازار به همراه بازار معیر که در انتهای همین بازارچه قرار دارد به بازارچه های دوقلو شهرت دارند که میدان شاهپور یا وحدت اسلامی را به خیابان خیام وصل می کنند. معماری بازار مربوط به عهد قاجاریه است و معمار این بنا هنر خود را با استفاده از آجرهای تراش دار در نماها و انواع آجرکاری طاق ها و تکرار قوس های هماهنگ به نمایش گذارده است. این بازار جدیدا مرمت شده و سر در آن در خیابان وحدت اسلامی قراردارد.

ثبت ملی
بازارچه قوام الدوله  در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۴۰ به ثبت رسیده است.

دسترسی به بازارچه شاپور
وسیله نقلیه شخصی: از میدان وحدت اسلامی وارد خیابان طرخانی شوید تا به بازارچه قوام الدوله برسید.
اتوبوس: با استفاده از خط 2 بی آرتی میدان آزادی-خاوران می توانید در ایستگاه وحدت اسلامی پیاده شوید و با اندکی پیاده روی وارد بازار قوام الدوله شوید.
مترو: با استفاده از خط یک مترو هم می توانید در ایستگاه خیام پیاده شوید و 15 دقیقه ای را تا خیابان وحدت اسلامی و بازارچه پیاده روی نمایید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

مراکز خرید نزدیک به بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله)

دیدنی های نزدیک به بازارچه شاپور (بازار قوام الدوله)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید