• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


مکان های شگفت انگیزی که ممکن است تا سال 2050 به زیر آب بروند (قسمت اول)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۶/۲۷   تعداد بازدید : 415   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


مکان های شگفت انگیزی که ممکن است تا سال 2050 به زیر آب بروند (قسمت اول)

اگر جامعه بین‌ الملل اقدامات چشمگیری برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی انجام ندهد، ممکن است در دهه‌ های آینده، برخی مکان ها تا سال 2050 و تقریبا تا سال 2100 ناپدید یا حداقل غیرقابل سکونت شوند.
خشکسالی و سایر اثرات افزایش دما، مانند طوفان های پی در پی و ویرانگر، تندبادها و باران های موسمی به طور بالقوه برخی از نقاط کره زمین را غیرقابل زندگی می کنند.  با این حال، دلیل اصلی افزایش سطح دریاها ناشی از ذوب شدن صفحات یخ و سایر پدیده ها، مرتبط با گرمایش جهانی است.
برخی از آسیب‌ پذیرترین نقاط جهان جزایری هستند که ارتفاع آنها در سطح متوسط یا کمتر از سطح دریا قرار دارد، اما دشت‌ های آبرفتی و سایر مکان‌ های کم ارتفاع در هر قاره که حتی در داخل خشکی هستند نیز ممکن است به زیر آب‌ بروند.
طبق گزارش یونسکو، مکان های در معرض خطر تقریبا یک پنجم از 720 سایت میراث جهانی کره زمین را شامل می شود. اما کل شهرها، از جمله برخی از بزرگترین شهرهای جهان از جمله شانگهای، هنگ کنگ، بمبئی، بانکوک، لندن، نیویورک، میامی، سیدنی و ریودوژانیرو، به‌ طور جدی در معرض تهدید قرار دارند.
ما در اینجا فهرست کشورها، مناطق و شهرهایی در سراسر جهان را که در 30 سال آینده در معرض خطر سیل دائمی قرار دارند، بر اساس پیش‌ بینی‌ های افزایش سطح آب دریاها و داده‌ های مرتبط از Climate Central، FloodMap، Earth.org، ClimateLinks، بانک جهانی، اتحادیه دانشمندان نگران و گزارش Climate Hot Map UNESCO و گزارش‌های مربوط به نقشه جهانی UNESCO Hotage گردآوری کرده ایم.

1. جنگل بارانی دینتری (Daintree)
مکان: کوئینزلند، استرالیا
کلایمت سنترال هشدار می‌دهد که بخش‌ هایی از خط ساحلی شرقی استرالیا در مسیری قرار دارند که با افزایش سطح آب دریاها تحت تاثیر قرار می‌ گیرند. بخشی از جنگل بارانی سرسبز دینتری در کوئینزلند، بخشی از قدیمی‌ ترین جنگل بارانی استوایی بازمانده جهان و همچنین شهر زیبای پورت داگلاس در جنوب نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

1. جنگل بارانی دینتری (Daintree)


2. بناهای اولیه مسیحیت
مکان: راونا (Ravenna)، ایتالیا
راونا، در ساحل دریای آدریاتیک در منطقه امیلیا رومانیای ایتالیا، به‌ دلیل معماری رومی متاخرش شناخته شده است که مهمترین مجموعه هنر بیزانسی خارج از استانبول را نیز در خود جای داده است، به‌ ویژه موزاییک‌ های نفیس، مجسمه‌ ها، سنگ‌ های تزئینی و فلزکاری و سرامیک‌ هایی که در بسیاری از مقبره‌ های اوایل مسیحیت نگهداری می‌ شوند. برخی منابع هشدار می دهند که بالا آمدن آب می تواند باعث سیل شده و بسیاری از این گنجینه ها از بین بروند. 

2. بناهای اولیه مسیحیت


3. غار الفانتا (Elephanta Caves)
مکان: جزیره الفانتا (بمبئی)، هند
کلانشهر بمبئی بر روی محلی بنا شده که قبلا بخشی از یک گروه هفت جزیره ای در دریای عرب بود. این شهر تقریبا به طور کامل توسط آب احاطه شده و کل شهر در معرض خطر سیلاب قرار دارد.
مکان‌ های تاریخی در این منطقه فراوان است، اما یکی از با ارزش‌ ترین آنها غار الفانتا است، که یک سایت میراث جهانی یونسکو در جزیره‌ ای کوچک درست در مقابل بندر بمبئی از خود شهر است. این مجموعه شامل پنج غار پر از کنده کاری های مذهبی هندو و همچنین چندین بنای کوچکتر بودایی است که همه آنها ممکن است به زیر آب بروند.

3. غار الفانتا (Elephanta Caves)


4. لپتیس مگنا (Leptis Magna)
مکان: حمص، لیبی
یونسکو در توضیح سایت میراث جهانی خود در لپتیس مگنا در شرق طرابلس در سواحل لیبی، خاطرنشان می‌ کند که این شهر «با داشتن بناهای تاریخی، بندر، بازار، انبارها، مغازه‌ ها و مناطق مسکونی یکی از زیباترین شهرهای امپراتوری روم بود.»  امروزه این مکان یکی از بهترین مکان‌ های رومی است که در همه جا حفظ شده است و بسیاری از آنچه یونسکو توصیف کرده هنوز پابرجاست.
سیل به طور منظم در لپتیس مگنا رخ می دهد و افزایش سطح دریا تا یک متر پیش بینی شده در دهه های آینده می تواند بخش زیادی از این سایت را غیرقابل دسترس کند. 

4. لپتیس مگنا (Leptis Magna)


5. حاشیه رودخانه تیمز
مکان: لندن، انگلستان
لندن با داشتن ارتفاع کم حتی بدون بالا آمدن سطح دریا هم در برابر سیل آسیب پذیر است و با توجه به اینکه اقدامات کنترلی بهبود یافته ای در دهه های آینده اعمال نمی شود، طغیان آب در بخش بزرگی از پایتخت اجتناب ناپذیر است.
ساختمان های در امتداد سواحل رودخانه تیمز، از جمله بیگ بن و مجلس پارلمان، برج لندن، کالج کینگ، موزه تیت بریتانیا و سفارت ایالات متحده و همچنین بخش‌ هایی از سیستم متروی لندن در معرض خطر هستند.

5. حاشیه رودخانه تیمز


6. واترتاون ژوجیاجیائو (Zhujiajiao Watertown)
مکان: منطقه کینگپو (شانگهای)، چین
شانگهای یکی از در معرض خطرترین شهرهای چین است. بسیاری از بخش‌ های آن از جمله سیستم پارک وسیع و بخش خوبی از معماری متمایز آن، از معابد قرون وسطایی گرفته تا سازه‌ های آرت دکوی بوند، ممکن است به زیر آب رود.
یکی از گنجینه های بسیار زیبا که احتمالا از دست خواهد رفت، به اصطلاح واترتاون در شهر ژوجیاجیائو است. این شهر با قدمت 1700 سال، مجموعه ای از کانال های متقاطع است که پر از خانه های سنتی چینی است و 36 پل قدیمی در آن وجود دارد.

6. واترتاون ژوجیاجیائو (Zhujiajiao Watertown)


 مکان های شگفت انگیزی که ممکن است تا سال 2050 به زیر آب بروند (قسمت دوم)



7. مرکز قرون وسطی
مکان: بروژ، بلژیک
یکی از شهرهایی که گاهی «ونیز شمال» نامیده می‌ شود، بروژ در سواحل شمالی بلژیک، به‌ دلیل کانال‌ ها و مرکز قرون وسطایی‌ اش، کتاب داستان، خیابان‌ های سنگ‌ فرش‌ شده و ساختمان‌ های تزئین‌ شده قرن دوازدهم تا چهاردهمی خود شهرت دارد. خط ساحلی کم ارتفاع دریای شمال، این منطقه را که به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شده است، به ویژه در معرض سیل قرار می دهد.

7. مرکز قرون وسطی


8. ویرانه های مایاها
مکان: ایالت تاباسکو، مکزیک
موقعیت بی دفاع آن در خلیج مکزیک در جنوب شرقی مکزیک و همچنین فقدان اقدامات کنترل سیل در رودخانه های آن، ایالت تاباسکو را در معرض خطر قرار می دهد. از جمله گنجینه‌ های فرهنگی که ممکن است از دست بروند، بقایای پایتخت باستانی اولمک‌ ها در لاونتا و اهرام، سازه‌ های تشریفاتی و سایر ویرانه‌ های مایاها در مکان‌ هایی مانند کومالکالکو، پومونا، ال تورتوگوئرو، جونوتا و آگوادا فنیکس (جایی که بزرگترین معبد مایاها در سال 2020 کشف شد) است.

8. ویرانه های مایاها


9. روستای شک او (Shek O Village)
مکان: هنگ کنگ، چین
این دهکده ماهیگیری قدیمی در شبه جزیره ای که از گوشه جنوب شرقی جزیره هنگ کنگ به سمت دریای چین جنوبی بیرون آمده قرار دارد و اکنون به خاطر سواحل، رستوران های صمیمی، مسیرهای پیاده روی و کلوپ روستایی اش شناخته شده است و استراحتگاهی دلپذیر در قلب شلوغ شهر برای بازدیدکنندگان و مردم محلی است.
سیل شدید قبلا این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و طوفان ناشی از جزر و مدهای بیش از 2.5 متر بالاتر از حد نرمال در دهه های آینده امکان پذیر است.

9. روستای شک او (Shek O Village)


10. خانه اپرای سیدنی
مکان: سیدنی، نیو ساوت ولز، استرالیا
این ساختمان قابل توجه در بندر سیدنی یکی از شاخص ترین شاهکارهای معماری در جهان است که تنها 3.3 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در حالی که بعید است که کل سازه ناپدید شود، فضای داخلی در حال حاضر در معرض خطر سیلاب‌ های طوفانی است و در صورت ادامه افزایش سطح آب در بندر، ممکن است برای همیشه زیر آب رود.

10. خانه اپرای سیدنی


11. مجموعه بنای یادبود هو (Huế monument complex)
مکان: هو، ویتنام
سه سیل فاجعه بار متوالی سال گذشته مرکز ویتنام را در نوردید و تقریبا به طور قطع این منطقه به شدت تحت تاثیر بالا آمدن سطح دریاها قرار خواهد گرفت. شهر هو در سواحل رودخانه سونگ هونگ، در معرض خطر ناپدید شدن مجموعه بناهای تاریخی آن از جمله معابد، کاخ ها و استحکامات در زیر امواج دریا است. به گفته یونسکو، این مجموعه «نمونه قابل توجهی از برنامه‌ ریزی و ساخت یک پایتخت کاملا دفاعی» در «محیطی از زیبایی‌ های طبیعی فوق‌ العاده» است.

11. مجموعه بنای یادبود هو (Huế monument complex)


12. ارگ کوایتبی (Citadel of Quaitbay)
مکان : اسکندریه، مصر
اسکندریه توسط اسکندر مقدونی تاسیس شد و نام خود را بر روی آن گذاشت، محل فانوس دریایی باشکوه فاروس، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان بود. مجموعه ای از زمین لرزه هایی که از سال 956 پس از میلاد شروع شد، در نهایت آن را ویران کرد و در سال 1480، برخی از سنگ های آن در ساخت قلعه دیدنی کوایتبی استفاده شد که یکی از مهمترین سازه های این چنینی در دریای مدیترانه محسوب می شود. این بنای تاریخی هر چند با ابهت به نظر می رسد اما ممکن است تا سال 2050 در زیر دریاها غرق شود.

12. ارگ کوایتبی (Citadel of Quaitbay)


13. جزیره موزامبیک
مکان: کانال موزامبیک، موزامبیک
جزیره موزامبیک که توسط یک مسیر به سرزمین اصلی موزامبیک متصل است، زمانی پایتخت استعماری آفریقای شرقی پرتغال بود. اکنون به عنوان میراث جهانی یونسکو، با سواحل زیبا و همچنین استحکامات، کلیساها و سایر سازه های چشمگیر دوران استعمار، تقریبا به طور قطع در 30 سال آینده به زیر آب های خلیج موسوریل فرو خواهد رفت.

13. جزیره موزامبیک


14. منهتن جنوبی 
مکان: نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
بخش جنوبی جزیره منهتن، به ویژه منطقه زیر خیابان کانال، می تواند به آتلانتیس قرن بیست و دوم تبدیل شود. طوفان رکوردشکن سندی در سال 2012 بخشی از منطقه از جمله ایستگاه‌ های مترو را زیر آب برد و در حالی که پروژه‌ هایی برای ایجاد موانع در برابر بالا آمدن دریاها در دست بررسی است، ممکن است خیلی دیر انجام شود (یا اصلا انجام نشود). تالار شهر، وال استریت، باتری، محله چینی ها، بندر جنوبی خیابان و بسیاری از بخش های مهم دیگر شهر ممکن است از بین بروند.

14. منهتن جنوبی


منبع: 247wallst





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید